자주 묻는 질문

HOME고객지원자주 묻는 질문

아직 부족하지만 지난 30여 년의 노력이 결실을 맺도록
연구개발에 더 많은 노력을 기울일 것을 약속 드립니다.

고객님께서 자주 문의하시는 질문에 대한 답변을 취합하였습니다. 궁금하신 부분은 우선 아래의 질문 및 답변을 검토하시고, 추가 질문이 있으실 경우 이메일로 문의 주시면 빠른 시일 내에 성실히 답변 드리겠습니다.

참고로 당사의 제품은 먹는 게르마늄이며, 20여 년 넘게 판매되어 오고 있음을 알려드립니다.
1886년 독일의 화학자 클레멘스 빙클러(Clemens Winkler)에 의해 최초로 발견된 게르마늄은 원자번호 32번의 원소로, 구조에 따라 산소 3-4개와 결합하고 있기 때문에, 체내 산소 공급 촉진작용 및 면역 증진작용 등을 통하여 약리효과가 뛰어난 것으로 알려져 있습니다.

이러한 게르마늄의 약리학적 효과가 처음 확인된 것은 1940년경 프랑스의 루르드(Lourdes)의 샘물이 여러 난치병에 효과가 크다고 알려지면서 입니다. 많은 과학자들이 루르드 샘물의 성분을 분석해본 결과 게르마늄의 함량이 높아서 다양한 치료효과를 보인다는 보고서가 발표된 이후, 활발한 연구활동이 이루어져왔습니다.

(a) 인터넷 댓글 : "프랑스 루르드 샘물이 게르마늄과 무슨 관계인가요?"

답변 : 프랑스의 작은 시골마을인 루르드(Lourdes)는 성모의 발현으로 카톨릭 세계 3대 성지로 꼽히는 곳으로, 매년 수백만 명의 세계 각국 신자와 순례자들이 방문하는 성지입니다. 1858년 성모가 발현하여 "샘에 가서 물을 마시고 몸을 씻으라"고 하셨다는, 마사비엘 동굴에 아직도 메마르지 않고 솟아나는 샘물이 바로 루르드의 샘물입니다.

이 루르드 샘물로 난치병이 나은 기적 같은 사례가 7천여 건이 넘어가면서, 루르드 대성당의 의료검증국이 나서서 사례에 대한 검증을 하였습니다. 중증을 겪는 환자들이 치료와 약으로 효과를 못 본 상태에서 루르드 샘물이 효과를 나타낸 사례들을 검증한 것입니다.

이 사례들이 의료검증국에 의해 검증 된 이후, 수많은 과학자들이 이 샘물의 성분에 관심을 갖기 시작하였고, 노벨상 수상자인 프랑스 생물학자 알렉시스 카렐 박사가 20년간의 연구 끝에, 이 샘물에 게르마늄 성분이 높아 다양한 치료효과를 보인다는 것을 알아냈습니다. 그 후, 여러 과학자들이 게르마늄의 효과에 관심을 갖기 시작하였고 활발한 연구활동이 이루어 졌습니다.

이러한 연유로 게르마늄은 "신비의 원소", "생명의 원소"라고 불리기 시작하였습니다.


(b) 인터넷 댓글 : "게르마늄은 필수 영양소가 아니어서 먹을 필요가 없다는 얘기를 들었습니다."

답변 : 네, 너무나 당연한 얘기입니다만, 많은 약이나 기능 물질들은 필수 영양소가 아닙니다.

예를 들면, 아스피린이나 오메가3는 이들이 필수 영양소이기 때문에 먹는 것이 아닙니다.

아래는 인터넷에 올라와 있는 필수 영양소 관련 내용입니다.
(c) 인터넷 댓글 : "게르마늄은 어떤 종류가 있나요?"

답변 : 게르마늄은 크게 <무기게르마늄><유기게르마늄> 두 종류로 나뉘고, <유기게르마늄>은 (1) 식물함유 게르마늄, (2) 화학합성 게르마늄, 그리고 (3) 생합성 바이오게르마늄으로 크게 세 종류로 분류됩니다.

<무기게르마늄>은 돌이나 흙에 들어있는 아주 적은 양이 들어있는 광물상태의 게르마늄으로, 무기게르마늄을 직접 갈아드시면 인체에 매우 해롭습니다. 철분 섭취를 위해 못이나 철사를 갈아먹는 것과 같은 매우 위험한 행동이며, 철사를 계속 갈아먹었다가는 신장독성으로 죽을 수 있습니다. 이 때문에 많은 논문이 무기게르마늄의 위험성에 대하여 발표되었으며, 자주 묻는 질문 10번 : "게르마늄 부작용 논문 취합"의 내용을 참조하시기 바랍니다.

<유기게르마늄> 중, (1) 식물함유 게르마늄은 인삼, 산삼, 영지버섯, 명일엽 등의 약용식물에 극 미량의 게르마늄이 들어 있습니다.

(2) 화학합성 게르마늄으로는, 일본의 Ge-132, 아사이게르마늄, 독일의 세넘게르만 등이 있습니다. 화학합성 게르마늄은 잔류 중금속 성분으로 인한 안전성의 문제 때문에, 미국 FDA는 1988년부터 현재까지 미국 내 수입을 금지하고 있습니다. 한국 식약처 또한 미국 FDA와 마찬가지로 게르마늄 제품의 국내 수입 및 유통을 엄격히 금지하고 있습니다.

(3) 생합성 바이오게르마늄은 미생물의 생합성 특허공법으로 개발되었기 때문에 생체친화력이 뛰어나고 오랜 검증으로 안전성을 믿을 수 있습니다. 또한, 약용 식물에 미미하게 들어있는 게르마늄 함량에 비해, 바이오게르마늄은 많은 양의 게르마늄을 함유하고 있습니다. 한국 식약처, 미국 FDA 등의 다양한 검증을 받아 안전하고, 게르마늄 제품 중 유일하게 미국 FDA의 NDI 등재를 받았습니다.


질의응답


(d) 인터넷 댓글 : "게르마늄으로 된 돌은 없습니다."

답변 : 맞습니다. 돌은 수백 가지의 광물로 구성되어 있습니다. 그 중에 하나의 성분이 게르마늄일 뿐입니다.

금을 채취하는 과정을 보시면, 돌 사이에 미량이 섞여 있는 금을 추출하고 정제를 반복하여 금 가루를 모으는 것입니다. 산에서 돌을 하나 집으면 당연히 금으로만 된 돌은 없습니다.

하지만, 그 돌 안에 극 미량으로 들어있는 금을 모으고 또 모아서, 그 모인 금가루만을 녹여 금괴를 만들 수는 있습니다.


(e) 인터넷 댓글 : "게르마늄 제품은 미국 FDA에서 수입 금지를 시켰습니다."

답변 : 맞습니다. 하지만 당사 바이오게르마늄은 수입 금지의 예외 제품으로 Green List에 등재되어 있습니다.

미국 FDA는 1988년부터 모든 게르마늄 건강기능식품의 자국 내 수입을 금지하는 수입경보(Import Alert #54-07)를 발령한 후 현재까지 유지하고 있습니다. 이는 일본에서 1970, 80년대에 발생한 각종 무기게르마늄의 오남용과 일본 화학합성 제품에 대한 문제점 때문에 취해진 조치였습니다.

하지만, 2018년초 국내 게르마늄팔찌 업체의 가짜 논문 파동으로 시작된 고발뉴스들과 이로 촉발된 소비자 불신이 게르마늄 산업 전체에 대한 불신으로 번져나갔고, 심지어 당사와 무관하게 1980, 90년대에 쓰여진 미국 FDA 경고논문과 수입경보를 언급하며 당사 제품까지 마치 문제가 있는 것처럼 왜곡되어 왔습니다.

당사는 이러한 오해를 바로잡고자 미국 FDA와 논의하였고, 바이오게르마늄만이 미국 FDA NDI 안전성 검증을 받아 안전하고 미국 수출도 가능한 제품임을 명확히 공시하기 위해 수입경보의 예외 제품(Green List) 등재를 진행키로 하였습니다. 이 Green List 제도를 이용하면 미국 FDA는 타사 제품에 대한 규제는 그대로 유지하면서 당사 바이오게르마늄만 예외로 안전성 검증을 받았음을 보여줄 수 있기 때문입니다.

Green List 등재 절차는 6개월의 심의기간을 통해 확정되었으며, 아래 미국 FDA 수입경보 Import Alert #54-07의 홈페이지에 가시면 최 하단에 게란티제약 바이오게르마늄은 Green List에 등재되었음이 확정 공지 되어있습니다.

바로가기 : 미국 FDA 게르마늄 수입경보


(f) 인터넷 댓글 : "게르마늄에서 라돈이 나오나요? 음이온을 내는 물질은 라돈이 나온다는 것인가요? 게르마늄과 라돈은 무슨 관계인가요?"

답변 : 게란티제약은 먹는 게르마늄을 제조하는 회사이기에, 먹을 수 있는 유기 물질의 연구, 생산, 판매에만 집중하고 있습니다.

음이온, 라돈과 게르마늄의 관련 여부는 게르마늄 광물의 영역입니다. 즉, 먹을 수 없는 무기 물질의 영역이라 당사의 전문 분야가 아닙니다. 주로 게르마늄 팔찌나 목걸이, 의료기기, 기물, 침대, 메트, 온열기구 등이 해당됩니다.

하지만, 관련 문의가 많아 현재까지 당사가 나름대로 이해한 내용을 정리해 드립니다.
  • 게르마늄 광물에서 방사선은 나오지 않습니다. 라돈 또한 나오지 않습니다.
  • 음이온과 원적외선은 게르마늄 원석이 일정 온도 이상으로 올라가면 나오는 것으로 알고 있습니다.
  • 하지만, 음이온과 원적외선이 몸에 좋다, 나쁘다에 대하여 당사가 연구를 진행한 바 없기에, 이에 대한 어떠한 견해도 갖고 있지 않습니다.
  • 게르마늄이 피부에 닿으면 그 주변의 혈류가 빨라지는 것으로 알고 있습니다. 이는 피안에 철분이 많이 들어있는데, 게르마늄 또한 자석같이 철분을 밀어내 혈류를 빠르게 해주는 역할을 하는 것 같습니다.
  • 하지만, 혈류가 빨라진다는 것이 몸에 좋은지, 나쁜지 당사는 관련 연구를 진행한 적이 없습니다.
  • 게르마늄 침대에서 왜 라돈이 나오는지 당사는 이해를 못하고 있습니다. 라돈은 우라늄과 토륨의 자연붕괴에서 발생하고, 주로 지하실이나 흙으로 만들어진 것들 (벽돌, 시멘트 등)에서 나온다고 알고 있습니다.
  • 게르마늄 침대에 게르마늄은 비싸니 다른 저렴한 광물 가루를 사용했기에 라돈이 측정되었는지, 아니면 음이온 방출을 위해 모나자이트를 사용해서 라돈이 나오는지는 알 수 없습니다.
  • 게르마늄 라텍스 제품에서도 라돈이 나온다고 합니다. 심지어 게르마늄이 없는 그냥 라텍스 제품에서도 라돈이 나온다고 합니다. 라텍스 제품이 왜 라돈이 나오는지 당사는 이해할 수 없습니다.
조속히 소비자 불안을 종식시키기 위해서라도, 이런 의혹에 대하여 심도 깊은 스터디가 진행되어 결론이 빨리 내려졌으면 하는 바램이 있습니다.


(g) 인터넷 댓글 : "게르마늄이 아무 효과가 없다는 기사를 봤습니다. 허위광고에 가짜 논문, 가짜 특허라는 내용의 언론보도입니다. 게르마늄이 사기라는 신문 기사와 뉴스는 뭔가요?"

답변 : 기사와 뉴스에 나오는 내용들은 <게르마늄 팔찌>에 관한 내용입니다.

바로가기 : 조선일보 기사

바로가기 : 동아일보 기사

바로가기 : KBS 9시 뉴스

바로가기 : 채널A 뉴스

바로가기 : KBS 뉴스광장

바로가기 : 시사저널

바로가기 : TV조선 뉴스



허위 논문에 대한 뉴스는 팔찌에 관한 내용입니다. 당사는 인도에 논문을 등재한 적이 없습니다.

저희 논문이 어디에 등재되었고 발표되었는지는 당사 홈페이지에 나와있으니 참조하시기 바랍니다.

바로가기 : 홈페이지 연구개발부분의 "연구논문요약"

바로가기 : 홈페이지 연구개발부분의 "연구 발표"



당사는 팔찌를 판매하지 않습니다.

당사는 <먹는 게르마늄>을 판매하며, 제품 및 원료 명은 <바이오게르마늄> 입니다.

몇몇 기사 중에 언급되는 미국 FDA가 발표한 논문은 자주 묻는 질문 9번 : "미국 FDA의 게르마늄 경고 논문"에 정리해 드렸습니다.



이전에 나왔던 게르마늄 물에 대한 뉴스 또한 당사와 아무런 관련이 없습니다.

바로가기 : 중앙일보 기사

바로가기 : MBC 뉴스



게르마늄이 검증이 안되었고 아무 효과가 없다고 하시는 분들이 간혹 계신데, 위에 제공해드린 30여건의 당사 논문목록 외, 자주 묻는 질문 11번 : "게르마늄 기능관련 논문 취합"에 게르마늄의 다양한 약리학적 효과에 관한 수십 년간 축적된 논문들 중 일부를 정리하여 드렸습니다.

여러분께서 직접 보시고 판단하시기를 부탁 드리겠습니다.


(h) 인터넷 댓글 : "뉴스를 보니까 게르마늄을 식약처가 불법이라 하고 효능을 인정한 적이 없다는데 한국에서 제대로 승인을 받고 파는건가요?"

답변 : 뉴스는 팔찌에 관한 뉴스입니다. 바이오게르마늄은 먹는 게르마늄입니다.

1983년에 설립된 이후 건강보조식품법과 원료의약품법, 이후 개정된 건강기능식품법에 의거하여 정부의 철저한 검증과 확인을 통하여 인허가를 득하였습니다.

게란티제약은 1983년부터 바이오게르마늄의 한길만을 묵묵히 걸어온 전문기업입니다.

바이오게르마늄은 여러 기관의 엄격한 검증을 받았고, 오랜 검증으로 안전성을 믿을 수 있고, 국제적으로 여러 상들을 수상한 제품입니다. 현재 미국과 일본을 포함한 여러 국가에 수출하고 있는 제품입니다.

홈페이지의 회사연혁, 인허가, 수상내역 등의 내용을 참조하시기 바랍니다.

참고로, 식약처의 KBS 뉴스9의 인터뷰를 잘 보시면, "의료기기심사부"라고 되어있고 인터뷰 내용은 게르마늄 팔찌의 맥락이었으나, 인터넷에서는 "게르마늄은 식약처가 인정하지 않았다"고 마치 먹는 제품까지 문제가 있는 것으로 오인되고, 이 내용이 지속 확대, 재생산되고 있음을 알려드립니다.

질의응답


(i) 인터넷 댓글 : "뉴스에 게르마늄 관련된 특허도 모두 제대로 등록 된 것이 없다는데요?"

답변 : 특허가 제대로 없다는 뉴스도 팔찌에 관한 내용입니다.

바이오게르마늄의 특허내용은 홈페이지에서 보실 수 있습니다.


(j) 인터넷 댓글 : "게르마늄이 허위논문을 썼다는 뉴스를 봤는데 이 회사 논문들인가요?"

답변 : 허위 논문에 대한 뉴스는 팔찌에 관한 내용입니다. 게란티제약은 인도에 논문을 등재한 적이 없습니다.

논문이 어디에 등재되었고 발표되었는지는 당사 홈페이지에 나와있으니 참조하시기 바랍니다.

게란티제약은 바이오게르마늄 신원료 하나에만 30여 년간 연구 개발하여 왔습니다.

게르마늄이 검증이 안되었고 아무 효과가 없다고 하시는 분들이 간혹 계신데, 홈페이지 연구개발부분의 "연구논문요약"에 제공해드린 30여건의 당사 논문목록 외, 자주 묻는 질문 11번 : "게르마늄 기능관련 논문 취합"에 게르마늄의 다양한 약리학적 효과에 관한 수십 년간 축적된 논문들 중 일부를 정리하여 드렸습니다.

여러분께서 직접 보시고 판단하시기를 부탁 드리겠습니다.
바이오게르마늄은 게란티제약의 특화된 기술로 만든 미생물을 활용하여 생합성한 신원료 신물질(新原料 新物質) 입니다.

바이오게르마늄의 특장점은 아래와 같습니다.
  • 한국 식약처 건강기능식품 개별인정
  • 미국 FDA NDI 신원료 등재
  • 미국 FDA NDI 원료 안전성 인정
  • 미국 FDA Green List 등재
  • 다양한 기능 및 안전성 시험 실적
  • 미국, 일본 등에 수출되는 제품
  • 90년대부터 누적된 오랜 판매 실적
  • 오랜 검증으로 믿을 수 있는 안전성
바이오게르마늄의 힘을 믿으세요. 바이오게르마늄이 희망을 드립니다.

(a) 인터넷 댓글 : "바이오게르마늄은 다르다는데 어떻게 다른가요?"

답변 : 일부 업체는 생산설비나 연구시설도 없이 저가의 원료를 수입한 후, 한국에서 포장만하여 판매합니다. 그러고는 검증 안된 해외 논문 한두 개를 언급하며 뛰어난 효과를 확인하였다고 광고합니다. 오로지 홈쇼핑, TV, 신문 등의 광고에 집중하여 제품을 팔다가, 유행이 바뀌면 신속히 새로운 모방품을 만드는 방식을 사용합니다.

게란티제약은 다릅니다. 먹는 게르마늄 하나로 30여 년간 연구 개발하고 판매해왔습니다. 바이오게르마늄에 대한 믿음이 없이는 불가능한 일입니다.

저희 실험들은 모두 게란티제약 신원료인 바이오게르마늄을 사용하여, 검증된 연구기관에서 직접 진행한 실험의 결과입니다. 이들 실험결과는 국내외 학회지에 등재되었습니다. 바이오게르마늄으로 다양한 연구와 실험을 장기간 실행하여 왔고, 국제적으로 공신력 있는 기관에서 기술력을 꾸준히 인정 받아왔습니다.

바이오게르마늄의 기술력을 믿으셔도 좋습니다.


(b) 인터넷 댓글 : "바이오게르마늄은 의약품 입니까?"

답변 : 바이오게르마늄은 의약품이 아닙니다. <건강기능식품> 입니다.

시장에 판매되는 제품은 크게 3종류가 있습니다 – 건강식품, 건강기능식품 그리고 의약품입니다.

<건강식품>은 ‘건강보조식품’ ‘천연식품’ ‘자연식품’ 등으로도 불리는데, 이는 식약처로부터 기능성을 인정 받지 않은, 말 그대로 일반 식품입니다. 주로 몸에 좋다고 알려진 농작물로 만들어 집니다. 예를 들면 마늘즙, 블루베리농축액, 산수유진액 같은 제품이 이에 해당합니다. 이런 제품은 음식으로서 몸에 좋다고 알려져 있는 것이지, 식약처가 기능을 인정하거나 안전성을 확인한 제품이 아닙니다.

<건강기능식품> 중 특히 개별인정형 제품은 식약처가 안전성 실험, 기능성 실험, 인체대상 임상실험 등 과학적 근거를 엄격히 평가하여 선정됩니다. 이러한 평가과정을 거쳐 식약처의 승인을 받은 제품이 건강기능식품입니다. 농작물로 만들어진 건강식품과는 달리, 건강기능식품은 건강기능식품법의 관리와 엄격한 규제를 받습니다.

<의약품>은 의료에 쓰이는 약을 말합니다.

바로가기 : 식약처 홈페이지 중 관련내용


(c) 인터넷 댓글 : "건강한 사람에게도 효과가 있나요?"

답변 : 예를 들어, 감기에 걸리면 증상이 시작되어 이를 인식하지만, 면역력이 좋아져 감기에 걸리지 않은 경우, 이를 면역력이 좋아져서라고 얘기하기 보다는, 다들 그냥 무의식 중에 지나치는 것이 일반적입니다. 그래서 건강한 분들은 큰 차이를 못 느낀다고 얘기하십니다.

여러 질병은 예고 없이 다가오기 때문에, 선제적으로 면역기능을 강화해서 미리 건강을 챙기는 것이, 스트레스, 오염, 환경호르몬, 방사선 등에 노출된 현대인들이 자신을 지키는 좋은 방법이라 생각됩니다.


(d) 인터넷 댓글 : "제품 내용물은 왜 쓴 맛이 나고 갈색인가요?"

답변 : 바이오게르마늄은 게란티제약의 특화효모를 이용하여 생합성 제조되므로, 제품에 효모 특유의 쓴 맛이 납니다. 캡슐 안 원료의 색상은 옅은 갈색 또는 밝은 황토색을 띄며, 발효 공정의 특성상 효모의 색상이 매 공정 (Batch Process) 마다 다르게 나타납니다.

발효 공정 마다 원료의 색상이 다른 것을 쉽게 이해하시려면, 메주를 띄우는 과정을 생각하시면 됩니다. 발효된 메주 역시 색상이 각기 다르고, 완성된 된장의 색상도 조금씩 다 다른 것과 같은 이치입니다.


(e) 인터넷 댓글 : "제품 특유의 냄새는 무엇인가요?"

답변 : 바이오게르마늄은 생합성 공정 중, 바이오 기술로 만들어진 특화효모의 발효과정을 거치게 됩니다.

김치, 된장, 홍어, 맥주 등과 같이 발효를 거친 음식은 발효식품 특유의 냄새가 있습니다. 바이오게르마늄도 발효를 거친 제품으로 발효 제품 특유의 향이 납니다.


(f) 인터넷 댓글 : "가격이 왜 이렇게 비싼가요?"

답변 : 맨 처음 독일에서 발견되었다고 해서 게르마늄이라고 불리는 이 원소는, 건강기능식품에도 쓰이지만, 더 많이 쓰이는 분야가 반도체 산업, 군수 산업, 우주항공 산업 등 첨단 산업에 쓰이는 고가의 원료입니다.

게르마늄은 전 세계에서 일년에 120톤 밖에 생산이 안 되는 희토류에 속하는 희귀원소입니다. 자연상태에서 광물형태로 존재하지만, 순도가 높은 게르마늄을 얻으려면 광물에서 이 희귀원소를 추출해내야 하기 때문에 공정이 매우 복잡합니다.

게르마늄 원료를 생산하는 국가는 전 세계적으로 몇 개 국가밖에 되지 않으며, 높은 순도의 게르마늄을 추출해 내는 기술을 가진 회사는 세계에서 손을 꼽습니다.

그래서 순도가 높은 게르마늄은 매우 비싼 가격에 거래되고 있습니다.

당사는 지난 몇 년간 기술혁신, 공정개선, 설비투자 등을 통해 바이오게르마늄의 생산단가를 획기적으로 낮추어왔습니다. 지난 20여년간 1개월분 78만원에 판매되던 제품을, 1개월분 25-35만원으로 단가를 대폭 낮추었습니다. 하지만 여전히 고가의 제품이고 부담이 가는 제품이기에, 지속적인 연구개발로 바이오게르마늄의 대중화에 더욱 더 노력해 나아가겠습니다.


(g) 인터넷 댓글 : "고가의 원료가 어떻게 농작물 재배에 쓰이는지요?"

답변 : 무기게르마늄을 순도가 높은 함량으로 추출하는 것이 고비용의 공정입니다. 농작물에 쓰이는 게르마늄은 순도가 낮은 무기게르마늄을 사용하기에 저렴한 가격의 농작물용 무기게르마늄 제품이 나와있습니다.

당사는 순도가 높은 무기게르마늄을 독일에서 수입하며, 이 원료를 생합성 과정에 사용하여 유기화된 바이오게르마늄을 생산합니다.


(h) 인터넷 댓글 : "바이오게르마늄은 물에 완전히 녹나요?"

답변 : 바이오게르마늄은 효모와 결합된 유기형태로 구성되어 있습니다. 따라서 100% 물에 용해 되지 않습니다.

좀더 자세히 설명을 드리자면, 바이오게르마늄은 특화된 효모 미생물 균주를 이용하여 생합성 공정을 거쳐 유기화 되기 때문에, 최종 회수되는 제품의 형태는 건조된 효모의 균주 형태로 보시면 될 것 같습니다. 바이오게르마늄을 물에 녹이실 경우, 생합성된 균주는 아무리 고운 가루형태로 분쇄를 하여도 물에 100% 녹지 않으며, 바닥에 입자와 알갱이들을 보실 수 있습니다.

미숫가루처럼 입자가 보인다고 생각하시면 될 것 같습니다.


(i) 인터넷 댓글 : "제품 홈페이지에는 안전하다고 써있는데, 미국 FDA가 먹지 말라는 논문을 썼다고 먹으면 안 된다 합니다. 이런 모순적인 상황이 이해가 잘 가지 않습니다."

답변 : 미국 FDA가 논문을 쓴 것은 맞는데, 내용은 당사 바이오게르마늄에 대한 것이 아닙니다. 무기게르마늄의 위험성을 주로 경고하고, 당사 제품이 나오기 전의 일본제품의 문제사례를 분석한 것입니다.

사건 발생 시점에 대한 구분과, 제품 종류, 생산방식 등의 구분없이 글들을 보시면, 모순적으로 보이실 수 밖에 없습니다.

저희가 이제까지 받았던 소비자 질문들을 아래 정리해 보았습니다.

(모순 1) 미국 FDA는 게르마늄 복용 금지 논문을 썼는데, 바이오게르마늄은 안전하다니요?

(답변)– 1970, 80년대의 일본 사례들을 쓴 내용으로 바이오게르마늄과 무관합니다.
– 바이오게르마늄이 출시되기 전의 사건들로 시간차가 존재합니다.
– 논문의 주 내용은 무기게르마늄과 일본 화학게르마늄을 경고하는 내용입니다.
– 바이오게르마늄은 이들과 완전히 다른 미생물 생합성 공법을 사용해 안전합니다.
– 당사 제품은 기술력과 안전성이 차별화 되어서 미국 FDA NDI를 받았습니다.
– 하지만, 바이오게르마늄만 예외이기 때문에 미국 FDA는 이 논문을 변경할 계획이 없습니다.


(모순 2) 미국 FDA는 게르마늄 제품을 수입 금지시켰는데, 바이오게르마늄은 수출된다니요?

(답변)– 수입 금지는 한참 예전인 1988년에 내려진 조치로 바이오게르마늄과 무관합니다.
– 바이오게르마늄은 미국 FDA NDI를 받아서 이제까지 미국에 수출을 해왔습니다.
– 타 게르마늄 제품과 다름을 명문화 하기 위해 Green List 신청하였습니다.
– 바이오게르마늄은 FDA가 Green List로 등재하여 안전성이 공식적으로 천명 되었습니다.


(모순 3) 해외 암센터나 병원 홈페이지는 게르마늄을 절대 먹지 말라고 공지하였다는데요?

(답변)– 모두 1990년대에 쓰여진 미국 FDA의 복용 금지 논문의 내용을 옮긴 것입니다.
– 이런 암센터와 병원의 공지 내용과 바이오게르마늄은 무관합니다.
– 병원들을 접촉하였으나, 당사의 미국 FDA NDI를 개별 공지해줄 의사가 없었습니다.
– 왜냐하면, 당사 제품을 홍보해 주는 모양새가 되어 진행이 불가함을 통보하였습니다.
– 암센터와 병원들의 경고문은 유지될 계획으로 지속적으로 혼란을 야기할 것입니다.


안타깝게도 게르마늄이 위험하다, 먹으면 안된다고 얘기하는 사람들은 당사 제품을 잘 모르고 얘기하는 경우가 많습니다. 아니면, 인터넷이나 언론 인터뷰 등에서 당사 제품을 폄하하기 위해 고의적으로 교묘하게 포장을 하는 경우도 더러 있습니다.

부디 여러분께서는 당사 홈페이지를 잘 보시고 균형잡힌 시각을 유지해 주시기 바랍니다.
건강기능식품은 <고시형> 건강기능 식품과 <개별인정형> 건강기능 식품으로 건강기능식품공전에 명시되어 그 기준과 규격, 기능성에 건강기능식품은 대해 규정되어 있습니다.

<개별인정형> 건강기능식품은 새롭게 만들어진 물질로, 제조/발명업체의 개별적인 신청에 의하여 안전성, 기능성 등을 식약처가 정밀하게 평가하여 허가를 해주는 건강기능식품입니다. 따라서 안전성, 기능성이 과학적으로 입증되어야 합니다.

<고시형> 건강기능식품은 건강기능식품에 관한 법률 제 14조 제 1항의 규정에 의하여 식품의약품안전청장이 그 기준 및 규격을 정하고 고시하여 사전인정 절차 없이 판매, 유통할 수 있는 건강기능식품을 말합니다. 주로 예전부터 우리가 접해오던 비타민, 아연, 망간, 오메가, 알로에 등 많이 알려진 원료이거나, 해외에서 팔리던 것을 수입한 경우이거나, 국내에서 많이 취급되어 보편적인 원료가 된 경우도 고시형 원료로 분류됩니다.

바이오게르마늄은 식약처로부터 면역기능 증진으로 개별인정을 받아 안전성 및 기능을 승인 받았습니다.

(a) 인터넷 댓글 : "건강기능식품을 먹어도 소용없다고 하는데 왜들 먹나요?"

답변 : 건강기능식품을 드시는 분은 크게 3가지 타입이 있습니다.

첫 번째는, 생활습관을 바꾸지 못하는 분들입니다. 건강의 정도(正道)는 정말 귀에 못이 박히도록 들어왔습니다. 소식하고, 운동하고, 스트레스 안받고, 금연하고, 금주하기 입니다. 하지만, 일 때문에 바쁘고 조직생활에 스트레스 받고, 사는 것이 팍팍해서 금연이 안되고, 삼겹살에 소주나 통닭에 맥주가 밤마다 유혹을 하는데 결심은 또 무너집니다.

혈압이 높아 혈압 약을 먹는데, 단짠단짠으로 된 안주들을 피해갈 길이 없습니다. 기름진 음식과 술, 담배에 혈관이 안 좋아졌을 것이 뻔하고 걱정은 되니, 결국 혈행에 좋다는 건강기능식품을 먹습니다. 속은 늘 더부룩하고 여기저기 배 둘레에 기름이 낀 것은 느껴지는데 운동할 시간은 없으니 결국 유산균이라도 하나 더 먹어봅니다. 운동을 안 해서 관절이 뻑뻑한 것인데, 운동할 시간은 없어 관절에 좋다는 제품을 또 추가합니다.

두 번째는, 병이 있는데 약이 효과가 없거나 치료가 안돼서 답답한 마음에 드시는 분들입니다. 현대의학은 지난 반세기간 눈부신 발전을 해 왔습니다. 하지만 우리를 공격하는 환경오염, 미세먼지, 바이러스, 그리고 질병들은 더 빠른 속도로 진화해 왔습니다. 대표적인 예로 메르스나 에볼라 등의 치료제는 아직도 개발 중이며, 우리가 많이 알고 있는 각종 암, 아토피, 탈모, 자가면역, 통풍, 치매 등의 여러 질병은 약이 있어도 치료가 잘 안 되는 것이 현실입니다.

약이 효과가 없고 의사가 더 손쓸 방법도 없는 상황에서, 손을 놓고 있을 수도 없기에, 환자 본인이나 가족의 간절한 마음에 다양한 시도를 해보게 됩니다. 그래서 특정 질병에 좋은 음식이나 약초부터, 한약, 건강기능식품 등 다양한 시도를 하며 해결책을 찾습니다. 물론 어떤 의사는 이런 상황에서 효과가 나온다 한들, 그건 플라세보 효과라고 폄하하여 환자와 환자 가족 분들의 속을 뒤집어 놓습니다.

세 번째는, 예방을 하고 싶으신 분입니다. 이분들은 노력파에 해당합니다. 가족력을 보니 할머니도 치매셨고, 엄마도 치매여서 가족들이 고생하고 있고, 그럼 나도 치매가 올 수 있겠다는 생각에 대비하는 것입니다. 가족력으로 고혈압이 있는 분은 그 내력을 본인세대에서 끊기 위해 소식하고, 외식 안하고, 국물을 안 먹는 등 엄청 노력하십니다.

이런 분들은 "내가 할 수 있는 한 끝까지 노력한다"는 신조 하에, 본인 신체의 약한 부분을 보강하기 위한 노력에 아낌없이 투자합니다. 집안 내력에 암환자가 많은 분은 주기적으로 건강검진을 받고, 꾸준한 운동과 금주 금연, 그리고 면역이 잘 작동하도록 규칙적인 생활과 충분한 수면 등을 꼼꼼히 챙깁니다. 여기에 건강기능식품 중 본인의 약한 부분을 보완해 줄 제품을 선택하여 꾸준히 복용합니다.

모두가 각기 다른 상황에서 다양한 목적으로 건강기능식품을 선택하십니다. 어떤 제품을 드시던, 제일 중요한 것은 지금보다 더 나아지고 싶다는 마음과 노력이 아닐까 싶습니다.


(b) 인터넷 댓글 : "식약처에서 효과도 없는 건강기능식품을 왜 팔게 하는지 모르겠습니다."

답변 : 질병에 대한 약효나 효과, 치료는 의약품의 영역입니다. 건강기능식품은 보약 드시듯이 몸을 좋게 하려고 먹는 컨셉입니다. 칼슘제의 기능식품을 드시면, 골다공증이 나아지는데 서서히 도움이 되거나 퇴행의 속도를 막는데 도움을 주겠지만, 의약품처럼 3-4일 안에 골 밀도를 정상치로 올려주는 것이 아닙니다.

그래서 건강기능식품은 "~에 도움이 된다" 또는 "~될 수 있다"는 정도의 설명을 사용합니다. 은행잎을 많이 먹어서 혈행이 좋아진다고 해도, 1주일 안에 고혈압이 즉각 낮아지지는 않습니다. 녹차추출물 제품을 먹었다고 해서 1주일 안에 살이 10kg 빠지지 않습니다.

하지만 예로부터 도라지 다린 물을 마시면 기관지가 좋아지고, 녹용을 달여 마시면 기력이 나는 것으로 알려져 있습니다. 선조들은 병의 치료를 음식이나 나물, 약재식물을 통하여 다스려 왔습니다. 농도를 높여 섭취하기 위하여 말리거나 다려 먹어왔으며, 현재 개발되어 있는 많은 양약도 자연에서 유래합니다. 소염, 진통, 해열 작용을 하는 아스피린은 버드나무 추출물에 있는 살리실산이 주 성분이며, 최초의 항생제인 페니실린 또한 음식에 핀 푸른곰팡이에서 유래되었습니다.

그래서 일반적인 식품 보다는 좀더 몸에 좋고 건강개선 및 증진의 효과가 있는, <식품>과 <의약품> 사이에 <건강기능식품>이라는 카테고리를 만들고 식약처가 관리감독을 하는 것입니다.

결론적으로, 알콜성 간경화가 온 분은 간에 좋다는 건강기능식품을 아무리 많이 드셔봐야 소용 없습니다.

술을 끊으셔야 합니다.

여러분께서는 이러한 건강기능식품의 안 좋은 점과 문제점에 대해서 꼼꼼히 읽어보시고 현명한 판단을 내리시길 바랍니다.

건강기능식품을 5-6 종류 먹는 것 보다는, 평상시 건강하게 먹고, 꾸준히 운동하고, 금연 금주 소식하는 생활이 건강에 제일 좋습니다.


(c) 인터넷 댓글 : "건강기능식품은 약이 아니라서 효과를 입증할 의무가 없습니다."

답변 : 건강기능식품건강기능증진에 도움을 주는 것을 입증해야 한국 식약처에서 허가가 나옵니다.

특히, 개별인정형 건강기능식품새롭게 만들어진 물질로, 제조/발명업체의 개별적인 신청에 의하여 안전성, 기능성 등을 식약처가 정밀하게 평가하여 허가를 해주는 건강기능식품입니다.

건강식품(몸에 좋다고 알려진 농작물, 마늘즙, 산수유진액 등)은 효과를 입증할 의무가 없습니다.

몸에 좋다는 음식이나 식재료도 효과를 입증할 의무가 없습니다.

건강기능식품은 효과를 입증해야 인허가가 나오니 참고하시기 바라며, 아래 건강기능식품 부분의 설명을 참고해 주시기 바랍니다.


(d) 인터넷 댓글 : "건강기능식품 마크가 붙어있는 제품을 보았는데, 마치 무슨 모든 병이 다 나을 것처럼 설명을 합니다."

답변 : 건강기능식품은 <고시형 원료><개별인정형 원료>가 있습니다.

<고시형 원료>란, 예전부터 우리가 접해오던 비타민, 아연, 망간, 오메가, 알로에 등 많이 알려진 원료이거나, 해외에서 팔리던 것을 수입한 경우이거나, 국내에서 많이 취급되어 보편적인 원료가 된 경우도 고시형 원료로 분류됩니다. 비타민 A, 베타카로틴, 비타민 D, 비타민 E, 비타민 K, 비타민 B1, 비타민 B2, 나이아신, 판토텐산, 비타민 B6, 엽산, 비타민 B12, 비오틴, 비타민 C, 칼슘, 마그네슘, 철, 아연, 구리, 셀레늄, 요오드, 망간, 몰리브덴, 칼륨, 크롬, 매실추출물, 루테인, 글루코사민, 알로에, 영지버섯추출물, 키토산, 프로바이오틱스, 마늘, 상황버섯추출물, 토마토추출물, 곤약감자 추출물, 녹차 추출물, 바나바잎추출물, 은행잎추출물, 달맞이꽃종자추출물, 오메가, 스쿠알렌 등이 고시형 원료에 속합니다.

<개별인정형 원료>는 새롭게 만들어진 원료로서, 시장에 처음으로 출시되는 원료이기 때문에, 개별적으로 식약처가 심사를 합니다. 개별인정형 원료는 안전성 실험과 독성실험 등 안전성 테스트를 모두 통과한 뒤 그 기능과 효과를 입증하여야만 인허가가 나옵니다.

어떤 제품이 다양한 기능이 있는 것처럼 보이는 제품을 보시게 되는 이유는, 아래처럼 원료 별로 기능이 있는데, 가격이 저렴한 <고시형 원료>를 조합하여 제품을 만들면 다방면에 좋은 것처럼 기능에 대한 글을 쓸 수 있기 때문입니다. 따라서 이 원료들을 조합하여 제품을 만들면, "면역기능에 도움을 주면서, 간 보호에 도움이 되고, 체지방 감소에 도움이 될 수 있음과 동시에 기억력 개선에도 도움이 되는 제품입니다. 혈행이 개선되고 골다공증 발생위험도 줄일 수 있습니다"라는 다소 복잡한 문구를 보시게 되는 것입니다.

시중에서 자주 보시는 건강기능식품들은, 일반적으로 예전부터 먹어오던 <고시형 원료>를 이용하여 기능을 표기합니다. 예를 들어, "칼슘+아연"을 배합한 제품은, "골다공증예방에 도움이 되고 면역증진에 도움"이 되어 중년 여성을 위한 제품이라고 홍보되고, "칼슘+마그네슘+철" 제품은 "뼈와 치아 형성에 필요한 영양분과 근육기능 유지와 에너지 생성을 원활하게 해" 주어 성장기 청소년들에게 꼭 필요한 제품이라고 홍보되기도 합니다.

제품에 어느 성분이 함유되어 있는지 꼼꼼히 확인하시는 것이 좋습니다.


(e) 인터넷 댓글 : "식당에 밥 한끼 먹으러 갔는데, 암에 좋다 고혈압에 좋다 등 과대광고가 넘쳐납니다."

답변 : 먹는 음식이나 식재료에 전통적으로 구전되어온 치료효과를 써서 광고해도 식약처는 과대광고로 처벌하지 않습니다.

그렇기 때문에, 유황오리 식당이나 청국장 식당에 가시면 항암에 좋다고 하고, 매생이 전문식당에서는 혈행이 개선되어 고혈압에 좋고, 굴 국밥 집에서는 정력이 좋아진다고 써있습니다. 약재를 사러 시장에 가도 동일한 상황입니다.

먹는 음식과 식품, 건강식품이나 농산물 등에는 이러한 글을 써도 과대광고가 아닙니다.
체험 사례들은 왜 홈페이지에 올리지 않나요?


몸이 많이 안 좋으셨던 분들은, 직장 동료나 친구 등 주변 사람들에게 그 사실을 가급적 알리지 않으십니다. 장년인 경우 자녀들의 혼사에 지장이 있을까 걱정하시는 분도 있고 권고사직을 걱정하시는 분도 있었습니다.

또한 나이가 많으신 분들의 인터넷, 블로그, SNS 등의 매체 활용도가 낮아 입 소문이 많이 나지 않습니다.

이러한 체험사례는 <건강기능식품에 관한 법률> 제18조에 의거, 홈페이지에 올리면 허위 과대 광고에 해당됩니다. 체험사례를 이용한 광고는 식약처로부터 과대광고 처벌을 받도록 되어 있으니, 제품을 구매하실 때 참고하시기 바랍니다.

(a) 인터넷 댓글 : "게르마늄이 몸에 좋다면 사례집이 있을 텐데, 없는 것을 보니 효과가 없는 것입니다."

답변 : 식약처에서는 특정 사례를 광고하는 것을 법으로 금지하고 있습니다. 제품을 먹은 뒤, 어떤 질병이 나았다던가 몸이 어떻게 좋아졌다고 광고를 하면, 이는 과대광고이며 법 위반으로 처벌을 받습니다.

식약처의 가이드라인은, 어떤 질병에 좋았다고 쓰거나 좋았던 사례가 많았다라고 쓰고 싶으면, 의약품으로 임상을 통과한 뒤 약으로 출시하여 해당 사례를 사용하라는 것이 기본 방향입니다.

따라서 건강기능식품 제조사들이 몇몇 사례를 마치 모두에게 효과가 있는 것처럼 쓰면 과대광고에 해당합니다.


(b) 인터넷 댓글 : "게르마늄이 좋다고 착각해서 플라세보 효과로 좀 좋아지는 것이지 효과는 없습니다."

답변 : 개개인이 어떤 약을 먹던, "이제 감기 좀 나아지겠구나", "배가 덜 아프겠구나", "열이 내리겠구나", "설사가 멈추겠구나" 등 모두 좀 좋아질 것이라고 바라는 마음이 있습니다. 이를 플라세보 효과라고 부르면, 그럼 우리의 많은 선택과 바램, 간절함, 기도 등은 플라세보 효과가 있다고 말할 수 있습니다.

과연 몇 명이나 자기 돈으로 감기약을 사 먹으면서 "이 감기약은 효과 하나도 없어" 라고 생각하며 먹을까요? 그렇게 부정하는 마음을 갖고 먹어서도 효과가 있어야만 진정한 효과라고 인정 받는 것일까요?

본인의 선택에 어느 정도 긍정하는 마음 조차 없다면, 차라리 선택을 하지 않으시는 것이 더 현명한 판단이라고 생각됩니다.

하지만 선택을 하셨다면, '긍정의 힘'으로 더 좋은 효과를 보시기 바랍니다.

참고로, 효과가 있다고 하면, 그건 플라세보 효과라고 폄하하시는 분들이 있는데, 플라세보 효과를 배제하기 위해 이중맹검법을 사용하여 실험들이 진행됩니다.

그리고, 해외 학계의 최근 동향은 플라세보 효과도 잘 활용을 해보자 라는 의견이 많이 나오고 있습니다.

아래 링크는 <하버드의대 건강정보사이트 : Harvard Medical School - Harvard Health Publishing>에서 "플라세보" 단어로 검색하여 나오는 기사들입니다. 전반적인 동향을 보실 수 있으며, "Putting the placebo effect to work", "The power of the placebo effect", "How the placebo effect may help you"를 읽어보시기 추천 드립니다.

바로가기 : https://www.health.harvard.edu/search?q=placebo
맞는 비유가 될지는 모르겠습니다만, 친구 중에 노래를 엄청 잘하는 사람이 있습니다. 하지만 그 친구가 노래를 어마 무시하게 잘한다고 해서 꼭 가수가 되는 것은 아닙니다. 본인이 가수를 안 하기로 결정할 수도 있고, 시도를 해보려 했지만 생업을 포기 못해 꿈을 접었을 수도 있습니다. 또한, 시간이나 자금이 넉넉하지 않아 시도 조차 못하였을 수도 있습니다.

당사는 90년대 연구개발을 진행하면서 면역항암제 신약개발을 목표로 꿈을 키워갔습니다. 하지만 1997년 IMF가 터졌고 내부 자금사정은 큰 타격을 입었습니다. 2000년 초 IT 붐과 벤처 붐을 타고 상장을 먼저 한 후, 투자 받은 돈으로 임상 실험을 진행할 수도 있었으나, 오랜 고민 끝에 자력으로 진행키로 방향을 정하였습니다. 우선 건강기능식품으로 역량을 쌓고, 그 후 신약 진행을 계획하였습니다. 하지만 2008년에 서브프라임 금융위기가 왔고, 결국 기업생존을 위한 구조조정을 감행하게 되었습니다. 이런 일련의 일을 겪은 후, 결과적으로 신약 개발에 대한 대규모 투자는 계속 지연되고 있는 상황입니다.

답답해 보이실 수도 있지만, 저희는 조금 돌아가더라도 바이오게르마늄의 한길만을 묵묵히 걸어가겠습니다.

게르마늄의 다양한 기능에 관한 연구논문은 자주 묻는 질문 11번 : "게르마늄 기능관련 논문 취합"의 내용을 참고해 주시기 바랍니다.

(a) 인터넷 댓글 : "게르마늄은 과학, 의학, 임상적 근거가 전혀 없습니다."

답변 : 당사가 목표하는 바가 바이오게르마늄으로 신약을 만드는 것입니다. 하지만 의약품 개발을 위해 소요되는 자금은 적게는 수백억 원에서 몇 천억 원까지 소요됩니다. 일사천리로 진행할 수는 없지만 당사의 궁극적인 목표는 의약품입니다.

구글에서 게르마늄으로 된 논문을 찾으시면 다양한 연구가 시도되어온 것을 보실 수 있으며, 일반적으로 게르마늄이라는 무기 물질 자체가 사망사례가 발생하였다는 주홍글씨를 지니고 있어서 대형, 다국적 제약회사들의 연구개발에 있어 관심 밖의 물질입니다.

저희 논문 중 일부를 정리하여 홈페이지 연구개발부분의 "연구논문요약"에 취합하여 드렸고, 논문이 어디에 등재되었고 발표되었는지는 당사 홈페이지에 나와있으니 참조하시기 바랍니다.

게르마늄의 다양한 기능에 관한 연구논문은 자주 묻는 질문 11번 : "게르마늄 기능관련 논문 취합"의 내용을 참고해 주시기 바랍니다.


(b) 인터넷 댓글 : "게르마늄이 암 치료에 효과가 있다는 임상결과는 없습니다."

답변 : 구글로 검색하시면 게르마늄의 항암 기능을 실험한 다양한 동물 및 임상실험과 다수의 논문이 존재합니다. 항암투병에 도움이 되었다거나, 전이를 억제하고, 통증완화에 도움이 됨과 연명효과를 높이는 등 암 치료와 관련된 다양한 연구 결과가 존재합니다.

하지만, 미국 FDA에서 의약품 수준으로 인정하는 항암치료제로서의 임상결과는 아직 없습니다.

게르마늄은 건강기능식품이지 항암치료제가 아닙니다.

게르마늄의 다양한 기능에 관한 연구논문은 자주 묻는 질문 11번 : "게르마늄 기능관련 논문 취합"의 내용을 참고해 주시기 바랍니다.


(c) 인터넷 댓글 : "암 치료 중 도움을 받으려고 먹었는데, 별 효과 없었습니다."

답변 : 저희 제품은 건강기능식품이지, 항암제가 아닙니다.

역설적으로, 많은 항암제가 암치료에 별 효과가 없는 경우들이 많아, 환자분들이나 가족 분들이 정말 힘들어하십니다. A약이 안되면 B약을 해보시고, 안되면 C약을 해보시죠 라는 상황이 자주 발생하며, 항암제 약효가 나오지 않을 때 환자분과 그 가족은 절망에 빠지게 됩니다.

바로가기 : 약업신문 항암제 관련 기사

안타깝게도 현실에서는, 환자분들은 비용은 비용대로 들이며 항암치료를 수 차례 진행하였음에도 차도가 없거나, 항암제 종류를 여러 번 바꿔 치료를 해봤는데 오히려 암이 전이되거나, 극적으로 암세포는 조금 줄어들었는데 몸이 완전히 망가지거나, 완치 된 줄 알았는데 다시 재발하는 등 절망적인 상황을 겪으시기도 합니다. 심지어 말기암 환자분들은 항암 치료 중 시간에 쫓겨 효과를 못보고 명운을 달리하시는 경우도 발생합니다.

하루 빨리 암을 완전히 극복할 수 있는 기술이 개발되기를 간절히 바랍니다.


(d) 인터넷 댓글 : "어차피 몸 안의 면역기능은 암세포에 적응이 되어있기 때문에, 암세포를 적으로 보지 않으며 이를 공격하지 않는 것 아닌가요? 그래서 면역으로 암을 이겨내기 어렵지 않나요?"

답변 : 이런 전문적인 내용에 답변을 드리기에는 저희 역량 밖의 일이지만, 저희가 생각할 수 있는 상황은 말기암을 진단 받으신 환자분이, 도심생활을 접고 회사를 그만두고 물 좋고 공기 좋은 시골로 내려가 자연치유가 되었다는 사례들을 곰곰이 생각해보면, 그래도 몸 안의 면역력이 스스로 싸워 이긴 것이 아닐까 생각합니다.


(e) 인터넷 댓글 : "좋다고 해서 먹었는데 별 차이를 모르겠습니다. 지인이 먹었는데, 잘 모르겠다고 합니다."

답변 : 눈에 보이지 않게 개선이 되는 것일 수도 있습니다. 아토피 제품을 먹어서 가려움이 없어졌는지 아니면 별 차이가 없는지는, 눈에도 잘 보이고 본인이 명확히 알 수 있습니다. 하지만 면역이 좋아진다는 것은, 눈으로 보이거나 느껴지지가 않아 개개인의 판단에 어려움이 있는 것은 사실입니다.

아니면, 진짜 아무 효과가 없는 것일 수도 있습니다. 제품의 문제일 수도 있고, 개개인의 상황차이나 편차 일수도 있습니다.

일반적으로 개개인의 편차나 약효가 없는 것은 일반의약품에서도 종종 관찰됩니다.

콧물감기약을 먹었는데 콧물이 안 멈추고, 멀미약을 먹었는데 배멀미를 하고, 소화제를 먹었는데 여전히 속이 불편합니다. 여드름 약을 발랐는데, 여드름은 다음날 없어지지 않습니다. 흉터 개선연고를 발랐는데, 효과를 못 보는 경우도 많고, 치매 약을 드시고는 계신데 가족들은 별 차도를 알기 힘들다고 합니다.

안타깝게도, 이 세상에 효과가 100%인 약은 없습니다. 심지어 농약이나 쥐약도 효과가 100% 나오지 않습니다.


(f) 인터넷 댓글 : "병원에서 치료 중에 건강기능식품을 먹지 말라고 합니다."

답변 : 맞습니다. 예를 들어, 항암치료 중인데, 의사 몰래 한약도 먹고, 홍삼도 다려 드시고, 러시아산 버섯분말도 드시고, 여러 가지를 같이 하셔서 항암치료에 도움이 된다면 그나마 차라리 다행입니다.

더 걱정스러운 상황은, 치료 중 부작용이 나왔을 때, 이 부작용이 항암제에서 비롯된 것인지 다른 제품에 의한 것인지를 그 원인을 독립시키기가 힘들다는 것입니다. 항암제를 바꿔야 하는 것인지, 건강기능식품을 끊어야 하는 것인지 도저히 판단을 할 수가 없는 상황이 오게 됩니다.

따라서 치료 중에는 치료만 정확하게 하는 것이 병원에서 정확한 판단을 할 수 있고, 그렇기에 다른 제품을 드시지 않는 것이 좋습니다.
안전성실험, 기능성실험, 동물실험과 임상실험 결과를 토대로, 2007년에 한국 식품의약품안전처의 면역기능 개별인정 승인, 2010년에는 미국 FDA NDI 신원료 등재, 2018년에는 미국 FDA Green List 등재를 받았습니다. 미국 FDA NDI 신원료 등재는, 바이오게르마늄이 미국에서 판매되고 자국민이 복용하는 것을 승인하는 제도입니다.

미국 FDA NDI 신원료 승인은 매우 까다로워, 80% 이상의 신원료 신청후보가 승인불가 판정을 받습니다. 예컨대 2014년도에는 총 76개의 기능성 신원료 신청후보 중, 88%인 67개의 신원료 신청이 승인불가 판정을 받는 등 통과하기 매우 어려운 FDA 인허가 중 하나입니다.

전세계에서 판매되고 있는 게르마늄 제품 중, 미국 FDA가 NDI 등재한 게르마늄 제품은 게란티제약의 바이오게르마늄이 세계최초이며 유일합니다. 또한, FDA 수입경보 54-07의 예외 제품(Green List)으로 유일하게 등재되어 있습니다.

참고로, 2007년 식약처의 개별인정 승인 이전에는, 1990년대에는 건강보조식품법과 원료의약품법에 따라 인허가를 받고 바이오게르마늄을 제조, 판매하여 왔습니다.

(a) 인터넷 댓글 : "부작용은 없나요?"

답변 : 게란티제약은 1990년부터 연구개발에 많은 투자를 하였으며, 수많은 실험을 통하여 안전성과 기능성을 확인 하였습니다. 또한, 당사의 연구 논문은 국내외 학회에서 발표되었으며, 여러 국내외 학회지에 게재되었습니다.

바이오게르마늄은 90년대부터 누적된 오랜 판매 실적을 자랑하며, 지금까지도 꾸준히 장수하는, 오랜 검증으로 믿을 수 있는 제품입니다. 또한, 미국과 일본을 포함한 여러 국가에 수출하고 있는 제품입니다.

세계지적재산권기구 최우수발명상, 국제발명대회 금상, 세계발명대회 금상 수상 등 국제적으로 공신력 있는 기관들이 전 세계 여러 후보 중 바이오게르마늄을 선정하고 최우수상을 수여한 것은, 세계적으로 인정 받은 게란티제약 기술력의 방증입니다.

바이오게르마늄의 기술력을 믿으셔도 좋습니다.


(b) 인터넷 댓글 : "바이오게르마늄은 장기적으로 섭취해도 안전한가요?"

답변 : 1983년에 설립된 게란티제약은, 1997년부터 국내 판매와 미국, 일본, 싱가폴 등에 바이오게르마늄을 수출한 이래, 지난 20년간 국내외에서 부작용이 보고된 바 없는 매우 안전하고 내추럴한 유기게르마늄입니다.

바이오게르마늄은 미국 FDA, 한국 식품의약품안전처 등의 검증을 통하여 안전성이 인정되었으며, 기술적으로는 화학합성방식이 아닌 첨단 바이오 생합성공법으로 제조한 유기게르마늄이기에 안심하시고 장기 복용하셔도 좋습니다.

바이오게르마늄은 오랜 시간 동안 시장에서 소비자로부터 검증을 받아왔기 때문에 그 약력을 믿고 복용하셔도 좋습니다.


(c) 인터넷 댓글 : "미국 FDA는 게르마늄을 먹지 말라고 했는데, 이 회사 제품은 괜찮다는 모순적 상황이 이해가 안 갑니다."

답변 : 왜냐하면, 당사 제품은 완전히 새로운 기술로 만들어졌기 때문입니다.

바이오게르마늄은 기존 화학합성 방식과 완전히 다른, 미생물 생합성 공법으로 만들어진 신기술의 제품입니다. 그렇기에 미국 FDA는 기존 게르마늄을 경고하던 입장과는 정반대로, 바이오게르마늄의 안전성을 엄격히 검증한 후 FDA NDI신원료로 공인하였고 수입경보 예외 제품(Green List)에 등재시켜 각별히 미국 판매를 인가 하였습니다.

이러한 당사의 신기술은 오래 전부터 인정받아왔으며 세계지적재산권기구, 국제발명대회, 세계발명대회 등 국제적으로 공신력 있는 기관들이 전 세계 여러 후보 중 바이오게르마늄을 선정하고 최우수상을 수여한 것은, 세계적으로 인정받은 게란티제약 기술력의 방증입니다.

미국 FDA가 게르마늄 제품을 먹지 말라고 경고한 논문은 대부분 무기게르마늄의 유해성에 대한 내용이며, 당사 바이오게르마늄은 아무런 관계가 없으니 안심하셔도 좋습니다. 미국 FDA 논문은 자주 묻는 질문 9번 : "미국 FDA의 게르마늄 경고 논문"을 참조하시기 바랍니다.

참고로, 바이오게르마늄 제품 하나만 미국 FDA NDI를 받았고, 타사 게르마늄 제품들은 아무런 검증이 안되었기 때문에, 미국 FDA는 게르마늄에 대한 부정적인 시각과 경고 논문을 그대로 유지할 것임을 알려드립니다.


(d) 인터넷 댓글 : "미국 FDA는 게르마늄을 먹지 말라고 하며 수입 금지 시켰습니다."

답변 : 맞습니다. 하지만 당사 바이오게르마늄은 수입 금지의 예외 제품으로 Green List에 등재되어 있습니다.

미국 FDA는 1988년부터 모든 게르마늄 건강기능식품의 자국 내 수입을 금지하는 수입경보(Import Alert #54-07)를 발령한 후 현재까지 유지하고 있습니다. 이는 일본에서 1970, 80년대에 발생한 각종 무기게르마늄의 오남용과 일본 화학합성 제품에 대한 문제점 때문에 취해진 조치였습니다.

하지만, 2018년초 국내 게르마늄팔찌 업체의 가짜 논문 파동으로 시작된 고발뉴스들과 이로 촉발된 소비자 불신이 게르마늄 산업 전체에 대한 불신으로 번져나갔고, 심지어 당사와 무관하게 1980, 90년대에 쓰여진 미국 FDA 경고논문과 수입경보를 언급하며 당사 제품까지 마치 문제가 있는 것처럼 왜곡되어 왔습니다.

당사는 이러한 오해를 바로잡고자 미국 FDA와 논의하였고, 바이오게르마늄만이 미국 FDA NDI 안전성 검증을 받아 안전하고 미국 수출도 가능한 제품임을 명확히 공시하기 위해 수입경보의 예외 제품(Green List) 등재를 진행키로 하였습니다. 이 Green List 제도를 이용하면 미국 FDA는 타사 제품에 대한 규제는 그대로 유지하면서 당사 바이오게르마늄만 예외로 안전성 검증을 받았음을 보여줄 수 있기 때문입니다.

Green List 등재 절차는 6개월의 심의기간을 통해 확정되었으며, 아래 미국 FDA 수입경보 Import Alert #54-07의 홈페이지에 가시면 최 하단에 게란티제약 바이오게르마늄은 Green List에 등재되었음이 확정 공지 되어있습니다.

바로가기 : 미국 FDA 게르마늄 수입경보


(e) 인터넷 댓글 : "각종 암센터, 의료기관 등 홈페이지에는 게르마늄이 신장독성이 있고 인체에 해롭다고 나옵니다."

답변 : 맞습니다. 하지만, 일본에서 40여 년 전에 발생한 사례들입니다. 그리고 대부분 무기게르마늄을 먹고 발생한 사례들입니다.

돌가루와 같은 무기물질을 먹고, 무기물질이 몸에서 배출이 안되어 신장에 쌓이고, 신장독성이 있고 인체에 해롭다는 것은 어쩌면 당연하다고 할 수 있습니다.

배경을 좀 더 설명 드리자면, 30~40여 년 전 일본에서 무기게르마늄과 화학합성 게르마늄을 먹고 일어난 독성 사례들을 1997년 미국 FDA에서 정리하여 논문으로 발표하였습니다. 무기게르마늄의 다양한 부작용 사례를 경고하기 위해 모든 게르마늄 제품을 먹지 말라는 내용을 썼고, 그 논문을 참고하여 여러 해외 연구기관들의 홈페이지에 경고문이 올라와 있습니다. 자세한 내용은 자주 묻는 질문 9번 : "미국 FDA의 게르마늄 경고 논문"의 답변을 참고해 주시기 바랍니다.

바이오게르마늄이 미국 FDA의 NDI를 2010년에 받았음에도, 해외의 연구기관들은 당사가 미국 FDA로부터 받은 NDI는, 당사만 단독으로 받은 내용이고 타 제품의 안전성이 검증이 안되어서 이러한 게르마늄 전반에 대한 경고문을 삭제할 수 없다고 답변을 받았습니다.

그래서 게르마늄은 절대 먹으면 안 된다는 일방적인 경고성 글들은 앞으로도 인터넷에서 꾸준히 보시게 될 것 입니다.


(f) 인터넷 댓글 : "제품을 왜 3개월 정도 먹어야 하나요? 기간이 너무 긴 것 같습니다."

답변 : 오래 전부터 한약이나 보약도 2-3개월은 먹는 것이 관습이었습니다.

이런 전문적인 내용에 답변을 드리기에는 저희 역량 밖의 일이지만, 하루아침에 효과가 나오지 않는 이유는 아마도 세포재생주기 때문이 아닐까 추론을 해 보며, 세포들이 새로운 영양분을 받아 좋게 태어나고 신체 장기들을 좋게 변화시키는데 그 정도 시간이 걸리는 것 아닐까 사료됩니다.

정확한 정보인지 확인은 되지 않으나, 아래는 인터넷에 올라와 있는 세포 별 재생주기 입니다.
(g) 인터넷 댓글 : "타 원료랑 상충 되는 것이 있나요? 고혈압약과 자몽주스를 같이 먹지 못하게 하는 것과 같은 경우가 있는지 알고 싶습니다."

답변 : 구글에서 검색을 해 보면, 아직까지 게르마늄이 타 원료와 상충되는 부분은 스터디가 발표된 것은 없는 것으로 사료됩니다. 하지만 맥주효모와 우울증약은 같이 복용하지 말라는 아래 기사가 있어 내용을 올려드립니다.

바로가기 : 조선일보 기사

"모노아민산화효소억제제 계통의 우울증약을 복용 중이라면, 맥주효모가 든 건강기능식품 섭취를 피하는 게 좋다. 맥주효모가 이 우울증약 성분과 충돌하기 때문이다. 맥주효모에는 '티라민'이라는 성분이 풍부하다. 티라민은 몸속에서 모노아민산화 효소에 의해 분해되는데, 항우울제 모노아민산화효소억제제(MAOI)를 먹으면서 맥주효모 건강기능식품을 먹으면 티라민 수치 조절이 잘 안 돼, 몸 속 티라민 농도가 비정상적으로 높아진다. 티라민 농도가 비정상적으로 높아지면 혈관이 수축돼 혈압이 높아지고 두통이 생길 수 있다. 그래서 식품의약품안전처에서도 모노아민산화효소억제제 계통의 약을 복용할 때는 맥주효모같이 티라민이 다량 함유된 식품을 피하라고 밝히고 있다."

<무기게르마늄> 때문입니다. 이는 돌이나 흙에 아주 적은 양이 들어있는 자연상태의 게르마늄으로, 직접 드시면 인체에 해롭습니다. 예를 들어 빈혈이 있다고 철가루를 직접 드시면 몸에 아주 해롭습니다. 유황오리가 몸에 좋다고 듣고 무기유황가루를 사다 드시면 유황독이 올라와 고생하십니다. 마찬가지로, 게르마늄이 좋다고 게르마늄 돌을 직접 갈아드시면 당연히 해롭습니다.

먹을 수 있는 게르마늄이 있고 먹으면 절대 안 되는 게르마늄이 있습니다. 먹으면 안 되는 게르마늄을 <무기게르마늄>이라 부르고, 이는 돌이나 흙에 아주 적은 양이 들어있는 자연상태의 게르마늄으로, 직접 드시면 인체에 해롭습니다.

<무기게르마늄>을 먹고 발생한 부작용 사례들이 이제까지 출간된 경고논문의 대다수이며, 이 논문들은 자주 묻는 질문 10번 : "게르마늄 부작용 논문 취합"에 정리하여 드렸으니 참고하시기 바랍니다.

잘못된 선택은 몸을 오히려 망가트릴 수 있으니 유의하셔서 제품을 선택하시기 바랍니다.

(a) 인터넷 댓글 : "게르마늄은 독성 물질 입니다. 유기던 무기던 독성으로 위험합니다."

답변 : (1) 무기게르마늄은 광물입니다. 예를 들어, 철분을 보충하려고 철사를 갈아먹는다면 당연히 무기광물의 독성으로 아주 위험합니다. 철분을 보충하려고 철사를 계속 갈아먹었다가는 신장독성으로 죽을 수 있습니다. 유황오리가 몸에 좋다고 듣고 무기유황가루를 사다 드시면 유황독이 올라와 고생하십니다.

마찬가지로 무기로 된 게르마늄 광석을 갈아드시면, 당연히 신장에 돌 가루가 축적되고 그 독성으로 인체에 매우 해롭습니다. 하지만 비타민제품에 들은 철분은 안전하게 먹을 수 있듯이, 먹는 용도로 만들어진 당사의 유기게르마늄은 독성물질이 아닙니다.

(2) 30~40여 년 전 일본에서 판매된 무기게르마늄과 화학합성 게르마늄이 문제가 되었었습니다. 일본에서 유기와 무기를 구분하지 않던 40여 년 전의 문제들로 지금까지도 모든 게르마늄이 문제가 있는 것으로 의심 받고 있습니다. 이 때문에 많은 논문이 무기게르마늄의 위험성에 대하여 발표되었으며, 자주 묻는 질문 10번 : "게르마늄 부작용 논문 취합"의 내용을 참조하시기 바랍니다.

(3) 바이오게르마늄은 이러한 문제점을 극복하여 미생물을 활용한 생합성 신기술 방식으로 만들어진 제품이며, 여러 기관의 다양한 검증을 받은 제품이오니 안심하셔도 좋습니다.


(b) 인터넷 댓글 : "게르마늄은 중금속이라 병원에서 먹지 말라고 했습니다."

답변 : 맞습니다. 게르마늄 원소 자체는 광물이기 때문에 중금속이 맞습니다.

철가루도 중금속이어서 먹으면 안되지만, 멀티비타민에 들어가는 철분은 먹도록 만든 철분이기에 먹어도 괜찮습니다.

게르마늄도 먹을 수 있는 것이 있고, 먹으면 안 되는 것이 있습니다.


(c) 인터넷 댓글 : "게르마늄 먹고 사람이 죽었기 때문에 게르마늄은 절대 먹으면 안됩니다."

답변 : 맞습니다. 하지만, 일본에서 40여 년 전에 발생한 사례들입니다. 그리고 무기게르마늄을 먹고 발생한 사례들입니다.

돌가루와 같은 무기물질을 먹어서, 무기물질이 몸에서 배출이 안되어 신장에 쌓이고, 신장독성으로 사망사례가 나온 것은 지금 보면 당연한 일이지만, 40여 년 전에는 그 위험성을 잘 몰랐습니다.

1990년대를 끝으로, 각종 경고논문과 각국의 관리감독으로 더 이상의 사망사례는 없습니다.

더 자세한 내용은 자주 묻는 질문 10번 : "게르마늄 부작용 논문 취합"의 답변을 참고해 주시기 바랍니다.
1940년경 프랑스 루르드 샘물이 다양한 난치병들을 치유하는데 그 원인이 게르마늄이라는 것이 밝혀진 뒤, 게르마늄은 만병통치약으로 인식이 되면서, 먹는 게르마늄 제품들이 출시되기 시작합니다. 1970년대 일본이 그 트렌드를 주도하였고, 아사이 박사가 화학합성을 통하여 무기게르마늄을 유기화시킨 Ge-132(또는 Carboxyethyl Germanium Sesquioxide, SK-818, Propa-germanium 등 다양한 이름이 사용됨)를 만들어 시장의 큰 주목을 받았습니다. 이에 자극을 받아 여러 회사들이 아사이 박사가 만들어낸 구조식에서 약간 변형된 화학게르마늄을 만들어내기 시작하였고, 많게는 50여종의 화학합성 게르마늄이 시장에 나오게 됩니다.

30~40여 년 전에는 유기와 무기 게르마늄의 구분이 제대로 되지 않을 시기였고, 무기게르마늄 돌가루를 그대로 넣은 건강기능식품도 시장에 많이 출시가 되었습니다. 아사이 게르마늄은 가격이 비싸고 특허 때문에 모방은 안되니, 변형된 화학합성 구조식을 만들지 못하는 회사들은 그냥 게르마늄 돌가루를 직접 넣어 무기로 된 제품을 만들었던 것입니다.

당연한 얘기입니다만, 무기물을 드시는 것은 돌가루를 갈아 드시는 것과 같이, 매우 위험한 행동입니다. 무기물이 신장에 축적되고, 심한 경우 신장 독성으로 사망에 이를 수 있기 때문입니다.

철분, 유황, 셀레늄, 아연, 망간 등 여러 미네랄과 광물질도 먹을 수 있는 유기물이 있고, 먹어서는 안 되는 무기물이 있습니다. 실제로 철분도 무기로 된 것은 신장에 축적되고 심각한 신장독성을 일으킵니다. 심하면 신장독성으로 죽을 수도 있을 것입니다. 하지만, 무기 쇳가루 철분이 신장독성을 띄기 때문에, 멀티비타민에 들어있는 철분을 먹지 말라고 주장하는 사람은 아무도 없습니다.

먹을 수 있는 철분과 먹으면 안 되는 철분이 있듯이, 먹을 수 있는 게르마늄이 있고 먹으면 안 되는 게르마늄이 있습니다. 30~40여 년 전 일본에서는 이를 구분하지 못하여 사고들이 발생한 것입니다.

게르마늄 부작용관련 논문들은 자주 묻는 질문 10번 : "게르마늄 부작용 논문 취합"에 내용을 정리하여 올려드렸으니 참고하시기 바랍니다.

정리를 해 드리자면 -
  • 당사의 제품은 이 부작용 사례들과 아무런 관계가 없습니다.
  • 주로 무기게르마늄이 문제였으며, 일본에서 일어났었습니다.
  • 논문제목은 유기와 무기를 구분하지 않아, 제목만 보시면 모든 게르마늄이 다 문제인 것으로 오인하시게 됩니다.
  • 또한, 40여 년 전에 일어났던 문제 사례들이란 것도 논문제목만 훑어 보셔서는 모르시기 쉽습니다.
  • 1990년대 이후 무기게르마늄에 대한 강력한 경고와 제제로 더 이상 부작용사례는 발생하지 않았습니다.
당사는 바이오게르마늄 하나에만 30여 년간 연구 개발하였고, 여러 기관의 엄격한 검증을 오랜 기간 받아 왔습니다. 당사의 생합성 기술은 국제적으로 여러 상들을 수상한 기술로서, 바이오게르마늄은 미국과 일본 등 여러 국가에 수출되고 있습니다.

게란티제약은 오랜 기간 연구개발에 많은 투자를 하였으며, 수많은 실험을 통하여 안전성과 기능성을 확인 하였습니다. 바이오게르마늄은 오랜 판매 실적과 입소문 만으로 장수하는 믿을 수 있는 제품이오니 안심하셔도 좋습니다.

게르마늄은 인체에 해로워 미국 FDA가 경고 논문을 냈다고 합니다.


인터넷이나 신문에 자주 언급되는 미국 FDA가 발표한 논문이 있습니다.

게르마늄을 먹으면 신장 독성이 생기고, 사망사례가 발생하였기에 인체에 매우 해롭다고 1997년에 미국 FDA가 발표하였습니다. 국내외 블로그, 뉴스, 병원, 해외 유명 연구기관, 암 센터 등에 언급되고 인용되는 미국 FDA 논문은 바로 아래 논문입니다.
이 논문은 게르마늄이 인체에 해롭다 하는데, 당사 제품은 판매되고 있는 이 모순적 상황 때문에 많은 오해가 발생합니다.

당사의 제품은 이 미국 FDA 논문의 부작용 사례들과 아무런 관계가 없습니다. 이 부작용 사례들은 당사 제품이 만들어지기도 전에, 40여 년 전 일본에서 그것도 대부분 무기 물질을 먹고 발생한 문제 사례들입니다.

이 FDA 논문에서 언급된 모든 게르마늄 부작용관련 논문들은 하나도 빠짐없이 자주 묻는 질문 10번 : "게르마늄 부작용 논문 취합"에 내용을 정리하여 올려드렸으니 참고하시기 바랍니다.


이 FDA의 논문은 -
  • 아래 <자주 묻는 질문 10번>에 정리된 바와 같이 무기게르마늄의 인체독성과 부작용이 주 내용입니다.
  • 30~40여 년 전 일본에서는 무기게르마늄을 희귀병 치료 약으로 많이 복용하였습니다.
  • 무기는 먹으면 안되고, 유기만 먹어야 하는 것을 모를 때 발생하였던 문제사례들입니다.
  • 논문은 무기게르마늄이 신장독성, 간독성 등 다양한 부작용을 보인다고 합니다.
  • 유기게르마늄은 독성에 대한 확정적인 데이터가 없다고 결론 내립니다 ("the lack of conclusive findings").
  • 하지만, 가짜모방품이나 혼입의 위험으로 무기이던 유기이던 그냥 다 먹지 말라고 경고합니다.
  • 무기게르마늄을 먹고 사망사례가 발생하였기 때문에 이렇게 엄중한 논조를 취한 것은 이해가 갑니다.
  • 그러나 유기게르마늄이 해롭다는 증거가 부족해 미국 FDA가 고의로 오류가 있는 데이터를 사용하여 문제가 된 논문입니다.
우선 미국 FDA가 왜 이렇게 엄중한 논조를 내렸는지는 먹는 게르마늄의 발전 과정을 보면 좀더 명확해 집니다.

1940년경 프랑스 루르드 샘물이 다양한 난치병들을 치유하는데 그 원인이 게르마늄이라는 것이 밝혀진 뒤, 게르마늄은 만병통치약으로 인식이 되면서, 먹는 게르마늄 제품들이 출시되기 시작합니다. 1970년대 일본이 그 트렌드를 주도하였고, 아사이 박사가 화학합성을 통하여 무기게르마늄을 유기화시킨 Ge-132(또는 Carboxyethyl Germanium Sesquioxide, SK-818, Propa-germanium 등 다양한 이름이 사용됨)를 만들어 시장의 큰 주목을 받았습니다. 이에 자극을 받아 여러 회사들이 아사이 박사가 만들어낸 구조식에서 약간 변형된 화학게르마늄을 만들어내기 시작하였고, 많게는 50여종의 화학합성 게르마늄이 시장에 나오게 됩니다.

30~40여 년 전에는 유기와 무기 게르마늄의 구분이 제대로 되지 않을 시기였고, 무기게르마늄 돌가루를 그대로 넣은 건강기능식품도 시장에 많이 출시가 되었습니다. 아사이 게르마늄은 가격이 비싸고 특허 때문에 모방은 안되니, 변형된 화학합성 구조식을 만들지 못하는 회사들은 그냥 게르마늄 돌가루를 직접 넣어 무기로 된 제품을 만들었던 것입니다. 또한, 당시 유기로 생각하고 먹었으나 추후 무기로 판명된 제품들도 있습니다. 그러니 미국 FDA 입장에서는 일단 유기이던 무기이던 먹지 말라고 경고를 할 수 밖에 없는 상황이었습니다.

하지만 그 경고의 논리를 펴기 위해, 본 FDA 논문의 저자가 잘못된 데이터를 고의적으로 인용하여 유기게르마늄이 해롭다고 논리를 펴서 문제가 되고 있습니다 *. Okuda박사가 본인의 1987년 논문에 시료착오로 유기게르마늄이 독성이 있다고 잘못 쓴 사실을 시인하고, 이듬해 논문을 수정하였지만, 미국 FDA는 이 오류의 존재에 대하여 인지하고 객주에 인용을 하였으나, 본문에는 수정 전 오류를 그대로 사용하여 많은 질타를 받고 있는 논문입니다.

바로가기 : Kaplan BJ, Andrus GM, Parish WW. Germane facts about germanium sesquioxide: II. Scientific error and misrepresentation. J Altern Complement Med 2004;10: 345-348

다운로드 : 논문 원문 PDF

그만큼 유기게르마늄이 해롭다는 증거가 부족하여 고의적으로라도 오류가 있는 데이터를 미국 FDA는 사용한 것입니다.

"Based upon the evidence of persistent renal toxicity associated with GeO2, the lack of conclusive findings that organic germanium compounds are nephrotoxic, and the possibility of contamination of the organic germanium products with inorganic germanium, it is clear that germanium products present a potential hazard to human health."

물론 공공보건의 관점에서 무기 물질의 위험성을 환기시키기 위하여 이렇게 엄격한 논조를 취한 것으로 볼 수 있습니다. 하지만 이러한 논조 때문에 게르마늄 건강보조식품은 무조건 위험하다는 주장이 지금까지도 구전되고 있습니다.

위 데이터 오인용의 문제가 있는 미국 FDA 논문이 여기저기서 인용, 재생산 되면서, 무기와 유기의 구분은 안하고 "게르마늄은 신장독성이 있다", "미국 FDA가 게르마늄은 먹지 말라고 했다"라고 재 해석되어, 무기와 유기의 구분을 모르는 사람들은 더욱 더 혼란에 빠집니다. 심지어 게르마늄 팔찌에 대한 얘기 중, 이 논문을 언급함으로써 먹을 수도 없는 팔찌가 마치 신장독성이 있을 수 있다는 식으로 교묘히 포장됩니다.

당연한 얘기입니다만, 무기물을 드시는 것은 돌가루를 갈아 드시는 것과 같이, 매우 위험한 행동입니다. 무기물이 신장에 축적되고, 심한 경우 신장 독성으로 사망에 이를 수 있기 때문입니다.

철분, 유황, 셀레늄, 아연, 망간 등 여러 미네랄과 광물질도 먹을 수 있는 유기물이 있고, 먹어서는 안 되는 무기물이 있습니다. 실제로 철분도 무기로 된 것은 신장에 축적되고 심각한 신장독성을 일으킵니다. 심하면 신장독성으로 죽을 수도 있을 것입니다. 하지만, 무기 쇳가루 철분이 신장독성을 띄기 때문에, 멀티비타민에 들어있는 철분을 먹지 말라고 주장하는 사람은 아무도 없습니다.

먹을 수 있는 철분과 먹으면 안 되는 철분이 있듯이, 먹을 수 있는 게르마늄이 있고 먹으면 안 되는 게르마늄이 있습니다. 30~40여 년 전 일본에서는 이를 구분하지 못하여 사고들이 발생한 것입니다.

하지만 이런 기초적인 내용을 잘 아실 만한 위치에 계신 분들조차 무기와 유기 얘기를 쏙 빼고, "게르마늄은 독성 때문에 FDA가 금지했다"고 인터넷에 글을 올리고 언론과 인터뷰도 하고 기사도 씁니다. 무기물질의 사례에 집중하여 쓴 본문의 내용은 거두절미하고, 미국 FDA가 먹지 말라고 했다는 내용만 반복합니다. 물론 당사 제품은 미국 FDA가 NDI를 주고 자국민이 먹어도 된다고 한 얘기는 거론하지 않습니다.

이런 식으로 쓰인 기사를 본 뒤 당사 제품은 버젓이 판매되고 있는 상황을 보면, 당사가 마치 인체에 유해한 제품을 버젓이 팔고 있는 것처럼 보이기에, 소비자분 들은 당황해 하십니다. 게다가 의사, 교수, 병원, 한의원, 암센터, 언론인 등 유기와 무기 물질의 차이에 대하여 내용을 잘 아실 만한 위치에 계신 분들조차, 그저 미국 FDA가 독성이 있어 먹지 말라고 하였다라고 같은 내용의 글을 반복적으로 올립니다. 물론 당사 제품은 미국 FDA가 NDI를 주고 자국민이 먹어도 된다고 한 얘기는 거론하지 않습니다.

상식적으로, 요즘 같은 세상에 당사가 위험물질을 막무가내로 몇 십 년째 판매하고 있을 수도 없고, 사망사례의 경고논문이 이미 발간되어있는 마당에, 한국과 미국 FDA는 당사 제품을 더 엄격히 검증을 하면 하였지, 공공업무의 특성상 인허가를 주면서 이런 경고논문의 내용을 간과할 수 없습니다.


정리를 해 드리자면 -
  • 경고 논문들은 40여 년 전에 일어났던 사례들에 대해 쓴 논문이고,
  • 주로 무기게르마늄이 문제였으며, 일본에서 일어났었습니다.
  • 당사는 화학합성이 아닌 미생물을 활용한 생합성 신기술을 사용하여,
  • 이렇게 게르마늄에 대하여 엄중한 미국 FDA로부터 안전성을 검증 받았습니다.
당사는 바이오게르마늄 하나에만 30여 년간 연구 개발하였고, 여러 기관의 엄격한 검증을 오랜 기간 받아 왔습니다. 당사의 생합성 기술은 국제적으로 여러 상들을 수상한 기술로서, 바이오게르마늄은 미국과 일본 등 여러 국가에 수출되고 있습니다.

게란티제약은 오랜 기간 연구개발에 많은 투자를 하였으며, 수많은 실험을 통하여 안전성과 기능성을 확인 하였습니다. 바이오게르마늄은 오랜 판매 실적과 입소문 만으로 장수하는 믿을 수 있는 제품이오니 안심하셔도 좋습니다.

(a) 인터넷 댓글 : "해외 유명 암센터나 인터넷 사이트들에서 게르마늄을 먹으면 안 된다고 경고하고 있습니다. 아래 사이트들에서 게르마늄을 경고하는 글들을 올려놓아 혼란스럽습니다."

답변 : 해외 유명 암 센터들은, 자주 묻는 질문 9번 : "미국 FDA의 게르마늄 경고 논문"에 나온 이 FDA 논문을 인용하며 게르마늄을 절대 먹으면 안 된다는 경고성 글들을 올립니다. 이 논문의 주 내용이 무기 물질에 대한 경고인지 아닌지 별 다른 설명 없이, 미국 FDA가 게르마늄을 경고하였으니 주의하라고 올립니다. 이 미국 FDA 논문은 고의적인 데이터 오인용으로 문제가 된 논문이지만 그런 부분은 아무도 신경 쓰지 않습니다.

바로가기 : Memorial Sloan Kettering Cancer Center의 게르마늄 글

바로가기 : Healthline의 게르마늄 글

바로가기 : Live Science의 게르마늄 글

바로가기 : Wikipedia의 게르마늄 글

바로가기 : WebMD의 게르마늄 글

이 30~40년 전, 대다수 무기게르마늄을 복용한 후 부작용을 일으켰던 사례들을 분석한 논문들을 인용하여 위키피디아, 미국 Cancer Society 암 협회, Memorial Sloan Kettering 암 센터, Healthline, Live Science, WebMD 등 해외 유수 연구기관 및 암 센터 등은 현재까지도 먹는 게르마늄은 인체에 유해하니 절대 복용하지 말라는 경고문을 공지하고 있습니다.

안타깝게도 이 논문들과 당사 제품은 아무런 관련이 없음에도, 일본에서 무기와 유기를 구분 안하고 제품을 만들었던 과거와, 무기게르마늄을 먹고 사망사례까지 나왔던 전례 때문에, 게르마늄 물질 자체가 위험하다는 주홍글씨를 지니고 있습니다. 그래서 앞으로도 계속 해외 암센터와 연구기관들에서 게르마늄을 먹지 말라는 글을 지속적으로 보시게 될 것 입니다.

심지어 당사가 2010년에 미국 FDA NDI를 득하였다는 내용으로 상기 암 협회나 연구기관들에 서신을 보내고, 이 논문과 당사의 제품은 관계가 없으니, 모든 게르마늄 제품이 유해하다고 올린 글들의 수정을 요청하였으나, 해당 기관들은 당사 제품 하나만 미국 FDA NDI를 받은 것이고 타제품의 위험성은 아무런 추가 검증이 되지 않았으므로, 자신의 글을 수정할 의사가 없다고 하였습니다. 물론 이런 암센터나 연구기관들이 한국의 모 회사이름을 거론하며 예외로 표기하기에는 당사를 홍보해주는 것 같아 보이는 부담이 있다는 것을 이해는 하지만, 소비자들로부터 억울하게 오해를 받는 상황은 근시일 내에 쉽게 바뀔 것 같지 않습니다.

공통적으로, 아무리 유명한 암센터던 의사던 학자던 언론이던, 그 누구도 이 문제 사례들이 대부분 40여 년 전의 일본의 그리고 무기게르마늄을 먹고 일어난 사례들이라고 밝히지 않습니다. 이러한 문제사례가 그 후로는 발생하지 않았음을 얘기하지도 않습니다. 또한, 한국에는 미국 FDA의 NDI를 받은 제품이 있으며, 심지어 20년 넘게 판매되고 있다고 얘기해주지도 않습니다. 그저 게르마늄은 절대 먹으면 안 된다는 말만 반복합니다.

여러분께서는 번거로우시겠지만 당사가 진행한 실험결과들과 인허가 등을 홈페이지에서 보시고 판단하시길 당부 드리겠습니다.


(b) 인터넷 댓글 : "미국 FDA의 경고 논문은 일본 게르마늄에 대한 내용 아닌가요?"

답변 : 이 미국 FDA의 경고 논문에 언급된 모든 논문을, 아래에 여러분이 직접 대조해 보실 수 있도록 미국 FDA 논문에 개별적으로 색인을 달아 드렸습니다. 빨간색 색인 번호자주 묻는 질문 10번 : "게르마늄 부작용 논문 취합"에 정리되어 있는 논문의 번호들이고, 파란색 색인 번호자주 묻는 질문 11번 : "게르마늄 기능관련 논문 취합"에 정리되어 있는 기능관련 연구논문 번호들입니다.

대부분의 논문이 무기게르마늄의 독성에 대한 내용이며, 무기와 유기를 명확히 구분 안 하던 30~40여 년 전에 발생한 사례들입니다. 1명 또는 2명의 부작용 사례가 우선 한편의 논문으로 출간이 되면, 이후 이러한 개별 논문들을 취합하여 정리한 논문이 재 출간이 되는 형식입니다.

아무쪼록 여러분께서 직접 보시고 판단하시길 부탁 드리겠습니다.


질의응답


질의응답


질의응답


질의응답


질의응답


질의응답


질의응답


질의응답


질의응답
게르마늄관련 부작용을 경고하는 연구 논문을 취합하였습니다. 게르마늄 문제 사례들을 연구한 논문들이며, 자주 묻는 질문 9번 : "미국 FDA의 게르마늄 경고 논문"에 나온 미국 FDA 논문이 인용한 모든 연구와 사례가 포함되어 있습니다.

부작용을 경고하는 논문들은 크게 아래의 내용으로 요약됩니다.
  • 일본에서 30~40여 년 전 발생한 사례들의 연구
  • 무기 물질을 먹고 문제가 된 사례가 대다수
  • 핵심은 무기 물질이 신장에 독성을 띈다는 분석
  • 유기게르마늄의 경우 화학합성 제품들이 대상이었음
  • 미국 FDA 논문은 고의적인 데이터 오인용으로 문제가 됨
대부분의 논문 제목에 문제가 된 물질이 무기인지 유기인지가 명확히 구분이 안되어있으나, 논문을 읽어보면 무기게르마늄의 문제 사례들이 대다수 입니다. 기본적으로 절대 드시면 안 되는 무기게르마늄은 다음과 같이 표기됩니다.
  • Germanium Dioxide
  • Inorganic Germanium
  • GeO2
  • Germanium Lactate Citrate (초기에 유기물로 판매되었으나 향후 무기로 판명됨)
  • Sodium Germanate (게르마늄산나트륨)
  • Spirogermanium (Synthetic Organometallic Compound, 변종화학합성제품)
  • Elemental Germanium (게르마늄 원소, 원소자체로 먹는 것)
  • Natural Form (흙이나 돌 같은 천연상태)
무기물을 드시는 것은 돌가루를 갈아 드시는 것과 같이, 매우 위험한 행동입니다. 무기물이 신장에 축적되고, 심한 경우 신장 독성으로 사망에 이를 수 있습니다.

지금은 다들 유기와 무기의 차이를 이해하시고 무기 물질은 먹으면 안 되는 것을 잘 아십니다. 예를 들어, 철분섭취를 위해 철가루를 직접 먹으면 안 되는 것이 이제는 상식이 되었습니다. 유황오리가 아무리 좋아도 무기유황가루는 직접 먹으면 안 되는걸 잘 아십니다.

하지만, 불과 40여 년 전만해도 무기와 유기의 구분이 명확하지 않았습니다. 30~40여 년 전 일본에서는 게르마늄이 몸에 좋다고 무기, 유기를 따지지 않고 막무가내로 게르마늄을 먹던 시기가 있었습니다. 광물인 게르마늄을 무기로 먹었다는 것 자체가 지금은 상상도 할 수 없는 일인 것입니다.

무기게르마늄을 먹고 부작용이 나타난 사례들이 나오면서, 90년대 초 무기게르마늄의 위험을 경고하는 논문들이 집중적으로 발표되었습니다. 아래 대표적인 논문들을 취합하여 요약해 드립니다.

참고로, 아래 표 중에 19번 논문이 미국 FDA가 1997년까지 스터디된 내용들을 종합하여 발표한 논문이며, 자주 묻는 질문 9번 : "미국 FDA의 게르마늄 경고 논문"에 원문과 색인을 제공해 드렸습니다. 이 논문의 본문에는 무기게르마늄이 독성을 보인다고 명확히 기재되어 있습니다. 또한, 유기게르마늄의 경우, 독성에 대한 확정적인 데이터는 없으나, 모방품이나 제조공정 등에서 무기 물질이 혼입될 수 있으니, 무기이던 유기이던 모든 게르마늄 건강보조식품을 조심하라는 경고를 명시합니다.

물론 공공보건의 관점에서 무기 물질의 위험성을 환기시키기 위하여 이렇게 엄격한 논조를 취한 것으로 볼 수 있습니다. 하지만 이러한 논조 때문에 게르마늄 건강보조식품은 무조건 위험하다는 주장이 지금까지도 구전되고 있습니다.

요즘 같은 세상에 상식적으로 저희가 금지된 제품을 버젓이 20년 넘게 팔고 있을 수는 없습니다. 심지어, 효과가 하나도 없다면 절대 구전 만으로 이렇게 오랜 기간 판매될 수도 없는 노릇입니다.

이 경고성 논문들은 저희 제품과 무관하며, 저희 제품은 안전한 제품임을 다시 한번 알려드리는 바입니다.

또한, 자주 묻는 질문 11번 : "게르마늄 기능관련 논문 취합"에 게르마늄의 다양한 약리학적 효과에 관한 수십 년간 축적된 논문들 중 일부를 정리하여 드렸습니다.

    논문 목록
  • 논문 1: Renal failure caused by long term use of a germanium preparation as an elixir
  • 논문 2 : Germanium poisoning: clinical symptoms and renal damage caused by long-term intake of germanium
  • 논문 3 : An autopsy case of chronic germanium intoxication presenting peripheral neuropathy, spinal ataxia, and chronic renal failure
  • 논문 4 : Accumulation of germanium in the tissues of a long-term user of germanium preparation died of acute renal failure
  • 논문 5 : Germanium intoxication with sensory ataxia
  • 논문 6 : Tubulointerstitial nephropathy persisting 20 months after discontinuation of chronic intake of germanium lactate citrate
  • 논문 7 : Germanium-induced nephropathy: report of two cases and review of the literature
  • 논문 8 : Renal and other organ failure caused by germanium intoxication
  • 논문 9 : A patient with liver cirrhosis manifesting various symptoms including cerebellar ataxia due to germanium intoxication
  • 논문 10 : A case of inorganic germanium poisoning with peripheral and cranial neuropathy, myopathy and autonomic dysfunction
  • 논문 11 : Nephrotoxicity in humans by the ultratrace element germanium
  • 논문 12 : Toxicity of an organic Germanium compound: deleterious consequences of a "natural remedy"
  • 논문 13 : Germanium dioxide-induced nephropathy: a new type of renal disease
  • 논문 14 : Dangers of dietary germanium supplements
  • 논문 15 : Nephropathy and neuropathy induced by a germanium-containing compound
  • 논문 16 : Nephrotoxicity and neurotoxicity in humans from organogermanium compounds and germanium dioxide
  • 논문 17 : A case of persistent renal dysfunction following chronic intake of germanium dioxide-containing food. A long-term clinical observation with repeated kidney biopsy
  • 논문 18 : Two cases of various symptoms and renal dysfunction induced by longterm germanium intake
  • 논문 19 : Hazard assessment of germanium supplements
  • 논문 20 : Abuse of germanium associated with fatal lactic acidosis
  • 논문 21 : Nephrotoxicity of germanium compounds: report of a case and review of the literature
  • 논문 22 : Toxic damage of kidney, liver and muscle attributed to the administration of germanium-lactate-citrate
  • 논문 23 : Phase II study of spirogermanium in patients with advanced colorectal carcinoma
  • 논문 24 : A phase II study of spirogermanium as second line therapy in patients with poor prognosis lymphoma. An NCI Canada Clinical Trials Group Study
  • 논문 25 : Experimental germanium myopathy
  • 논문 26 : Germanium myopathy: clinical and experimental pathological studies
  • 논문 27 : Persistent renal dysfunction induced by chronic intake of germanium-containing compounds
  • 논문 28 : A case with acute renal failure suspected of germanium intoxication
  • 논문 29 : A case of diabetes mellitus associated with chronic renal failure caused by ingestion of germanium compound
  • 논문 30 : Chronic tubulointerstitial changes induced by germanium dioxide in comparison with carboxyethylgermanium sesquioxide
  • 논문 31 : Subacute nephrotoxicity of germanium dioxide in the experimental animal
  • 논문 32 : Dose dependency of germanium-dioxide-induced nephrotoxicity in rats
  • 논문 33 : An experimental model of mitochondrial myopathy: germanium-induced myopathy and coenzyme Q10 administration
  • 논문 34 : A phase II study of spirogermanium in advanced human malignancy
  • 논문 35 : Experimental germanium dioxide-induced neuropathy in rats
  • 논문 36 : An ultrastructural study of rats treated with germanium
  • 논문 37 : Germanium dioxide-induced nephrotoxicity in rats
  • 논문 38 : Abnormal trace metals in man: germanium
  • 논문 39 : Influence of propagermanium (SK-818) on chemically induced renal lesions in rats
  • 논문 40 : Influence of propagermanium (SK-818) on renal function in kidney injured rats
  • 논문 41 : Chronic toxicity test of proxigermanium (SK-818) in rats
  • 논문 42 : Subacute toxicity test of proxigermanium (SK-818) in rats
  • 논문 43 : Subchronic oral toxicity (six months) of carboxyethylgermanium sesquioxide [(HOOCCH2CH2Ge)2O3]n in rats
  • 논문 44 : Effects of germanium health supplements in the rat
  • 논문 45 : Life term studies on the effects of arsenic, germanium, tin, and vanadium on spontaneous tumors in mice
  • 논문 46 : Germanium - In handbook on the toxicology of metal
  • 논문 47 : Organic germanium: its toxic effect and function in medical care
  • 논문 48 : Exposure to metals that have recently come into use
  • 논문 49 : Handbook on toxicity of inorganic compounds
  • 논문 50 : Homeostatic normalizer and immunostimulant. A review of its preventive and therapeutic efficacy
  • 논문 51 : Determination of germanium in medicinal plants by atomic absorption spectrometry with electrothermal atomization
  • 논문 52 : Arsenic, germanium, tin and vanadium in mice: effects on growth, survival and tissue levels
  • 논문 53 : Studies of the metabolism of germanium
  • 논문 54 : Determination of germanium in urine and studies on pharmacokinetics of Ge-132 in body
  • 논문 55 : Toxicology and phase I studies on a novel organogermanium compound, Ge-132
  • 논문 56 : Determination and biokinetics of germanium in mouse tissues by atomic absorption spectrometry with electrothermal atomization
  • 논문 57 : Germanium, tin and arsenic in rats: effects on growth, survival, pathological lesions and life span
  • 논문 58 : Antimicrobial activity of organogermanium derivatives
  • 논문 59 : Pharmacological studies of carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132)
  • 논문 60 : Biological testing of germanium
  • 논문 61 : Drug-induced nephropathy: our recent clinical experience
  • 논문 62 : Miracle cure: organic germanium
  • 논문 63 : Studies of the acute and chronic toxicity of germanium
  • 논문 64 : Life term studies on the effects of arsenic, germanium, tin, and vanadium on spontaneous tumors in mice
  • 논문 65 : Trace elements in human and animal nutrition
  • 논문 66 : Dietary germanium supplements




논문 1

논문제목 Renal failure caused by long term use of a germanium preparation as an elixir
등재년도 1989년 4월
저자 Okada K, Okagawa K, Kawakami K, Kuroda Y, Morizumi K, Sato H, Morita H, Shimomura S, Saito S.
연구대상 여성 2명, 남성 1명
복용물질 무기게르마늄 (Inorganic Germanium)
연구내용 무기게르마늄을 복용한 3명에게 발생한 신장독성 및 신부전 현상 관찰
논문요약 Two Japanese women and one Japanese man, who had been taking the same germanium preparation, mainly containing inorganic germanium, as an elixir for health almost every day at 90 mg of germanium per day for 6 to 20 months, suffered from chronic renal failure. Histological examination of the kidney in one patient showed marked interstitial changes with vacuolar degeneration of the renal tubules. High germanium concentrations were found in hair and nails of the three patients, but no germanium was detected in hair or nails of normal persons. These results suggest that long-term use of a germanium preparation at high dosage can cause serious renal tubular damage and renal failure due to germanium toxicity.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2714027
설명 무기로 된 제품을 복용한 뒤 발생한 문제 사례입니다.



논문 2

논문제목 Germanium poisoning: clinical symptoms and renal damage caused by long-term intake of germanium
등재년도 1991년 1월
저자 Obara K, Saito T, Sato H, Yamakage K, Watanabe T, Kakizawa M, Tsukamoto T, Kobayashi K, Hongo M, Yoshinaga K.
연구대상 환자 5명
복용물질 무기게르마늄 (Inorganic Germanium)
연구내용 무기게르마늄을 복용한 환자들의 다양한 신장 기능저하 및 독성문제 관찰
논문요약 We report five patients who have taken inorganic germanium preparations over a prolonged period. In all cases, the renal function deteriorated with no proteinuria or hematuria. Histological examination of the kidneys showed widespread tubular degeneration and interstitial fibrosis with minor glomerular abnormalities. Most patients had gastrointestinal symptoms such as vomiting, anorexia and weight loss; one patient had peripheral neuropathy and myopathy. A considerable amount of germanium was detected in the hair or nails of these patients. These cases clearly show that abuse of inorganic germanium compounds can induce renal damage with various extrarenal manifestations.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1650857
설명 무기로 된 제품을 복용한 뒤 발생한 문제 사례입니다.



논문 3

논문제목 An autopsy case of chronic germanium intoxication presenting peripheral neuropathy, spinal ataxia, and chronic renal failure
등재년도 1991년 2월
저자 Kamijo M, Yagihashi S, Kida K, Narita S, Nakata F.
연구대상 (사망사례) 4세 아동 1명
복용물질 무기게르마늄 (Germanium Dioxide)
연구내용 무기게르마늄을 복용한 아동의 신부전증으로 인한 사망사례
논문요약 We report here an autopsy case of chronic germanium intoxication with major pathological changes in the central and peripheral sensory nervous systems. The patient was a 4-year-old girl who had suffered from gait disturbance and generalized muscle weakness for 22 months. She had been given orally germanium compounds (containing germanium dioxide, 225-450 mg/day) for the previous 28 months. In addition to the findings of chronic renal failure and anemia, she presented characteristic neurological symptoms exemplified by diffuse muscle atrophy, tongue fasciculation, sensory impairment and truncal ataxia as well as areflexia. Median and ulnar sensory nerve conduction velocities were also reduced. On the 17th hospital day, she died of renal failure. In addition to conspicuous degeneration of renal tubular cells, pathological studies revealed marked nerve fiber loss, degeneration and gliosis in the dorsal column of the spinal cord, which were most conspicuous in the thoracic and cervical cord. Axonal degenerative changes were also conspicuous in the sural and sciatic nerves. High concentration of germanium was detected in the brain, cerebellum, spinal cord, sciatic nerve, liver and kidney. It was suggested that the neural involvement in the current case was caused by chronic toxicity of germanium.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1647914
설명 무기로 된 제품을 복용한 뒤 발생한 문제 사례입니다.



논문 4

논문제목 Accumulation of germanium in the tissues of a long-term user of germanium preparation died of acute renal failure
등재년도 1985년 11월
저자 Nagata N, Yoneyama T, Yanagida K, Ushio K, Yanagihara S, Matsubara O, Eishi Y.
연구대상 (사망사례) 중년 가정주부 1명
복용물질 무기게르마늄을 주성분으로 한 제품 (GeO2)
연구내용 무기게르마늄을 복용한 환자의 급성신부전증으로 인한 사망사례
논문요약 Acute renal failure developed in a patient accompanied by systemic manifestations such as myopathy and skin rash. The patient, a middle aged house wife, had been taking 600 mg of germanium (Ge) preparation daily for 18 months as an elixir. The main component of the preparation was GeO2 and some organic compound was also present. Histological study of the kidney post mortem showed foamy cell transformation of glomerular epithelia, degeneration of tubular epithelia with red blood cell casts and urate crystals, and a mild proliferation of mesangial matrix. Analysis of the tissue content of Ge, prompted by her history, revealed an increased accumulation of the metal. As compared to a non-user died of liver cirrhosis, the concentration of the metal was higher particularly in the spleen (183X), thyroid gland (175X), psoas muscle (93X), jejunum (76X), and renal cortex (69X). So far, neither accumulation of Ge in humal tissue nor systemic toxicity of the Ge in human has been reported. The relevance of massive accumulation of Ge to the renal failure as well as to other systemic manifestations the patient presented remains to be clarified.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3831368
설명 무기로 된 제품을 복용한 뒤 발생한 문제 사례입니다.



논문 5

논문제목 Germanium intoxication with sensory ataxia
등재년도 1995년 6월
저자 Asaka T, Nitta E, Makifuchi T, Shibazaki Y, Kitamura Y, Ohara H, Matsushita K, Takamori M, Takahashi Y, Genda A.
연구대상 (사망사례) 63세 가정주부 1명
복용물질 무기게르마늄 (Inorganic Germanium)
연구내용 무기게르마늄 복용으로 야기된 감각성운동실조, 보행장애, 말초신경증, 신부전증 등으로 인한 사망사례
논문요약 Sensory ataxia in inorganic germanium intoxication is rare. A 63-year-old housewife had taken inorganic germanium preparations at a dosage of 36 mg a day for about 6 years (total dose about 80 g). She subsequently developed difficulty in writing and gait disturbance with peripheral neuropathy and renal involvement. Germanium, which is not usually detected in the non-germanium user, was accumulated in her hair and nails, permitting a diagnosis of inorganic germanium intoxication. The peripheral neuropathy and renal injury were not reversible after discontinuing the preparation. Pneumonia and sepsis then supervened and the patient died. Autopsy findings showed degeneration and loss of the dorsal root ganglion cells and degeneration of the dorsal column of the spinal cord. Two previously reported cases presented with ataxia. These patients took germanium for long periods and/or large quantities like our case. It was supposed that sensory ataxia was induced by chronic and dose dependent toxicity of inorganic germanium.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8586990
설명 무기로 된 제품을 복용한 뒤 발생한 문제 사례입니다.



논문 6

논문제목 Tubulointerstitial nephropathy persisting 20 months after discontinuation of chronic intake of germanium lactate citrate
등재년도 1993년 5월
저자 Hess B, Raisin J, Zimmermann A, Horber F, Bajo S, Wyttenbach A, Jaeger P.
연구대상 25세 에이즈환자 여성 1명, 26세 에이즈환자 남성 1명
복용물질 무기게르마늄의 일종인 게르마늄젖산구연산염 (Germanium Lactate Citrate, 80년대에는 유기게르마늄으로 잘못 알려짐)
연구내용 에이즈환자의 무기게르마늄 복용 후 관찰된 다양한 신장기능장애 및 신부전관련 장애
논문요약 Two young human immunodeficiency virus (HIV)-infected patients, a 25-year-old woman and a 26-year-old man, consumed large amounts of germanium lactate citrate 18% as an "immunostimulant" for 9 months. The woman, who had stage II HIV infection, developed severe renal dysfunction (creatinine clearance, 7 mL/min/1.73 m2) and slight proteinuria (0.28 g/d) after ingesting 260 g germanium lactate citrate 18%. Hepatomegaly with liver dysfunction (SGOT, 102 U/L; gamma-glutamyl transferase (GT), 159 U/L) and lactic acidosis (plasma lactate, 7.3 mmol/L) developed simultaneously. Renal biopsy revealed tubulointerstitial nephropathy with vacuolar cell degeneration and periodic acid-Schiff-positive intracellular deposits mainly in distal tubules. Liver biopsy disclosed severe hepatic steatosis; liver function tests returned to normal within 5 weeks. Since renal failure persisted for 2 years after ingestion of germanium (creatinine clearance, 14 mL/min/1.73 m2; proteinuria, 0.84 g/d), a second renal biopsy was performed, which showed marked but focal distal tubular atrophy and slight interstitial fibrosis. The male patient, who had stage III HIV infection, had ingested the same compound; he presented with a creatinine clearance of 43 mL/min/m2 and proteinuria of 0.36 g/d. Renal biopsy disclosed tubulointerstitial changes similar to those found in the female patient. After 9 months off germanium, creatinine clearance remained unchanged. Neutron activation analysis of all biopsy specimens in both cases documented germanium concentrations 10 to 70 times normal in renal tissue and 140 times normal in liver tissue.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8488824
설명 무기로 된 제품을 복용한 뒤 발생한 문제 사례입니다. 한때 유기로 알려졌던 Germanium Lactate Citrate는 무기게르마늄으로 판명 났습니다. 절대 드시면 안됩니다.



논문 7

논문제목 Germanium-induced nephropathy: report of two cases and review of the literature
등재년도 1988년 12월
저자 Matsusaka T, Fujii M, Nakano T, Terai T, Kurata A, Imaizumi M, Abe H.
연구대상 2명의 연구대상 및 8명의 일본사례 정리
복용물질 무기게르마늄 (Germanium Dioxide)
연구내용 2명의 연구대상에서 발생한 신장부전증과 8명의 일본사례에서 발생한 부작용에 대한 고찰
논문요약 We report two cases of renal failure following long-term ingestion of germanium dioxide (GeO2) and comment on eight other cases reported in Japan. Ge-induced nephropathy is characterized by insidious onset of renal failure without proteinuria or hematuria after oral intake of Ge-containing compounds for more than several months, and by degeneration of renal tubular cells with minor glomerular abnormality in histology. When patients ceased to ingest Ge compounds, renal function gradually recovered but never returned to the normal range. Serious extrarenal complication can contribute to an unfavorable prognosis.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2977311
설명 무기로 된 제품을 복용한 뒤 발생한 문제 사례입니다.



논문 8

논문제목 Renal and other organ failure caused by germanium intoxication
등재년도 1999년 10월
저자 Lück BE, Mann H, Melzer H, Dunemann L, Begerow J.
연구대상 58세 건강한 남성 1명
복용물질 무기게르마늄의 일종인 게르마늄젖산구연산염 (Germanium Lactate Citrate, 80년대에는 유기게르마늄으로 잘못 알려짐)
연구내용 6개월간 무기게르마늄의 복용 후 발생한 신장 및 기타 장기 손상 관찰
논문요약 Germanium (Ge) is one of the ultratrace elements. Its natural occurrence in very low concentrations in food largely meets the requirements of humans. Some Ge compounds have shown promise as antineoplastic or immunostimulatory agents and are perceived as natural remedies. However, acute and chronic toxic effects of germanium dioxide (GeO2) and alkylgermanium compounds have been demonstrated. Ge is a group IVB element situated between silicium (Si) and tin (Sn) in the periodic table. The chemical properties of Ge are to some extent comparable to that of Si and Sn. Potential health hazards exist when Ge is not consumed in ultra-low, i.e. 'normal', quantities. Previously, intake of Ge compounds was reported to cause renal failure, gastrointestinal disturbances, liver dysfunction, anaemia, neuropathy and even death. Most of the cases, however, were associated with other diseases and/or the intake of additional drugs, making it difficult to determine whether the effects were caused by Ge only. This is the first report on the toxic effects of Ge-lactate-citrate, taken by a healthy patient. The Ge concentrations in whole blood (EDTA bottle), serum, and urine were monitored in detail over a period of 5 months after the Ge intake was discontinued.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10528674
설명 무기로 된 제품을 복용한 뒤 발생한 문제 사례입니다. 한때 유기로 알려졌던 Germanium Lactate Citrate는 무기게르마늄으로 판명 났습니다. 절대 드시면 안됩니다.



논문 9

논문제목 A patient with liver cirrhosis manifesting various symptoms including cerebellar ataxia due to germanium intoxication
등재년도 1992년 3월
저자 Fujimoto M, Ishibashi H, Shimamura R, Takahashi K, Hirata Y, Kudo J, Niho Y, Kira J, Miyata K.
연구대상 B형 간염으로 간경화증을 겪고 있는 40세 남성 1명
복용물질 무기게르마늄 함유한 미네랄 치즈제품
연구내용 간경화증을 겪고 있는 환자 1명이 게르마늄 함유 치즈 제품을 복용 후 지각(知覺) 이상증, 구음장애, 보조 운동실조 등의 증상을 관찰
논문요약 A patient with hepatitis B virus-associated cirrhosis manifested various symptoms such as anemia, renal damage and neurological signs including cerebellar ataxia due to long-term administration of germanium-containing food. The patient was a 40-year-old male who had taken germanium containing mineral cheese for 26 months after he was diagnosed as having cirrhosis. Twenty four months after beginning to take the mineral cheese, he began manifesting paresthesia of the extremities, dysarthria and gait ataxia. Laboratory findings revealed anemia and renal damage. Biopsy of the peripheral nerve revealed loss of the large sheathed nerve, a characteristic feature of germanium intoxication. A high concentration of germanium (GeO2) was detected in patient's hair and urine. Cerebellar ataxia was characteristic in this patient, which was not reported in the previous papers.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1559652
설명 무기게르마늄가루가 포함된 치즈 제품을 복용한 뒤 발생한 문제 사례입니다.



논문 10

논문제목 A case of inorganic germanium poisoning with peripheral and cranial neuropathy, myopathy and autonomic dysfunction
등재년도 1990년 9월
저자 Iijima M, Mugishima M, Takeuchi M, Uchiyama S, Kobayashi I, Maruyama S.
연구대상 51세 남성 1명
복용물질 무기게르마늄을 함유한 음료 (Beverage containing Inorganic Germanium)
연구내용 51세 일반인 1명이 무기게르마늄을 복용한 후 체중감소, 빈혈, 말초신경증 등의 부작용 현상에 대한 분석
논문요약 A 51-year-old man, taking beverage containing inorganic germanium (Ge), (90-100 mg/day, total 70 g) for two years, developed body weight loss, anemia, renal dysfunction, peripheral neuropathy, myopathy, autonomic dysfunctions and multiple cranial nerve palsies. Serum CK, GOT, LDH, BUN, and creatinine levels were elevated. The cerebrospinal fluid showed albumino-cytologic dissociation. Sural nerve biopsy showed axonal degeneration, and peroneal muscle biopsy showed neurogenic changes including type 2 fiber atrophy and ragged red fibers. High level of Ge content was detected from the hair and nail by inductively coupled plasma atomic emission spectrometry. Despite discontinuation of Ge taking, the peripheral neuropathy and autonomic dysfunction progressed. The symptoms remained unchanged even in the treatment with prednisolone. These findings suggest that inorganic Ge has a serious irreversible multiple system toxicity.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2173940
설명 무기게르마늄가루가 포함된 음료 제품을 복용한 뒤 발생한 문제 사례입니다.



논문 11

논문제목 Nephrotoxicity in humans by the ultratrace element germanium
등재년도 1991년
저자 Schauss AG
연구대상 1980년대 일본에서 발생한 부작용 18인 사례들의 취합 정리
복용물질 무기게르마늄 함유 소금 (Ge salts, such as Germanium Dioxide) 및 유기게르마늄 (Carboxyethyl Germanium Sesquioxide, Ge-132, Germanium Lactate Citrate는 무기게르마늄이나 이 논문은 유기게르마늄으로 잘못 판명)
연구내용 일본에서 발생한 무기게르마늄의 독성 사례들의 분석 및 유기게르마늄의 독성 데이터는 결정적인 증거가 없어 유기게르마늄의 부작용 판단은 보류한다는 내용
논문요약 Acute renal failure (ARF) or renal dysfunction (RD) associated with germanium-induced nephrotoxicity has been reported in 18 patients since 1982. In 2 of these cases the patients died of acute renal and cardiogenic failure. In 17 of 18 cases biopsies showed vacuolar degeneration in renal tubular epithelial cells in the absence of glomerular changes, without proteinuria or hematuria. Accumulated elemental Ge intake in 17 patients over a period of 4 to 36 months ranged between 16 and 328 g, or more than 100 to 2000 times the average estimated dietary intake of Ge for man (1.5 mg/d; range 0.40 to 3.40 mg/d). The biological half-life of Ge is 4.5 days for kidneys, the highest retention level of any organ. The mean concentration of Ge in healthy adult kidneys is 9.0 mg/kg wet weight. In 3 patients studied with Ge-induced RD or ARF, urinary Ge excretion was 9, 15, and 60 ng/mL, compared to greater than 5 ng/mL in healthy controls, and remained elevated even 12 months after discontinuing supplemental Ge intake. The mechanism for Ge-induced nephrotoxicity remains unknown, although the suspected cause is the inorganic Ge salts, such as germanium dioxide. Sufficient evidence for a role of organogermanium compounds, such as carboxyethyl germanium sesquioxide or citrate-lactate germanate, in Ge-induced nephrotoxicity remains lacking. The recent introduction of over-the-counter Ge "nutritional" supplements in some countries increases the risk of additional cases of Ge-induced nephrotoxicity, especially if appreciable levels of inorganic Ge salts are present and consumed for long periods (greater than 3 months) at levels above the average daily estimated dietary intake for Ge.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1924911
설명 무기로 된 제품을 복용한 뒤 발생한 문제 사례입니다. 한때 유기로 알려졌던 Germanium Lactate Citrate는 무기게르마늄으로 판명 났습니다. 절대 드시면 안됩니다.



논문 12

논문제목 Toxicity of an organic Germanium compound: deleterious consequences of a "natural remedy"
등재년도 1992년 1월
저자 Raisin J, Hess B, Blatter M, Zimmermann A, Descoeudres C, Horber FF, Jaeger P.
연구대상 25세 에이즈감염 여성 1명
복용물질 무기게르마늄의 일종인 게르마늄젖산구연산염 (Germanium Lactate Citrate, 80년대에는 유기게르마늄으로 잘못 알려짐)
연구내용 한때 유기게르마늄으로 알려졌으나 차후 무기게르마늄으로 정정된 Ge-lactate-citrate의 신장 독성 사례 연구
논문요약 Reports mainly from Japan, recommend germanium (Ge)-containing compounds as "anti-cancer" and "immunostimulatory" remedies. We report on a 25-tear-old woman with stage II HIV disease who consumed a total of 47 g Ge as Ge-lactate-citrate 18%. She developed severe renal insufficiency (creatinine clearance 7 ml/min/1.73 m2, proteinuria 0.28 g/d) and hepatomegaly. Biopsies revealed tubulointerstitial nephropathy with vacuolar degeneration, mainly of distal tubular epithelia, and severe liver steatosis. Tissue Ge content in kidney and liver biopsy specimens was increased 68-and 140 fold respectively. In agreement with previous reports, renal dysfunction persisted 9 months later (creatinine clearance 11 ml/min/1.73 m2).
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1594900
설명 무기로 된 제품을 복용한 뒤 발생한 문제 사례입니다. 한때 유기로 알려졌던 Germanium Lactate Citrate는 무기게르마늄으로 판명 났습니다. 절대 드시면 안됩니다.



논문 13

논문제목 Germanium dioxide-induced nephropathy: a new type of renal disease
등재년도 1990년
저자 Sanai T, Okuda S, Onoyama K, Oochi N, Oh Y, Kobayashi K, Shimamatsu K, Fujimi S, Fujishima M.
연구대상 성인 환자 5명
복용물질 무기게르마늄 (Germanium Dioxide)
연구내용 5명의 환자가 무기게르마늄을 복용한 후 관찰된 신장기능장애 분석
논문요약 Chronic renal failure developed in 5 patients who were taking germanium dioxide (GeO2)-containing compounds. Renal functional deterioration was slow but progressive and dialysis treatment was necessitated temporarily in 2 patients. After the discontinuation of GeO2, the impaired renal function tended to improve but remained abnormal for an observation period of 10-40 months. The lack of proteinuria and hematuria was characterized as the clinical manifestations. Renal biopsy specimens revealed the tubular epithelial cell degeneration containing hematoxylin-positive fine granules on light microscopy, and electron-dense inclusions in the swollen mitochondria on electron microscopy. These findings localized mainly in distal segment of the tubules. In the rats given GeO2 orally for 10 weeks, similar histological lesions were evident, as manifested by marked weight loss, anemia, azotemia, and negative proteinuria. In the rats given carboxyethylgermanium sesquioxide, these changes were not observed and Ge concentration of kidney was significantly lower than in the rats given GeO2. The present study indicates that chronic GeO2 intake causes progressive renal dysfunction characterized by the degeneration of distal tubules.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2296345
설명 무기게르마늄가루가 포함된 음료 제품을 복용한 뒤 발생한 문제 사례입니다.



논문 14

논문제목 Dangers of dietary germanium supplements
등재년도 1990년 7월
저자 van der Spoel JI, Stricker BH, Esseveld MR, Schipper ME
복용물질 무기게르마늄의 일종인 게르마늄젖산구연산염 (Germanium Lactate Citrate, 80년대에는 유기게르마늄으로 잘못 알려짐)
원문링크 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/014067369091632K
설명 무기로 된 제품을 복용한 뒤 발생한 문제 사례입니다. 한때 유기로 알려졌던 Germanium Lactate Citrate는 무기게르마늄으로 판명 났습니다. 절대 드시면 안됩니다.



논문 15

논문제목 Nephropathy and neuropathy induced by a germanium-containing compound
등재년도 1998년 12월
저자 Kim KM, Lim CS, Kim S, Kim SH, Park JH, Ahn C, Han JS, Lee JS.
연구대상 53세 성인 남성 1명
복용물질 라이신을 함유한 무기게르마늄 (Lysine Germanium Oxide)
연구내용 피로와 무기력, 식욕부진의 이유로 검사를 하였고 기존 무기게르마늄의 부작용 사례들에서 유추해 볼 때 본 사례의 관찰 결과는 무기게르마늄과 연관이 높다고 판단 함
논문요약 Germanium (Ge; atomic number 32, atomic weight 72.59) is the middle element of periodic group IV which includes C, Si, Sn, and Pb and has been used mainly in the industrial field as a semiconductor. It is a ubiquitous biomaterial and almost all foods contain it in minute amounts [1]. Germanium-containing compounds have some biological activities such as erythropoietic [2] and antibacterial [3] effects. Carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132) has been reported to have antitumour effects in experimental murine ascites tumours [4]. On the other hand, germanium-containing compounds have been demonstrated to be toxic to the liver, kidney, muscle and nerves [5–9]. In Japan, some people take GeO2 as an elixir. We observed one patient in whom both nephropathy and neuropathy were thought to be the result of germanium toxicity. A 53-year-old man was admitted to our hospital complaining of severe general weakness, anorexia and weight loss (16 kg in 3 months). Over the preceding 17 months, he had taken a total of 400 g of lysine germanium oxide in powder form as a daily health- giving agent.
원문링크 https://www.researchgate.net/publication/13416942_Nephropathy
설명 무기로 된 제품을 복용한 뒤 발생한 문제 사례입니다.



논문 16

논문제목 Nephrotoxicity and neurotoxicity in humans from organogermanium compounds and germanium dioxide
등재년도 1991년 6월
저자 Schauss AG
연구대상 1980년대 일본에서 발생한 부작용 18인 사례들의 취합 정리
복용물질 무기게르마늄 함유 소금 (Ge salts, such as Germanium Dioxide) 및 유기게르마늄 (Carboxyethyl Germanium Sesquioxide, Ge-132, Germanium Lactate Citrate는 무기게르마늄이나 이 논문은 유기게르마늄으로 잘못 판명)
연구내용 일본에서 발생한 신장독성 및 신경독성 독성 사례들의 분석 및 항암치료 중 항종양 효과를 위한 게르마늄 복용사례
논문요약 There is no known biological requirement for germanium (Ge), germanates, or any organogermanium compound. Ge deficiency has not been demonstrated in any animal. The estimated average dietary intake of Ge in humans is 1.5 mg/d. Ge is widely distributed in edible foods, all of which, with few exceptions, contain less than 5 ppm Ge, since higher levels are toxic to most plants. Ingestion of Ge compounds has been shown to produce toxic effects in experimental animals. In recent years inorganic germanium salts and novel organogermanium compounds, such as carboxyethyl germanium sesquioxide (Ge-132) and lactate-citrate-germanate (Ge lactate citrate) have been sold as "nutritional supplements" in some countries for their purported immunomodulatory effects or as health-producing elixirs, resulting in intakes of Ge significantly exceeding the estimated average dietary intake. Since 1982, there have been 18 reported cases of acute renal dysfunction or failure, including two deaths, linked to oral intake of Ge elixirs containing germanium dioxide (GeO2) or Ge-132. In these cases, biopsies show vacuolar degeneration in renal tubular epithelial cells, without proteinuria or hematuria, in the absence of glomerular changes. Serum creatinine levels have been well above 400 mumol/L in such patients. In 17 of 18 cases, accumulated elemental Ge intakes reportedly ranged between 16 to 328 g over a 4-36 mo period, or between 100 to 2000 times the average estimated dietary intake for human. In surviving patients, renal function improved after discontinuation of Ge supplementation. However, in no case was recovery complete. One organogermanium compound, an azaspiran organogermanium compound, 2-aza-8-germanspiro[4,5] decane-2-propamine-8,8-diethyl-N,N-dimethyl dichloride (spirogermanium), has been found to cause both neurotoxicity and pulmonary toxicity in phase I and II studies examining its chemotherapeutic potential as an antitumor drug in the treatment of various malignancies. In cancer patients given the drug spirogermanium, 40% experienced marked, yet transient neurotoxicity. Two patients suffered from pulmonary toxicity. Results of phases I and II human cancer trials for spirogermanium have not been favorable, with the exception of moderate benefits for three types of malignancies. It is recommended that patients exposed to long-term (greater than 3 mo) Ge supplementation at levels well above the estimated daily intake be medically supervised and monitored for potential renal-, pulmonary- or neurotoxicity. Further study regarding the mechanism of Ge-induced nephrotoxicity in human is warranted.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1726409
설명 무기로 된 제품을 복용한 뒤 발생한 문제 사례입니다. 한때 유기로 알려졌던 Germanium Lactate Citrate는 무기게르마늄으로 판명 났습니다. 절대 드시면 안됩니다. 화학게르마늄 제품은 초창기에 많은 모방품과 유기와 무기의 불명확한 구분으로 무기게르마늄의 오염이 문제되어 다양한 경고논문이 발표되었습니다.



논문 17

논문제목 A case of persistent renal dysfunction following chronic intake of germanium dioxide-containing food. A long-term clinical observation with repeated kidney biopsy
등재년도 1989년 3월
저자 Sanai T, Oochi N, Okuda S, Kobayashi K, Onoyama K, Fujishima M.
복용물질 무기게르마늄을 함유한 음식
논문요약 二酸化ゲルマニウム(GeO2)含有健康食品による腎障害の1例を報告し, Germanium dioxide(GeO2)-induced nephropathyとして臨床病理学的特徴を呈示した.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2732598
https://www.jstage.jst.go.jp/article/naika1913/78/3/78_3_416/_pdf
설명 일어 논문으로 영문 검색 안됨



논문 18

논문제목 Two cases of various symptoms and renal dysfunction induced by longterm germanium intake
등재년도 1988년 11월
저자 Obara K, Akiu N, Sato H, Saito T, Miura Y, Yoshinaga K, Kakizawa M, Tada K, Tsukamoto T, Hongo M.
논문요약 市販のゲルマニウム(Ge)薬を服用中に多彩な症状を呈し,著明な消化管機能障害,腎障害の出現をみた2症例を経験した.症例1は6才,女児.高度の栄養障害があり,腎生検で慢性間質性腎炎を認めた.経過中誤嚥により死亡した.症例2は50才,男性.腎不全のほか著明な体重減少,知覚障害を主徴とする末梢神経障害,筋障害を呈した.末梢神経生検では,大径有髄線維の著明な減少と高度の軸索変性を認めた.消化管,特に胃の著明な運動機能低下があり, metoclopramide, domperidoneなどの投与によっても嘔吐は持続し,経口摂取の困難な状態が続いた.両例とも,毛髪,血液,尿から高濃度のGeが検出され, Ge中毒症と考えられた.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2854839
https://www.jstage.jst.go.jp/article/naika1913/77/11/77_11_1704/_pdf/-char/ja
설명 일어 논문으로 영문 검색 안됨



논문 19

논문제목 Hazard assessment of germanium supplements
등재년도 1997년 6월
저자 Tao SH, Bolger PM
연구대상 일본에서 발생한 부작용 31인 사례들의 총 취합 정리
복용물질 무기게르마늄 (Germanium Dioxide) 및 유기게르마늄 (Carboxyethyl Germanium Sesquioxide, Ge-132, Unspecified Form, Germanium Lactate Citrate는 무기게르마늄이나 이 논문은 유기게르마늄으로 잘못 판명)
연구내용 일본에서 발생한 무기게르마늄의 독성 사례들의 분석. 단, 유기게르마늄의 경우, 독성관련 결정적인 증거가 없어 유기게르마늄의 부작용 판단은 보류하나, 유기게르마늄 제품에 무기물의 혼입 가능성이 있어 게르마늄으로 된 무기 및 유기 제품 전체를 경고하는 내용. 하지만 그 경고의 논리를 펴기 위해, 본 FDA 논문의 저자가 잘못된 데이터를 고의적으로 인용하여 유기게르마늄이 해롭다고 논리를 펴서 문제가 됨
논문요약 Germanium-containing dietary supplements became popular in the 1970s in Japan and later in other countries, as elixirs for certain diseases (e.g., cancer and AIDS). Germanium is not an essential element. Its acute toxicity is low. However, at least 31 reported human cases linked prolonged intake of germanium products with renal failure and even death. Signs of kidney dysfunction, kidney tubular degeneration, and germanium accumulation were observed. Other adverse effects were anemia, muscle weakness, and peripheral neuropathy. Recovery of renal function is slow and incomplete even long after germanium intake was stopped. The total dose of ingested germanium (as dioxide, carboxyethyl germanium sesquioxide, germanium-lactate-citrate, or unspecified forms) varied from 15 to over 300 g; the exposure duration varied from 2 to 36 months. In laboratory animals, elevated germanium in tissues and impaired kidney and liver function were observed in a life-time drinking water (5 ppm germanium) study. Other toxicities associated with ingested germanium products in human cases were also demonstrated in animal studies with germanium dioxide and sometimes other germanium compounds. Based on the evidence of persistent renal toxicity associated with germanium dioxide, the lack of conclusive findings of differential nephrotoxicity of organic germanium compounds, and the possibility of contamination of the organic germanium products with inorganic germanium, it is clear that germanium products present a potential human health hazard.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9237323
설명 미국 FDA가 30~40년전에 발생한 무기게르마늄 관련 부작용 사례를 취합하여 발간한 논문이며, 무기게르마늄의 다양한 부작용을 경고하고, 유기게르마늄은 결정적인 데이터는 없지만 무기물의 오염가능성 때문에 같이 경고하는 논문입니다. 비록 20년 전에 쓰여진 논문이고, 30~40년 전 일본의 무기게르마늄 사례들이 주요 내용이고, 데이터 인용 오류도 있지만, 해외 암센터나 병원 등의 홈페이지에서는 이 FDA논문을 주로 인용합니다.
참고링크 Kaplan BJ, Andrus GM, Parish WW. Germane facts about germanium sesquioxide: II. Scientific error and misrepresentation. J Altern Complement Med 2004;10: 345-348



논문 20

논문제목 Abuse of germanium associated with fatal lactic acidosis
등재년도 1992년
저자 Krapf R, Schaffner T, Iten PX.
연구대상 (사망사례) 유방암 환자 1명
복용물질 무기게르마늄 (Elemental Germanium)
연구내용 암환자 대상으로 한 게르마늄 처방에서 악성젖산산증을 나타낸 사례분석
논문요약 Germanium compounds are marketed as nonprescription drugs in Europe and are recommended by the suppliers for AIDS and metastatic cancer disease. We observed a patient with nonmetastatic breast cancer who died because of severe lactic acidosis (plasma lactate concentration = 27 mmol/l) after ingestion of 25 g of elemental germanium over a 2-months period. Renal failure and hepatotoxicity had newly developed during germanium intake. Postmortem examination revealed severe hydropic vacuolation of tubule cells and the presence of inclusion bodies predominantly in straight proximal tubule cells with normal appearance of renal interstitium and glomeruli. The liver showed panlobular steatosis. Urine, blood and tissue (kidney, liver, muscle, pancreas) levels of germanium were high. Lactic acidosis may have been caused by the combined, germanium-induced renal and hepatic failure (underutilization), but it remains to be seen whether germanium can affect lactate production and/or metabolism directly.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1436351
설명 무기로 된 제품을 복용한 뒤 발생한 문제 사례입니다.



논문 21

논문제목 Nephrotoxicity of germanium compounds: report of a case and review of the literature
등재년도 1992년
저자 Takeuchi A, Yoshizawa N, Oshima S, Kubota T, Oshikawa Y, Akashi Y, Oda T, Niwa H, Imazeki N, Seno A, et al.
연구대상 (사망사례) 55세 여성 1명의 부작용 사례
복용물질 무기게르마늄 (게르마늄 원석가루)
연구내용 55세 여성이 무기게르마늄을 복용한 후 신장독성 및 신경독성 사례
논문요약 A 55-year-old woman was admitted to our hospital, complaining of general malaise, muscular weakness, anorexia and weight loss. She had a history of ingesting of a certain germanium (Ge) compound over the preceding 19 months, with a total dose of 47 g as Ge element. She was found to have renal failure (blood urea nitrogen, 44 mg/dl; serum creatinine, 2.6 mg/dl) without abnormal findings in urinalysis, and muscular and nervous damage. Initially, polymyositis was diagnosed and prednisolone administered. However, no improvement was seen, and neuromuscular symptoms and signs steadily worsened, ending in death. Microscopic study of the kidney showed that lipofuscin granules increased in the cells of the thick ascending limb of Henle's loop to the distal convoluted tubule accompanying mild tubular atrophy and that some of the tubules of these segments had vacuolar degeneration or desquamation. No apparent glomerular and vascular changes were observed. High Ge content was found in serum, urine and various tissues, e.g., spleen, liver, kidney, adrenal gland and myocardium, while in controls Ge could not be detected in sera, urine or tissues. We also review case reports about Ge toxicity, and discuss the pathogenesis of renal failure induced by Ge compounds.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1584320
설명 무기로 된 제품을 복용한 뒤 발생한 문제 사례입니다.



논문 22

논문제목 Toxic damage of kidney, liver and muscle attributed to the administration of germanium-lactate-citrate
등재년도 1991년 6월
저자 Van der Spoel JI, Stricker BH, Schipper ME, de Bruijn W, de Smet PA, Esseveld MR.
연구대상 57세 유방암 환자 1명
복용물질 무기게르마늄의 일종인 게르마늄젖산구연산염 (Germanium Lactate Citrate, 80년대에는 유기게르마늄으로 잘못 알려짐)
연구내용 유방암 치료의 대체방법으로 무기게르마늄을 복용하였으나 신장, 간, 근육 등에 부작용을 보인 사례
논문요약 The case history is described of a woman aged 57 years with renal, hepatic and muscular damage attributed to intake of germanium lactate-citrate (a cumulative dose of 32.1 g germanium) over at least one year, as alternative treatment of metastatic breast cancer. Histological examination of biopsies showed highly vacuolated cytoplasm of the epithelial cells of the distal renal tubules and micro- and macrovesicular steatosis of centrilobular hepatocytes. After discontinuation of the germanium, serum aminotransferases and creatine kinase values returned to normal, but moderately severe renal impairment persisted.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1857441
설명 무기로 된 제품을 복용한 뒤 발생한 문제 사례입니다. 한때 유기로 알려졌던 Germanium Lactate Citrate는 무기게르마늄으로 판명 났습니다. 절대 드시면 안됩니다.



논문 23

논문제목 Phase II study of spirogermanium in patients with advanced colorectal carcinoma
등재년도 1986년
저자 Ajani JA, Faintuch JS, McClure RK, Levin B, Boman BM, Krakoff IH
연구대상 21명의 발전적 직장결장 암환자
복용물질 초기에 유기게르마늄으로 알려졌으나 유기금속복합물로 독성이 있는 것으로 판명 난 미국산 화학합성 게르마늄 (Spirogermanium, Synthetic Organometallic Compound)
연구내용 직장결장 암환자들의 치료를 목적으로 스피로게르마늄을 복용시켰으나, 비록 정상으로 원상복구는 가능하였으나 복용으로 인한 구토증상과 신경학적 부작용을 보였음
논문요약 Twenty one evaluable patients with advanced colorectal carcinoma were treated with continuous infusion of spirogermanium at a median daily dose of 150 mg/m2 (range 120-210) for five consecutive days every 14 days. Treatments were accomplished by using outpatient infusion devices. Fifteen patients had not received any prior radiation therapy, immunotherapy, or chemotherapy. Nineteen patients were previously untreated with chemotherapy. Five patients had received prior immunotherapy with copovithane and only two patients had received radiation therapy prior to spirogermanium therapy. None of the patients achieved a complete or partial remission. Minor tumor regressions were observed in two patients, both were less than 12 weeks in duration. The major toxicities included nausea and vomiting and neurologic side effects; however, the toxicity was completely reversible. Spirogermanium is not effective in the treatment of patients with advanced colorectal carcinoma.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3583645
설명 스피로게르마늄 Spirogermanium은 일본 Ge-132이 만들어진 뒤 나온, 변종 화학게르마늄으로 미국산입니다. 초기에 유기게르마늄으로 알려졌으나 유기금속복합물로 독성이 있는 것으로 판명 난 화학합성 게르마늄입니다. 1980년대에 임상실험을 진행하던 중 화학합성 구조가 안정적이지 않고 유기금속물의 구조가 독성이 있는 것으로 판명이 되어, 사용이 중단되었습니다. 아래 링크를 참고하시기 바랍니다. (Spirogermanium is a synthetic organometallic compound containing the element germanium with possible antineoplastic activity. Spirogermanium exhibits significant toxicity, particularly neurotoxicity.)
참고링크 https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/spirogermanium#section



논문 24

논문제목 A phase II study of spirogermanium as second line therapy in patients with poor prognosis lymphoma. An NCI Canada Clinical Trials Group Study
등재년도 1985년
저자 Eisenhauer E, Quirt I, Connors JM, Maroun J, Skillings J.
연구대상 13명의 비호지킨림프종에 안 좋은 예후를 갖고 있는 환자들
복용물질 초기에 유기게르마늄으로 알려졌으나 유기금속복합물로 독성이 있는 것으로 판명 난 미국산 화학합성 게르마늄 (Spirogermanium, Synthetic Organometallic Compound)
연구내용 비호지킨림프종에 안 좋은 예후를 갖고 있는 환자들 13명에게 스피로게르마늄을 복용시켰으나, 비록 경증이기는 하였으나 복용으로 인한 신경학적 부작용을 보였음
논문요약 The National Cancer Institute of Canada Clinical Trials Group conducted a phase II study of spirogermanium given daily for 5 days every 3 weeks to patients with poor prognosis non-Hodgkin's lymphomas. All patients had had a maximum of one prior treatment regimen. No responses were seen in 13 evaluable patients. Toxicity was primarily neurologic and mild or moderate in most patients. There is no evidence of activity of spirogermanium given in this schedule in this subset of lymphoma patients.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4066225
설명 스피로게르마늄 Spirogermanium은 일본 Ge-132이 만들어진 뒤 나온, 변종 화학게르마늄으로 미국산입니다. 초기에 유기게르마늄으로 알려졌으나 유기금속복합물로 독성이 있는 것으로 판명 난 화학합성 게르마늄입니다. 1980년대에 임상실험을 진행하던 중 화학합성 구조가 안정적이지 않고 유기금속물의 구조가 독성이 있는 것으로 판명이 되어, 사용이 중단되었습니다. 아래 링크를 참고하시기 바랍니다. (Spirogermanium is a synthetic organometallic compound containing the element germanium with possible antineoplastic activity. Spirogermanium exhibits significant toxicity, particularly neurotoxicity.)
참고링크 https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/spirogermanium#section



논문 25

논문제목 Experimental germanium myopathy
등재년도 1991년
저자 Higuchi I, Takahashi K, Nakahara K, Izumo S, Nakagawa M, Osame M.
연구대상 (동물) 쥐 실험
복용물질 무기게르마늄 (GeO2)
연구내용 인체 사립체근육증의 임상연구를 위한 무기게르마늄 근질환 발병유도 동물실험
논문요약 The long-term administration of germanium dioxide (GeO2) to rats produced Ge myopathy characterized by the formation of ragged-red fibers. The earliest pathological changes in experimental Ge myopathy were a decrease in cytochrome c oxidase activity and accumulation of high electron-dense materials in mitochondria. These findings suggest that a mitochondrial dysfunction may be most important in the genesis of experimental Ge myopathy, which could be a useful animal model for the investigation of and therapeutic trials for human mitochondrial myopathies.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1950478
설명 무기게르마늄을 사용하여 근질환을 유도한 실험쥐를 만든 뒤 인체 사립체근육증의 연구를 진행함이 가능할 것임을 타진해본 실험입니다.



논문 26

논문제목 Germanium myopathy: clinical and experimental pathological studies
등재년도 1989년
저자 Higuchi I, Izumo S, Kuriyama M, Suehara M, Nakagawa M, Fukunaga H, Osame M, Ohtsubo S, Miyata K.
연구대상 5세 남자 아이 1명
복용물질 무기게르마늄 (Germanium Dioxide을 함유한 제품)
연구내용 무기게르마늄 독성을 보인 환자의 골격근 병리학적 검사 진행
논문요약 Pathological examinations were carried out on the skeletal muscle of a patient with germanium intoxication. The prominent histochemical finding was vacuolar myopathy with lipid excess, increased acid phosphatase activity and decreased cytochrome c oxidase activity. Ultrastructural lesions revealed a mitochondrial abnormality, autophagic vacuoles and accumulation of high electron-dense materials in deformed mitochondria and at the periphery of lipid droplets. Furthermore, the toxic effect of germanium on skeletal muscle was confirmed by the experimentally induced germanium myopathy, which showed autophagic degeneration, decreased cytochrome c oxidase activity and a mitochondrial abnormality with high electron-dense materials.
원문링크 https://link.springer.com/article/10.1007/BF00294665
설명 무기로 된 제품을 복용한 뒤 발생한 문제 사례입니다.



논문 27

논문제목 Persistent renal dysfunction induced by chronic intake of germanium-containing compounds
등재년도 1987년 2월
저자 Okuda, S., Kiyama, S., Oh, Y., Shimamatsu, K., Oochi, N., Kobayashi, K., Nanishi, F., Fujimi, S., Onoyama, K., and Fujishima, M.
연구대상 성인 4명
복용물질 2명은 유기게르마늄 (Carboxyethyl Germanium Sesquioxide) 및 2명은 정체불명의 제품 (Name Unknown)
연구내용 게르마늄을 함유한 제제를 복용한 4명의 성인에게서 신장기능이 점점 떨어지는 것이 관찰되었으나, 소변장애는 관찰되지 않았고 게르마늄의 배출 농도는 높게 관찰되었으며, 신장조작학적으로는 큰 문제를 보이지 않았음. 본 논문에 유기게르마늄도 문제가 되었다고 썼으나, 1년 뒤 정정 논문을 등재하고 그 2명이 복용한 유기게르마늄에 무기게르마늄이 혼입되어 있었다고 발표하여, 결과적으로 무기게르마늄이 문제임을 밝힌 연구. 하지만 지속적으로 수정 전 논문이 인용되어 유기게르마늄이 문제가 있는 것처럼 오해를 일으킴
논문요약 Renal dysfunction developed in four patients after chronic intake of germanium(Ge)-containing compounds. Increases in serum creatinine and blood urea nitrogen were noted five to 18 months after the beginning of germanium uptake. Renal function decreased progressively and one patient required temporary peritoneal dialysis. The discontinuation of Ge-containing compounds stopped the progressive deterioration in renal function, but renal dysfunction persisted. No urinary disorders such as proteinuria and hematuria were observed. Urinary germanium excretion remained high in three patients studied even 5, 6, or 12 months after the discontinuation of Ge-containing compounds. Renal histology revealed mild degenerative changes in a small number of tubular epithelial cells with or without patchy interstitial edema. These findings suggest that chronic intake of Ge-containing compounds led to persistent renal dysfunction without urinary abnormalities or remarkable histological changes in the kidney.
원문링크 https://www.researchgate.net/publication/257765794
설명 일본 화학합성 게르마늄인 Ge-132의 다른 명칭은 Carboxyethyl Germanium Sesquioxide입니다. 본 논문 초본에서는 화학합성 유기게르마늄으로서 신장기능장애를 보였다고 발표하였습니다. 하지만, 이 논문에서 연구한 4명의 생체조직검사를 추후 다시 실시한 결과, 유기게르마늄을 복용한 것으로 기재되었던 2명의 사례는, 실제 무기게르마늄이 혼입되어 오염된 제품을 복용한 것으로 판명이 나서, 1988년에 수정논문을 제출하였습니다. (Kaplan BJ, Andrus GM, Parish WW. Germane facts about germanium sesquioxide: II. Scientific error and misrepresentation. J Altern Complement Med 2004;10: 345-348) 하지만, 미국 FDA 논문을 포함한 다른 논문들(논문 11, 16, 19, 20, 21번)은 유기게르마늄의 신장독성 사례를 인용할 때, 1987년 Okuda의 이 27번 논문을 인용하며 유기게르마늄도 신장기능장애를 일으켰다고 주장합니다. 잘못 쓰인 논문이 지속적으로 심지어 고의적으로 인용되면서 (특히 논문 16, 19번) 유기게르마늄도 마치 독성이 있는 것처럼 잘못 인용이 되어왔습니다. 그래서 이 잘못된 논문을 쓴 Okuda는 1990년에 다시 독성연구(논문 30번)에 참여하여 Sanai와 함께 무기게르마늄의 독성, 유기게르마늄의 안전성을 재확인하는 논문을 써서 논쟁에 종지부를 찍었습니다. 하지만, 한번 잘못 쓰여진 Okuda의 논문 27번은 지속적으로 인용되고, 그 잘못된 논문을 인용하여 작성된 논문들 또한 (논문 11, 16, 19, 20, 21번) 지속적 재생산되면서 잘못된 내용이 마치 사실처럼 굳어져버렸습니다. 유독, 미국 FDA논문 (19번 논문)이 가장 많이 확대 재생산 그리고 재인용 되는데, 미국 FDA는 Okuda가 수정논문을 제출하였던 논문이라고 객주에 명시를 해 놓고는, 이 잘못된 27번 논문의 데이터를 본문에는 고의로 반복 사용하며 유기게르마늄이 부작용을 나타냈다고 오인용합니다. 이에 많은 질타와 지적을 받지만 본인의 오류는 수정하지 않았습니다. 안타깝게도, 언론이나 홈페이지, 블로그, 암센터 등에서 미국 FDA가 게르마늄을 먹지 말라고 논문을 썼다고 주장하는 분들은 주로 논문 제목만 보고 얘기하는 경우가 대부분이라, 이런 자세한 내용에 대한 스터디는 되지 않은 상태에서 얘기하는 경우가 많습니다. 실제 타 논문들을 보시면 알 수 있듯이, 독성의 사례는 무기게르마늄이 문제이고 무기물질을 먹은 것이 문제의 핵심입니다. 여러분께서 직접 보시고 현명한 판단을 하시기 바랍니다.
참고링크 Kaplan BJ, Andrus GM, Parish WW. Germane facts about germanium sesquioxide.



논문 28

논문제목 A case with acute renal failure suspected of germanium intoxication
등재년도 1985년
저자 Rinno, H., Yoshida, M., Koide, H., and Oono, J.
설명 일어 논문으로 검색 안됨



논문 29

논문제목 A case of diabetes mellitus associated with chronic renal failure caused by ingestion of germanium compound
등재년도 1989년
저자 Kanda, T., Uematsu, I., Oka, N., Miyoshi, K., Azukizawa, M., Yoshida, T., Iwasaki, M., Mori, H., Nagareda, T., Kotoh, K., Yamana,M., and Fujiki, Y.
연구대상 55세 여성 1명
복용물질 무기게르마늄 (Inorganic Germanium)
연구내용 진성당뇨병을 진단 받은 55세의 여성이 무기게르마늄을 복용한 후 신장기능장애를 보인 사례
논문요약 Organic germanium compounds have recently been reported to have antihypertensive action and antitumor and immunomodulative effects, and are habitually taken for health. We experienced a patient who had taken an inorganic germanium compound as a popular cure without the permission of her doctor. The total intake of germanium was probably 30 to 70 gram, and chronic renal failure developed. The patient, a 55-year-old woman, was diagnosed as having non-insulin dependent diabetes mellitus in November 1979. She had no diabetic retinopathy and creatinine clearance (Ccr) was 103.1ml/minute at that time. After she began to take the germanium compound on her friend's advice in September 1985, Ccr decreased from 80.6 ml/minute to 20.9 ml/minute and she was admitted to our hospital in February 1988. Diabetic simple retinopathy, proteinuria and hypertension were not advanced during the period, and she was under relatively good control by an oral hypoglycemic agent. We noticed she had a history of ingestion of germanium compound and carried out a renal biopsy under suspicion of germanium intoxication. Renal biopsy revealed almost normal glomeruli and tubulointerstitial nephritis which were not specific for diabetic nephropathy. The level of germanium in the renal tissue was 279 μg/gram, a very high level. These facts suggest that chronic renal failure in this case was based not on diabetic nephropathy but on germanium intoxication.
원문링크 https://www.jstage.jst.go.jp/article/tonyobyo1958/32/11/32_11_825/_article
설명 무기로 된 제품을 복용한 뒤 발생한 문제 사례입니다.



논문 30

논문제목 Chronic tubulointerstitial changes induced by germanium dioxide in comparison with carboxyethylgermanium sesquioxide
등재년도 1991년
저자 Toru Sanai, Seiya Okuda, Kaoru Onoyama, Nobuaki Oochi, Shigeko Takaichi, Vinci Mizuhira, Masatoshi Fujishima
연구대상 (동물) 쥐 실험
복용물질 무기게르마늄 (GeO2) 및 유기게르마늄 (Ge-132)
연구내용 무기게르마늄의 다양한 부작용을 동물실험으로 확인하였으나, 유기게르마늄은 부작용을 보이지 않음
논문요약 Chronic tubulointerstitial changes induced by germanium dioxide in comparison with carboxyethylgermanium sesquioxide. Chronic nephrotoxicity was investigated in rats orally administered germanium dioxide (GeO2) and carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132) for 24 weeks. Increased BUN and serum phosphate as well as decreased creatinine clearance, weight loss, anemia and liver dysfunction were apparent at week 24 only in the GeO2 treated group. Vacuolar degeneration and granular depositions were observed by light microscope in the degenerated renal distal tubules in the rats of this group, with the semiquantitative scores of tubular degeneration being 95 ± 9% in the GeO2 group, 3 ± 1% in the Ge-132 group and 1 ± 1% in the control group, respectively. Electron microscopy revealed electron-dense inclusions in the swollen mitochondrial matrix of the distal tubular epithelium in the GeO2 group. Although systemic toxicities were reduced after GeO2 was discontinued at week 24, renal tubulointerstitial fibrosis became prominent even at week 40 (16 weeks after discontinuation). A Ge •Kα X-ray spectrum was clearly demonstrated in the mitochondrial matrix of the distal tubular epithelium in the GeO2 group with the help of electron probe X-ray microanalysis. On the other hand, neither toxic effects nor renal histological abnormalities were manifested in either the Ge-132 or the control group. The renal tissue content of germanium was high at weeks 24 and 40 in the GeO2 group. From these results, it is concluded that GeO2 causes characteristic nephropathy while Ge-132 does not. In addition, it appears that residual GeO2 remains for a considerably long time even after the cessation of GeO2 intake.
원문링크 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0085253815573791
설명 독성이 관찰된 실험군은 무기로 된 제품을 복용한 그룹입니다. 유기 제품은 문제가 관찰되지 않았습니다.



논문 31

논문제목 Subacute nephrotoxicity of germanium dioxide in the experimental animal
등재년도 1990년 4월
저자 Sanai T, Oochi N, Okuda S, Osato S, Kiyama S, Komota T, Onoyama K, Fujishima M.
연구대상 (동물) 쥐 실험
복용물질 무기게르마늄 (GeO2)
연구내용 무기게르마늄의 다양한 부작용을 동물실험으로 확인
논문요약 Germanium (Ge; atomic number 32, atomic weight 72.6) belongs to IVb group of the Periodic Table and is found as a trace metal in soil, rocks, plants, and animals. It is widely used in industry because of its semiconductive nature. Some biological activities have been shown in Ge derivatives. Recently, patients with persistent renal damage after chronic ingestion of germanium dioxide (GeO2)-containing compounds have been reported in Japan. This study aimed to investigate subacute nephrotoxicity of GeO2 in Lewis male rats. The rats were treated orally with GeO2 for 13 weeks (GeO2 group) and were compared with those treated with GeO2 for only the first 4 weeks (GeO2-4-week group) and with untreated controls. Renal dysfunction was demonstrated by the increased serum creatinine, BUN, and serum phosphate and decreased creatinine clearance. Liver dysfunction was observed as demonstrated by the increased GOT and GPT, and hypoproteinemia by the decreased total protein and albumin in the GeO2 group. However, daily urinary protein excretion or urinalysis did not differ among the groups. Kidney weight and Ge content of tissues were significantly elevated in the GeO2 group. With the light microscope, vacuoles and the depositions of PAS-stained particles, which correspond to electron-microscopic dense granules in the swollen mitochondria, were predominantly observed in distal tubular epithelium in the GeO2 group. Even in the GeO2-4-week group of rats, serum creatinine was increased and the above-mentioned histological abnormalities were observed, but were less intense.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2330593
설명 무기게르마늄을 사용한 동물실험 입니다.



논문 32

논문제목 Dose dependency of germanium-dioxide-induced nephrotoxicity in rats
등재년도 1991년
저자 Sanai T, Onoyama K, Osato S, Motomura K, Oochi N, Oh Y, Okuda S, Takaichi S, Fujishima M.
연구대상 (동물) 쥐 실험
복용물질 무기게르마늄 (GeO2)
연구내용 무기게르마늄을 이용한 신독성 발병유도 동물실험으로 농도의존적 결과를 관찰함
논문요약 The dose dependency of germanium dioxide(GeO2)-induced nephrotoxicity was investigated experimentally in rat groups orally treated with high (150 mg/kg/day), moderate (75 mg/kg/day), or low (37.5 mg/kg/day) doses of GeO2, and in an untreated group. Renal dysfunction, indicated by the increase of blood urea nitrogen and the decrease of creatinine clearance, and systemic toxicity by weight loss, anemia, and hypoproteinemia were more apparent in rats treated with higher dose of GeO2. Urinalysis including daily urinary protein excretion did not reveal any abnormalities in any of the groups. Urinary excretion and renal-tissue content of Ge were significantly elevated in the group of the higher dose of GeO2. Light microscopically, vacuolar degeneration and depositions of granules positive for periodic acid-Schiff in distal tubules were predominant in the higher-dose group of GeO2. The present study demonstrates that GeO2-induced nephrotoxicity develops dose dependently.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2017277
설명 무기게르마늄을 사용한 동물실험 입니다.



논문 33

논문제목 An experimental model of mitochondrial myopathy: germanium-induced myopathy and coenzyme Q10 administration
등재년도 1992년 11월
저자 Wu CM, Matsuoka T, Takemitsu M, Goto Y, Nonaka I.
연구대상 (동물) 쥐 실험
복용물질 코엔자임 큐10 (Coenzyme Q10)
연구내용 무기게르마늄을 이용하여 근질환을 유도한 실험쥐에 코엔자임 큐10을 투입하였으나, 코엔자임 큐10은 근질환을 예방하는데 효과가 없었음을 확인함
논문요약 In skeletal muscles from rats treated with germanium for 23 weeks, there were numerous ragged-red fibers and cytochrome-c oxidase (COX)-deficient fibers. Biochemically, germanium reduced the enzyme activities in the mitochondrial respiratory chain. Rotenone-sensitive NADH-cytochrome-c reductase as well as COX activities were markedly reduced, while succinate-cytochrome-c reductase was less severely, but significantly, affected. The histopathological findings in these muscles were similar to those seen in patients with mitochondrial encephalomyopathy, suggesting that germanium-induced myopathy may be a useful experimental model. Coenzyme Q10 administration appeared to be ineffective in preventing this experimental myopathy.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1488063
설명 무기게르마늄을 사용하여 근질환을 유도한 실험쥐를 만든 뒤 코엔자임 큐10의 근질환 예방효과를 관찰한 실험입니다.



논문 34

논문제목 A phase II study of spirogermanium in advanced human malignancy
등재년도 1985년 8월
저자 Vogelzang NJ, Gesme DH, Kennedy BJ.
연구대상 발전적 악성신생물 증상을 갖고 있는 39명의 환자
복용물질 초기에 유기게르마늄으로 알려졌으나 유기금속복합물로 독성이 있는 것으로 판명 난 미국산 화학합성 게르마늄 (Spirogermanium, Synthetic Organometallic Compound)
연구내용 스피로게르마늄을 이용하여 항종양효과를 관찰하려 하였으나 어지러움, 피로, 식욕부진 등의 신경학적 부작용이 관찰되었으나, 혈액학적독성, 신장기능독성, 간장기능독성은 관찰되지 않았고, 환자들이 수용할 수 있는 수준의 독성으로 판단함
논문요약 Spirogermanium, a heavy metal compound in which germanium has been substituted in an azaspirane ring structure, was studied in 39 patients with advanced malignant neoplasms. Thirty-one patients were considered evaluable for toxic effects of spirogermanium. Transient neurological symptoms occurred in 12 patients (39%), including dizziness or lightheadedness, marked fatigue, visual blurring, ataxia, paresthesia, and nausea. These symptoms could be reduced by infusing the drug over 2 hours rather than over 1 hour. Persistent neurotoxicity in the form of partial loss of taste or extreme weakness was observed in three patients. No evidence of hematologic, renal, or hepatic toxicity was observed. Antitumor activity of spirogermanium was not identified in this group of heavily pretreated patients. Spirogermanium had limited and acceptable toxicity in utilizing a dose of 120 mg/m2 infused over 2 hours, three times weekly.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3909806
설명 스피로게르마늄 Spirogermanium은 일본 Ge-132이 만들어진 뒤 나온, 변종 화학게르마늄으로 미국산입니다. 초기에 유기게르마늄으로 알려졌으나 유기금속복합물로 독성이 있는 것으로 판명 난 화학합성 게르마늄입니다. 1980년대에 임상실험을 진행하던 중 화학합성 구조가 안정적이지 않고 유기금속물의 구조가 독성이 있는 것으로 판명이 되어, 사용이 중단되었습니다. 아래 링크를 참고하시기 바랍니다. (Spirogermanium is a synthetic organometallic compound containing the element germanium with possible antineoplastic activity. Spirogermanium exhibits significant toxicity, particularly neurotoxicity.)
참고링크 https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/spirogermanium#section



논문 35

논문제목 Experimental germanium dioxide-induced neuropathy in rats
등재년도 1993년
저자 Matsumuro K, Izumo S, Higuchi I, Ronquillo AT, Takahashi K, Osame M.
연구대상 (동물) 쥐 실험
복용물질 무기게르마늄 (GeO2)
연구내용 무기게르마늄을 이용한 신경병질 발병유도 동물실험에서 독성의 주공격 대상은 슈반 세포였으며, 미토콘드리아안의 글리코겐과립의 존재가 신경병질의 후반기에서 관찰됨을 확인함
논문요약 We report an experimental model of germanium dioxide (GeO2)-induced neuropathy in rats. More than 6 months administration of GeO2 to young rats produced neuropathy characterized by segmental demyelination/remyelination and nerve edema. Electron microscopic studies demonstrated that changes in Schwann cells, such as an increased cytoplasmic volume or disintegration of the cytoplasm, were the earliest pathological findings. Schwann cell mitochondria contained high electron-dense materials. Subsequent removal of necrotic Schwann cell debris and myelin by invading macrophages was evident. These findings suggested that the Schwann cells themselves are the primary target of the toxin. The deposition of electron-dense granules in the intra-axonal vesicles, which was suggestive of glycogen granules in mitochondria, was observed in the advanced stage of the neuropathy. The findings of endoneurial edema with splitting of myelin lamellae were noted at the early stage of demyelination. Nerve edema may be the result of GeO2-induced endothelial cell injury.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8310809
설명 무기게르마늄을 사용한 동물실험 입니다.



논문 36

논문제목 An ultrastructural study of rats treated with germanium
등재년도 1987년
저자 Nakano, T., Fujii, M., Terai, T., Matsuzaka, T., Kimura, M., Toyomasu, T.
연구대상 (동물) 쥐 실험
복용물질 무기게르마늄 (GeO2)
설명 일어 논문으로 검색 안됨



논문 37

논문제목 Germanium dioxide-induced nephrotoxicity in rats
등재년도 1990년
저자 Nakano, T.
연구대상 (동물) 쥐 실험
복용물질 무기게르마늄 (GeO2)
설명 일어 논문으로 검색 안됨



논문 38

논문제목 Abnormal trace metals in man: germanium
등재년도 1967년 4월
저자 Schroeder HA, Balassa JJ.
연구내용 게르마늄 원소에 대한 고찰로, 다음 4개 문항에 대한 답변 제시 - (1) 게르마늄이 식물이나 동물조직에 존재하는지; (2) 존재한다면, 게르마늄이 필수미량원소인지, 자연오염으로 존재하는지, 불활성 물질인지, 아니면 대사길항물질인지; (3) 일반적인 원소의 원천은 어디인지; (4) 게르마늄이 인류 질병에 어떠한 영향력을 갖는지
원문링크 https://www.jclinepi.com/article/0021-9681(67)90003-3/pdf
설명 초창기 게르마늄 원소 자체에 대한 연구 내용입니다.



논문 39

논문제목 Influence of propagermanium (SK-818) on chemically induced renal lesions in rats
등재년도 1994년 10월
저자 Asano K, Yamano M, Haruyama K, Ikawa E, Nakano K, Kurono M, Wada O.
연구대상 (동물) 쥐 실험
복용물질 유기게르마늄 (Propagermanium) 및 무기게르마늄 (GeO2)
연구내용 화학적으로 유발된 신장병변을 갖은 쥐에게 유기게르마늄이 신장기능에 미치는 병리조직학적 연구를 진행하였으나, 유기게르마늄은 신장독성을 끼치지 않으며, 신장병변이 이미 발병되어 있는 쥐에게 신장기능장애를 악화시키지 않음을 확인하여, 유기게르마늄은 안전함을 확인하였고, 신장기능이 떨어진 개인에게도 안전할 수 있음을 확인함
논문요약 A histopathological study was performed to examine the influence of propagermanium and germanium dioxide (GeO2) on chemically induced renal lesions in rats. Animals were treated with adriamycin or mercuric chloride to induce glomerular or proximal tubular damage, and then given drinking water containing propagermanium (480 or 2,400 ppm solution) or GeO2 (300 or 1,500 ppm solution: equivalent to propagermanium in terms of germanium contents). The distal tubular epithelium after 8 weeks dosage with the 1,500 ppm solution of GeO2 was characterized by vacuolization and deposits of PAS-positive material not only in adriamycin-treated rats, but also in normal rats. In contrast, propagermanium administration was not associated with any alternation in the changes induced by adriamycin or mercuric chloride. We previously clarified that propagermanium had no biochemical influence on the renal function of these renal injured rats. The histological demonstration that this compound does not exert renal toxicity, even when given at a high dosage to renal injured rats, further indicates that it would not exacerbate renal dysfunction already present. This confirms that propagermanium may be a safe compound for use in individuals with compromised kidneys.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7830283
설명 유기게르마늄이 신장독성을 띄지 않음을 확인한 실험입니다.



논문 40

논문제목 Influence of propagermanium (SK-818) on renal function in kidney injured rats
등재년도 1990년
저자 Asano, K., Yamano, M., Nakano, K., et al.
연구대상 (동물) 쥐 실험
복용물질 유기게르마늄 (Propagermanium)
설명 일어 논문으로 검색 안됨



논문 41

논문제목 Chronic toxicity test of proxigermanium (SK-818) in rats
등재년도 1990년
저자 Nakagawa, H., Segawa, M., Kanore, M., et al.
연구대상 (동물) 쥐 실험
복용물질 유기게르마늄 (Propagermanium)
원문링크 https://ci.nii.ac.jp/naid/80004962488
설명 일어 논문으로 검색 안됨



논문 42

논문제목 Subacute toxicity test of proxigermanium (SK-818) in rats
등재년도 1990년
저자 Kanda, K., Ikawa, E., Tagawa, Y., et al.
연구대상 (동물) 쥐 실험
복용물질 유기게르마늄 (Propagermanium)
원문링크 http://jglobal.jst.go.jp/public/20090422/200902045560917304
설명 일어 논문으로 검색 안됨



논문 43

논문제목 Subchronic oral toxicity (six months) of carboxyethylgermanium sesquioxide [(HOOCCH2CH2Ge)2O3]n in rats
등재년도 1992년 5월
저자 F Anger, J P Anger, L Guillou, A Papillon, C Janson, Y Sublet
연구대상 (동물) 쥐 실험
복용물질 유기게르마늄 (Carboxyethyl Germanium Sesquioxide)
연구내용 6개월간의 독성실험에서 유기게르마늄은 특별한 독성 및 부작용을 보이지 않음
논문요약 After briefly renewing toxicological data on germanium compounds, the authors report on the subchronic oral toxicity of carboxyethylgermanium sesquioxide in rats. During six months, male and female animals received 1 g kg−1. day−1. No particular toxic symptoms, and no behaviour problems except a small decrease of body weight in male rats, at the end of the six‐month experimentation period, were observed. A significant decrease of erythropoiesis and some significant changes in leucocyte ratios were demonstrated. The main marked effect was a moderate renal dysfunction characterized by a tubular disease with the presence of cylinders, swelling of tubulus cells and flocculus deposits. Germanium urinary excretion was constant and linked to the received dose. Six months later, no preferential accumulation in organs was evident.
원문링크 https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/aoc.590060304
설명 유기게르마늄을 사용한 동물실험 입니다.



논문 44

논문제목 Effects of germanium health supplements in the rat
등재년도 1991년
저자 Taylor, A.
연구대상 (동물) 쥐 실험
설명 논문 검색 안됨



논문 45

논문제목 Life term studies on the effects of arsenic, germanium, tin, and vanadium on spontaneous tumors in mice
등재년도 1967년 7월
저자 Kanisawa M, Schroeder HA.
연구대상 (동물) 쥐 실험
복용물질 무기게르마늄 (Sodium Germanate 게르마늄산나트륨)
연구내용 음용수를 통한 게르마늄의 복용을 개체 생명주기기간 동안 진행하였으나 무기게르마늄은 종양형성유도나 발암성이 아님을 확인함
논문요약 Mice fed a diet low in many trace elements and raised in an environment where contamination from extraneous trace elements was controlled were given small amounts (5 µg/ml) of arsenite, germanate, stannous, or vanadyl ions in drinking water for their life times. Animals receiving arsenite had a significantly decreased incidence of all tumors, and of tumors of the lung, compared to those receiving tin, vanadium, and to controls. Fewer spontaneous tumors were also found in animals given germanium. Significant differences in the incidences of malignant tumors did not appear. None of the elements was carcinogenic in the doses given.
원문링크 http://cancerres.aacrjournals.org/content/27/7/1192
설명 무기게르마늄을 사용한 동물실험 입니다.



논문 46

논문제목 Germanium - In handbook on the toxicology of metal
등재년도 1986년
저자 Vouk, V.
연구내용 금속의 독성에 대한 핸드북
원문링크 https://hero.epa.gov/hero/index.cfm/reference/details/reference_id/1237041
설명 무기게르마늄의 금속독성에 대한 내용이 담겨있습니다.



논문 47

논문제목 Organic germanium: its toxic effect and function in medical care
등재년도 1983년 8월
저자 Kong X
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8111643
설명 중국어 논문으로 검색 안됨



논문 48

논문제목 Exposure to metals that have recently come into use
등재년도 1992년 6월
저자 G.Scansetti
복용물질 무기게르마늄 (금속)
연구내용 무기게르마늄 및 각종 희귀금속(갈륨, 인듐, 니오븀, 텔루륨 등)의 메탈물질 분석
논문요약 The possibility of deriving normal biological values for some rare metals is investigated. The metals under study are gallium, germanium, indium, niobium and tellurium, i.e. a group of metals with increasing utilization in the electronics industry. So far some data are unavailable for some of the elements, e.g. daily intake, oral absorption and half-life time for gallium, and body burden for gallium and germanium. Reliable values of blood concentration are available only for gallium, niobium and tellurium. The problem related to a proposed urinary biological limit value for tellurium is also discussed.
원문링크 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/004896979290218H
설명 희귀금속 무기물질에 대하여 연구한 내용입니다.



논문 49

논문제목 Handbook on toxicity of inorganic compounds
등재년도 1988년
저자 Seiler, H.G., & Sigel, H. Sigel, A. (Ed.)
복용물질 무기게르마늄 (Germanium Element)
연구내용 무기게르마늄 및 각종 무기 원소 핸드북
논문요약 This text consists of a total of 74 chapters of which 68 are devoted to individual elements and derived substances. The introductory chapter contains general definitions and describes the manner in which each elemental chapter is organized. For each of these chapters the points covered include chemistry and distribution, technological uses, physiological processes, detoxification mechanisms, levels of tolerance, summary of ecotoxicity, and analytical chemistry as well as a list of references. In addition to the elements, a chapter is also devoted to radiotoxicity. Aside from a discussion of individual elements, the second chapter covers the chemistry of inorganic compounds from the point of view of essentiality in biological systems and the properties and interdependency of these compounds. The third chapter is a very brief description of general principles used in toxicology, with emphasis on metals. The fourth chapter deals specifically with the collection, storage, and handling of biological materials for subsequent analysis. This is followed by chapters on the individual elements. The final chapter is a summary containing various tables describing values for threshold limits, biological tolerance, and acceptable intake.
원문링크 https://inis.iaea.org/search/search.aspx?orig_q=RN:20015779
설명 각종 원소들에 대하여 내용을 취합한 핸드북입니다.



논문 50

논문제목 Homeostatic normalizer and immunostimulant. A review of its preventive and therapeutic efficacy
등재년도 1987년
저자 Kidd, P. M.
등재저널 International Clinical Nutrition Review 7: 11-21, 1987.
설명 논문 검색 안됨



논문 51

논문제목 Determination of germanium in medicinal plants by atomic absorption spectrometry with electrothermal atomization
등재년도 1980년 9월
저자 Mino Y, Oto N, Sakao S, Shimomura S.
연구내용 약용식물에서의 게르마늄 함량 분석
논문요약 Flameless atomic absorption spectrometry combined with solvent extraction was developed for the determination of germanium in medicinal plants. A wet oxidation procedure using only nitric acid was suitable for ashing plant samples. Carbon tetrachloride and water were used as solvents for extraction and back-extraction. Measurements were carried out after preparing sample solutions in 0.5 M sodium hydroxide in order to enhance the sensitivity. This high sensitive method (detection limit, 1 ppb) was applied to the determination of germanium in some medicinal plants. The analytical results obtained indicate that medicinal plants contain small amounts of germanium ; it appeared that there was no connection between the pharmacological effects of medicinal plants and their germanium contents.
원문링크 https://www.jstage.jst.go.jp/article/cpb1958/28/9/28_9_2687/_article
설명 약용식물에서의 게르마늄의 함량을 측정한 실험입니다.



논문 52

논문제목 Arsenic, germanium, tin and vanadium in mice: effects on growth, survival and tissue levels
등재년도 1967년 6월
저자 Henry A. Schroeder, Joseph J. Balassa
연구대상 (동물) 쥐 실험
복용물질 무기게르마늄 (Germanium Element), 비소, 주석, 바나듐
연구내용 게르마늄, 비소, 주석, 바나듐 원소의 연구
논문요약 Certain trace elements found in the human environment may produce adverse biological effects when fed in small amounts to rats and mice for their lifetime. Others may be inert or have favorable actions. Mice numbering 643 were fed a diet of rye, corn oil and dried skim milk containing small amounts of arsenic, germanium and tin and larger amounts of vanadium, in an environment designed to exclude trace contaminants. Groups of 52 to 108 or more divided as to sex were given 5 ppm of these elements as arsenite, germanate, vanadyl or stannous ions in drinking water from weaning until natural death. Chromium (1 ppm) was added to the water of those given arsenic and germanium and their controls. No element but chromium affected growth. Median life spans and longevity of the oldest 10% of males given germanium and of both sexes given arsenic were somewhat shortened. This innate toxicity was not observed in animals given tin and vanadium. All elements accumulated in one or more organs, germanium and tin in spleen with age. No element was carcinogenic. Life-term exposures of animals to trace elements may show inherent toxicities at levels tolerable to young animals.
원문링크 https://academic.oup.com/jn/article-abstract/92/2/245/4776809?redirectedFrom=fulltext
설명 무기게르마늄을 사용한 동물실험 입니다.



논문 53

논문제목 Studies of the metabolism of germanium
등재년도 1954년 1월
저자 George Rosenfeld
연구대상 (동물) 쥐 실험
복용물질 무기게르마늄 (Inorganic Germanium)
연구내용 무기게르마늄의 흡수, 분배, 축적, 배설 등 대사성 연구
논문요약 Metabolic studies have been conducted of the absorption, transport, distribution, storage, and excretion of inorganic germanium (GeO2) in albino rats. The analytical data demonstrate that germanium is rapidly absorbed after oral, subcutaneous, intramuscular, or intraperitoneal administration. When injected directly into the systemic circulation or absorbed following oral or parenteral administration, it is transported unbound by plasma proteins and is rapidly eliminated from the blood stream. Germanium is not deposited selectively but is widely distributed among all the organs. It is not retained or stored by any tissue even after many weekly doses, but is rapidly excreted via the urine and feces, the kidney being the main excretory organ. A survey of the tissues of untreated rats did not indicate the normal occurrence of germanium as a microconstituent. The biochemical data support the view that germanium is relatively inert metabolically, and are consonant with its remarkably low toxicity.
원문링크 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0003986154903082
설명 무기게르마늄을 사용한 동물실험 입니다.



논문 54

논문제목 Determination of germanium in urine and studies on pharmacokinetics of Ge-132 in body
등재년도 1993년
저자 Chen, Y., Wang, N., Shangguan, G., and Chen, Y.
연구대상 인체 실험
복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
연구내용 페닐플로론을 사용하여 소변에 함유된 게르마늄 함량 및 약물동태학 연구
논문요약 Determination of germanium with spectrophotometry of phenylfluorones in urine and studies on pharmacokinetics of Ge-132 in body were reported. The content of germanium in the normal urine was 0.078±0.024μg/ml.The average recovery ofgermanium added to urine was in the range of 98.1~104.3%.The relative standard deviations were less than 5%.The mainpharmaeokinetic parameter was ka 0.451,K0.292,t_(max)2.73.
원문링크 http://xueshu.baidu.com/s?wd=paperuri%3A%28cc50140e41bdbe169363
설명 유기게르마늄을 사용한 약물동태학 연구입니다.



논문 55

논문제목 Toxicology and phase I studies on a novel organogermanium compound, Ge-132
등재년도 1980년 1월
저자 Miyao, K., Onishi, T., Asai, K., Tomizawa, S., and Suzuki, F.
원문링크 https://www.researchgate.net/publication/292265670_Toxicology
설명 논문 검색 안됨



논문 56

논문제목 Determination and biokinetics of germanium in mouse tissues by atomic absorption spectrometry with electrothermal atomization
등재년도 1989년 3월
저자 Shinogi M, Masaki T, Mori I.
연구대상 (동물) 쥐 실험
복용물질 무기게르마늄 (GeO2)
연구내용 무기게르마늄의 흡수와 분포를 쥐 피부실험을 통하여 분석함
논문요약 There are few papers on the analysis of Ge in biomaterials. A highly sensitive method is required for such determination of Ge because its concentration is very low. We developed a sensitive analytical method for determining Ge in biomaterials by using 0.05 mol/l Co (NO3)2 media as a matrix modifier with flameless atomic absorption spectrometry. This method was applied to the determination of Ge in mouse tissues, and the biokinetic parameters of Ge in mouse tissues were evaluated using the data of uptake and retention after a single peroral administration of GeO2 solution. Ge was not detectable in the blood or tissues of normal mice. The uptake of Ge into kidney is much larger than that into other tissues after injection of GeO2 solution. The disappearance of Ge from blood and the tissues is very fast. It could hardly be detected in any of the tissues 24 h after injection. The biological half-life of Ge in brain is 6.3 h, but in other tissues--1.2 h (in blood) to 4.5 h (in pancreas)--it is shorter than in brain. By the fact that Ge is rapidly excreted from all tissues, it can be understood that Ge is not detected in normal mouse tissues and its toxicity is weaker than that of other metals.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2535316
설명 무기게르마늄이 쥐 피부조직에서 빠르게 배출됨을 확인한 실험입니다.



논문 57

논문제목 Germanium, tin and arsenic in rats: effects on growth, survival, pathological lesions and life span
등재년도 1968년 9월
저자 H. A. Schroeder, M. Kanisawa, D. V. Frost, M. Mitchener
연구대상 (동물) 쥐 실험
복용물질 무기게르마늄 (Germanium Element), 주석 및 비소
연구내용 무기게르마늄, 주석 및 비소가 성장, 생존, 병변 그리고 생존기간에 미치는 영향 분석
논문요약 To evaluate innate effects of the trace elements germanium, tin and arsenic, 455 rats of the Long-Evans strain were fed a diet containing small amounts of these elements in an environment relatively free of trace contaminants. Groups of 100 or more, divided as to sex, were given 5 ppm germanate, arsenite or stannous ions in drinking water from weaning until natural death and compared with an equal number of controls. These levels were tolerable for growth. Innate toxicity in terms of life span and longevity occurred in females given tin and both sexes given germanium; increased incidences of fatty degeneration of the liver were observed for both these elements. Animals fed tin also showed an increased incidence of vacuolar changes in their renal tubules. Large amounts of arsenic accumulated in tissues, especially aorta and red blood cells, with no signs of toxicity. Tin accumulated to some extent and germanium less so. No element was tumorigenic or carcinogenic, there being somewhat fewer tumors in rats fed germanium than in the controls.
원문링크 https://academic.oup.com/jn/article-abstract/96/1/37/4777798?redirectedFrom=fulltext
설명 무기게르마늄을 사용한 동물실험 입니다.



논문 58

논문제목 Antimicrobial activity of organogermanium derivatives
등재년도 1964년 2월
저자 A. Kaars Sijpesteijn, F. Rijkens, G. J. M. Van Der Kerk, A. Manten
연구대상 시험관 실험
복용물질 유기게르마늄 파생물 (Organogermanium Derivatives)
연구내용 유기게르마늄 구조에서 파생시킨 새로운 물질의 항균성작용 연구
논문요약 In a recent paper1 comparative test results were presented regarding the antifungal and antibacterial activities of a series of fourth main group organometallic acetates. It was reported that Mycobacterium phlei is highly sensitive to several trialkylgermanium acetates of the general structure R3GeOOCCH3, wherein R is butyl, isobutyl, pentyl or isopentyl. A concentration of 2–5 µg/ml. caused complete suppression of visible growth.
원문링크 https://academic.oup.com/jn/article-abstract/96/1/37/4777798?redirectedFrom=fulltext
설명 마이코박테륨 플레이에 유기게르마늄 파생물을 사용한 연구입니다.



논문 59

논문제목 Pharmacological studies of carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132)
등재년도 1983년
저자 Suzuki, Y., and Taguchi, K.
등재저널 Pharmacometrics 26, 803–810.
설명 일본어 논문으로 검색 안됨



논문 60

논문제목 Biological testing of germanium
등재년도 1987년 3월
저자 Furst A.
원문링크 http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/074823378700300107
설명 게르마늄의 생물학적 실험을 진행한 연구입니다.



논문 61

논문제목 Drug-induced nephropathy: our recent clinical experience
등재년도 1986년
저자 Omata M, Kikuchi M, Higuchi C, Sanaka S, Takuma T, Sugino N, Mori Y.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3104006
설명 일본어 논문으로 검색 안됨



논문 62

논문제목 Miracle cure: organic germanium
등재년도 1980년
저자 Kazuhiko Asai
원문링크 https://www.scribd.com/document/23019852/Miracle-Cure-Organic-Germanium
설명 아사이 박사가 저술한 게르마늄에 관한 서적입니다.



논문 63

논문제목 Studies of the acute and chronic toxicity of germanium
등재년도 1953년
저자 Rosenfeld G, Wallace E. J.
연구대상 (동물) 쥐 실험
복용물질 무기게르마늄 (GeO2)
연구내용 무기게르마늄의 독성 실험
논문요약 The authors have carried out a wide survey on the toxicity of germanium on rats. They have concluded that it does not behave physiologically like a heavy metal. Maximum tolerated, minimum lethal, and absolute lethal doses of neutralized GeO2 (pH 7.3) are approximately 600, 700 and 1,200 mgm/kgm. The major chemical and physiological changes observed after a single dose were profound hypothermia, listlessness, diarrhoea, lung oedema and peritoneal effusion. Eight intraperitoneal closes of 100 mgm/kgm, at intervals of one week, and 8 of 200 mgni/kgm of particulate GeO2, showed no evidence of causing local necrotic or wide systemic changes. Multiple weekly subcutaneous doses of 50 mgm/kgm caused an impairment of growth in young rats. Food containing 1,000 ppm or water 100 ppm of neutralized GeO2, inhibited growth of young rats and caused 50 per cent mortality. Application of neutralized GeO2, to skin caused no irritation or other cutaneous effect. Repeated sublethal doses of neutralized GeO2, were well tolerated and raised the resistance to a subsequent lethal dose. No haemopoietic effect or fat-mobilizing action was observed unless the GeO2 was in the form of Na2GeO2 when its alkalinity caused a loss of fat tissue. The authors conclude that a significant toxicity of any of the compounds of germanium would probably be due to the toxicity of the non-germanium part of the molecule.
원문링크 https://www.cabdirect.org/cabdirect/abstract/19542701223
설명 무기게르마늄을 사용한 동물실험 입니다.



논문 64

논문제목 Life term studies on the effects of arsenic, germanium, tin, and vanadium on spontaneous tumors in mice
등재년도 1967년
저자 Masayoshi Kanisawa, Henry A. Schroeder
연구대상 (동물) 쥐 실험
복용물질 무기게르마늄 (Germanium Element), 비소, 주석, 바나듐
연구내용 게르마늄, 비소, 주석, 바나듐 원소의 연구
논문요약 Mice fed a diet low in many trace elements and raised in an environment where contamination from extraneous trace elements was controlled were given small amounts (5 µg/ml) of arsenite, germanate, stannous, or vanadyl ions in drinking water for their life times. Animals receiving arsenite had a significantly decreased incidence of all tumors, and of tumors of the lung, compared to those receiving tin, vanadium, and to controls. Fewer spontaneous tumors were also found in animals given germanium. Significant differences in the incidences of malignant tumors did not appear. None of the elements was carcinogenic in the doses given.
원문링크 http://cancerres.aacrjournals.org/content/27/7/1192
설명 무기게르마늄을 사용한 동물실험 입니다.



논문 65

논문제목 Trace elements in human and animal nutrition
등재년도 1986년
저자 Nielsen, F. H., Mertz, W.
연구대상 아연, 요오드, 셀레늄, 납, 카드늄, 비소, 게르마늄, 주석, 알루니늄 등 원소의 연구
논문요약 The guiding principle was to present the minimum of results that would serve as a logical foundation for the description of the present state of knowledge. Recent results of research were accommodated by devoting new chapters to the subjects "Methodology of Trace Element Research" and "Quality Assurance for Trace Element Analysis" and by expanding the discussion of lithium and aluminum in separate, new chapters. The first two subjects are of outstanding importance as determinants of future progress. The concern for the quality of analytical data motivated the authors of the individual chapters to review critically and, where necessary, revise analytical data presented in the previous editions. The rapid progress of trace analytical methodology since the mid-1970s has changed what had been accepted as normal for the concentrations of many trace elements in tissues and foods. The new data reflect the present state of the art in trace element analysis, but they may be subject to future revision.
원문링크 https://www.sciencedirect.com/book/9780080924694/trace-elements-in-human
설명 광물질 백과입니다.



논문 66

논문제목 Dietary germanium supplements
등재년도 1991년 4월
저자 Stricker BH.
원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1672960
설명 논문 검색 안됨



게르마늄 기능관련 연구 논문을 취합하였습니다.

참고로 말씀드리면, 당사는 애당초 당사가 직접 한 연구개발 논문 외, 타 기관의 논문들을 올릴 계획이 없었습니다.

게르마늄을 아시는 분들은, 오랜 기간 연구되어 왔고 수많은 연구논문이 있음을 잘 아시기 때문입니다. 또한 무기게르마늄이 40여 년 전 문제가 되고 경고 논문들이 쓰여진 것이지, 인증 받은 유기게르마늄은 문제가 없음을 잘 아십니다.

하지만, 언론에서 팔찌에 대한 내용인지 먹는 것에 대한 내용인지 정확한 구분 없이, 그저 게르마늄은 효과가 없고, 논문은 허위이며, 특허 모두 가짜이고, 미국 FDA는 복용금지 수입금지 하였다는 일방적인 보도와, 식자가 말한 내용이라고는 믿기지 않는 인터뷰와 글들, 식약처가 인정한 적이 없다는 식약처 인터뷰 문구만 팔찌에 대한 인터뷰였다는 설명 없이 확대 재생산되어 유통되는 인터넷 글들을 보며, 지난 30여 년간 묵묵히 바이오게르마늄 만을 연구개발 해온 당사까지 의심 받는 상황이 답답한 마음에 내용을 정리해 올려드립니다.

우선 설명을 드리면,
  • 인터넷에 검색되는 자료만 모았고, 먹는 게르마늄의 논문들입니다.
  • 현재 검색되는 논문의 일부를 정리 취합하여 올려드렸습니다.
  • 당사 논문들은 홈페이지 연구개발부분에 올라와 있습니다.


  • 아래의 수많은 논문이, 오랜 기간 동안 다양한 국가와 많은 연구자들의 참여로 시험관, 동물, 인체 등 다방면의 실험을 통해 연구 되어 왔습니다. 그리고 그 결과와 데이터를 일반에 공개하여 효과와 고찰 점을 알려왔습니다.

    효과가 있다고 하면, 그건 플라세보 효과라고 폄하하시는 분들이 있는데, 플라세보 효과를 배제하기 위해 이중맹검법을 사용하여 실험을 하니 참고하시기 바랍니다.

    모두 인터넷에 검색되고 공개된 논문들이고, 여러분의 편의를 위해 모아서 정리해 드렸으나, 논문을 보실 때 아래 사항을 유의해 주시기 바랍니다.
    • 당사의 제품은 건강기능식품이지 의약품이 아닙니다.
    • 동물실험에서 효과가 나왔다고 사람에게 100% 효과가 나오지 않습니다.
    • 모든 약물은 모든 사람에게 100% 동일한 효과가 나오지 않습니다.
    • 모든 약물 또한 100% 치료 효과가 나오지 않습니다.


    • 아무쪼록 직접 보시고 판단하시기를 부탁 드리겠습니다.



      < 목 차 >
      (A) 면역기능
      (B) 항암, 전이억제
      (C) 항종양
      (D) 항바이러스
      (E) 항산화, 프리라디컬
      (F) 진통 및 암투병
      (G) 기타 기능 관련
      (H) 기전, 발전사
      (I) 안전성 관련
      (J) 임상실험 관련 (Spirogermanium)

        (A) 면역기능
      • 논문 A1 : Cooperation of lymphokine(s) and macrophages in expression of antitumor activity of carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132)
      • 논문 A2 : Effect of NK-421 (Bestatin) and Ge-132 on the cytotoxicity of spleen cells obtained from the tumor-bearing mice
      • 논문 A3 : Prevention of suppressed interferon gamma production in thermally injured mice by administration of a novel organogermanium compound, Ge-132
      • 논문 A4 : Augmentation of NK activity in peripheral blood lymphocytes of cancer patients by intermittent Ge-132 administration
      • 논문 A5 : Induction of interferon and activation of NK cells and macrophages in mice by oral administration of Ge-132, an organic germanium compound
      • 논문 A6 : 2-Carboxyethylgermanium sesquioxide, a synthetic organogermanium compound, as an inducer of contrasuppressor T cells
      • 논문 A7 : Effect of germanium, poly-trans-[2-carboxyethyl] germasesquioxane on natural killer (NK) activity in dogs
      • 논문 A8 : Immunological control of methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA) infection in an immunodeficient murine model of thermal injuries
      • 논문 A9 : Immunothermotherapy and related TNS induction in mice
      • 논문 A10 : Decreased plasma superoxide scavenging activity in immunological disorders--carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132) as a promoter of prednisolone
      • 논문 A11 : Preventive effect of a synthetic immunomodulator, 2-carboxyethylgermanium sesquioxide, on the generation of suppressor macrophages in mice immunized with allogeneic lymphocytes
      • 논문 A12 : Induction of interferon production by natural killer cells by organogermanium compound, Ge132
      • 논문 A13 : Effects of interferon and its inducers on neutrophil chemiluminescence
      • 논문 A14 : Endogenous gamma interferon production may protect against hepatic cirrhosis and administration of exogenous gamma interferon may protect individuals prone to cirrhosis
      • 논문 A15 : Restoration of impaired immunoresponse by germanium in mice
      • 논문 A16 : Effects of a lactobacilli, oligosaccharide and organic germanium intake on the immune responses of mice


      • (B) 항암, 전이억제
      • 논문 B1 : Prevention of pulmonary metastasis of Lewis lung carcinoma and activation of murine macrophages by a novel organic germanium compound, PCAGeS
      • 논문 B2 : Effect of dietary selenium and germanium on the precancerous lesion in rat glandular stomach induced by N-methyl-N'-nitro-N-nitrosoguanidine
      • 논문 B3 : Modifying responses of allyl sulfide, indole-3-carbinol and germanium in a rat multi-organ carcinogenesis model
      • 논문 B4 : Effect of germanium on 1,2-dimethylhydrazine-induced intestinal cancer in rats
      • 논문 B5 : Effectiveness of propagermanium treatment in multiple myeloma patients
      • 논문 B6 : DNA binding specificity and cytotoxicity of novel antitumor agent Ge132 derivatives
      • 논문 B7 : Synthesis and biological evaluation of Germanium(IV)-polyphenol complexes as potential anti-cancer agents


      • (C) 항종양
      • 논문 C1 : Antitumor activity of Ge-132, a new organogermanium compound, in mice is expressed through the functions of macrophages and T lymphocytes
      • 논문 C2 : Antitumor effect of the organogermanium compound Ge-132 on the Lewis lung carcinoma (3LL) in C57BL/6 (B6) mice
      • 논문 C3 : Importance of T-cells and macrophages in the antitumor activity of carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132)
      • 논문 C4 : Antitumor properties of organometallic metallocene complexes of tin and germanium
      • 논문 C5 : Suppression of tumor growth by peritoneal macrophages isolated from mice treated with carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132)
      • 논문 C6 : Ability of sera from mice treated with Ge-132, an organic germanium compound, to inhibit experimental murine ascites tumours
      • 논문 C7 : Biological activities and antitumor mechanism of an immunopotentiating organogermanium compound, Ge-132 (review)
      • 논문 C8 : Antitumor mechanisms of carboxyethyl-germanium sesquioxide (Ge-132) in mice bearing Ehrlich ascites tumors


      • (D) 항바이러스
      • 논문 D1 : Antiviral activity of carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132) in mice infected with influenza virus
      • 논문 D2 : Studies on the antiviral activity of propagermanium with immunostimulating action
      • 논문 D3 : Antiviral activity of 3-oxygermylpropionic acid polymer (SK-818)
      • 논문 D4 : Spirogermanium: a new investigational drug of novel structure and lack of bone marrow toxicity
      • 논문 D5 : Propagermanium: a nonspecific immune modulator for chronic hepatitis B
      • 논문 D6 : Effects of proxigermanium on interferon production and 2',5'-oligoadenylate synthetase activity in the lung of influenza virus-infected mice and in virus-infected human peripheral blood mononuclear cell cultures
      • 논문 D7 : New management of hepatitis B virus


      • (E) 항산화, 프리라디컬
      • 논문 E1 : Carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132) treatment during in vitro culture protects fertilized porcine embryos against oxidative stress induced apoptosis
      • 논문 E2 : Protective role of germanium-132 against paraquat-induced oxidative stress in the livers of senescence-accelerated mice
      • 논문 E3 : Effects of selenium and germanium on lipid peroxidation in rats fed with low-selenium grain
      • 논문 E4 : Effect of germanium-132 on low-density lipoprotein oxidation and atherosclerosis in Kurosawa and Kusanagi hypercholesterolemic rabbits
      • 논문 E5 : Studies on the hydroxyl free radical-scavenging effect of combined selenium and germanium
      • 논문 E6 : Protective effect of carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132) on superoxide generation by 60Co-irradiated leukocytes
      • 논문 E7 : Antioxidant Activity of Ge-132, a Synthetic Organic Germanium, on Cultured Mammalian Cells
      • 논문 E8 : Antioxidative effect of carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132) on IVM of porcine oocytes and subsequent embryonic development after parthenogenetic activation and IVF
      • 논문 E9 : Promotive Effects of the Dietary Organic Germanium Poly-trans-[(2-carboxyethyl) germasesquioxane] (Ge-132) on the Secretion and Antioxidative Activity of Bile in Rodents


      • (F) 진통 및 암투병
      • 논문 F1 : Inhibitory effects of Ge-132 (carboxyethyl germanium sesquioxide) derivatives on enkephalin-degrading enzymes
      • 논문 F2 : Effect of combination immunochemotherapy with an organogermanium compound, Ge-132, and antitumor agents on C57BL/6 mice bearing Lewis lung carcinoma (3LL)
      • 논문 F3 : Effects of 2-carboxythylgerumanium sesquioxide (Ge-132) as an immunological modifier of post-surgical immunosuppression in dogs
      • 논문 F4 : Inhibition of tumor growth and metastasis in association with modification of immune response by novel organic germanium compounds
      • 논문 F5 : Complete remission of pulmonary spindle cell carcinoma after treatment with oral germanium sesquioxide
      • 논문 F6 : Multidisciplinary treatment of head and neck cancer using BCG, OK-432, and Ge-132 as biologic response modifiers
      • 논문 F7 : Antitumor effect in mice of an organic germanium compound (Ge-132) when different administration methods are used
      • 논문 F8 : Analgesic effect of novel organogermanium compound, Ge-132
      • 논문 F9 : Effectiveness of Ge-132 to relieve pain and smooth home care administration for the terminal cancer patient


      • (G) 기타 기능 관련
      • 논문 G1 : Effect of germanium-132 on galactose cataracts and glycation in rats
      • 논문 G2 : A novel organogermanium protected atopic dermatitis induced by oxazolone
      • 논문 G3 : Effect of pretreatment of germanium-132 on Na(+)-K(+)-ATPase and galactose cataracts
      • 논문 G4 : Effects of organogermanium compound 2-carboxyethyl germanium sesquioxide on cardiovascular function and motor activity in rats
      • 논문 G5 : Organogermanium compounds as inhibitors of the activity of direct acting mutagens in Salmonella typhimurium
      • 논문 G6 : Propagermanium suppresses macrophage-mediated formation of coronary arteriosclerotic lesions in pigs in vivo
      • 논문 G7 : Long-term treatment with propagermanium suppresses atherosclerosis in WHHL rabbits
      • 논문 G8 : Propagermanium reduces atherosclerosis in apolipoprotein E knockout mice via inhibition of macrophage infiltration
      • 논문 G9 : Blockade of CCR2 ameliorates progressive fibrosis in kidney
      • 논문 G10 : Role for macrophage metalloelastase in glomerular basement membrane damage associated with alport syndrome
      • 논문 G11 : CCR2 signaling contributes to ischemia-reperfusion injury in kidney
      • 논문 G12 : Protective effect of an organic germanium compound on warm ischemia and prolonged kidney preservation
      • 논문 G13 : An anti-inflammatory drug, propagermanium, may target GPI-anchored proteins associated with an MCP-1 receptor, CCR2
      • 논문 G14 : Protection against concanavalin A-induced murine liver injury by the organic germanium compound, propagermanium
      • 논문 G15 : Hepatoprotective effect of propagermanium on Corynebacterium parvum and lipopolysaccharide-induced liver injury in mice
      • 논문 G16 : Prevention of trabecular bone loss in the mandible of ovariectomized rats
      • 논문 G17 : Effect of organic germanium compound (Ge-132) on experimental osteoporosis in rats
      • 논문 G18 : Organogermanium (Ge-132) Suppresses Activities of Stress Enzymes Responsible for Active Oxygen Species in Monkey Liver Preparation


      • (H) 기전, 발전사
      • 논문 H1 : Therapeutic effects of organic germanium
      • 논문 H2 : Germane facts about germanium sesquioxide: I. Chemistry and anticancer properties
      • 논문 H3 : Germane facts about germanium sesquioxide: II. Scientific error and misrepresentation


      • (I) 안전성 관련
      • 논문 I1 : Germanium in ginseng is low and causes no sodium and water retention or renal toxicity in the diuretic-resistant rats
      • 논문 I2 : Mutagenicity, carcinogenicity and teratogenicity of germanium compounds
      • 논문 I3 : Determination and biokinetics of germanium in mouse tissues by atomic absorption spectrometry with electrothermal atomization
      • 논문 I4 : Influence of propagermanium (SK-818) on chemically induced renal lesions in rats
      • 논문 I5 : Subacute and subchronic oral toxicity of beta-bis carboxyethyl sesquioxide of germanium in the rat


      • (J) 임상실험 관련 (Spirogermanium)
      • 논문 J1 : Phase II study of spirogermanium in advanced breast cancer
      • 논문 J2 : Phase II study of spirogermanium in metastatic prostate cancer
      • 논문 J3 : Phase II trial of spirogermanium for treatment of advanced breast cancer
      • 논문 J4 : Phase II study of spirogermanium in the treatment of metastatic breast cancer
      • 논문 J5 : Therapy for advanced renal cell cancer with spirogermanium: a Southwest Oncology Group Study
      • 논문 J6 : Phase II study of spirogermanium in advanced (extensive) non-small cell lung cancer
      • 논문 J7 : Phase II trial of spirogermanium in advanced renal cell carcinoma: a Cancer and Leukemia Group B study
      • 논문 J8 : A phase II study of spirogermanium in advanced human malignancy






      (A) 면역기능

      (A) 면역기능 관련 논문 - A1 : 면역기능활성

      논문제목 Cooperation of lymphokine(s) and macrophages in expression of antitumor activity of carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132)
      등재년도 1986년 3월
      저자 Suzuki F, Brutkiewicz RR, Pollard RB.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 유기게르마늄을 복용한 실험 쥐에서 인터페론을 함유한 혈청시료샘플을 채취한 후, 그 시료를 복수종양을 접종시킨 실험 쥐에 투여하였더니 종양의 확산을 억제하여 항종양 효과를 확인함. 유기게르마늄이 T세포를 자극시켜 비활성화 되어있던 림포카인을 순환이 되도록 만들어내고, 림포카인의 활동이 대식세포를 깨워내어 대식세포가 이식된 종양을 억제시키는 구조로 파악됨
      논문요약 The administration of IFN containing sera (Ge-sera) obtained from Ge-132-treated mice (Ge-mice) or the passive transfer of macrophages (M phi) to mice bearing ascites tumors resulted in the inhibition of tumor growth. The cooperative role of Ge-sera and Ge-M phi in the display of Ge-132-antitumor activity was studied. When mice were pretreated with antimouse IFN gamma antiserum, no IFN-inducing and antitumor activities of the compound were detected. Cytotoxic activities were detected on peritoneal M phi of mice treated with Ge-sera, and passive transfer of these M phi to tumor-bearing mice resulted in the inhibition of tumor growth. When tumor-bearing mice were pretreated with substances toxic to M phi, there was no antitumor activity of Ge-sera observed. However, there was antitumor activity of Ge-sera in mice depleted of T-cells, even though the antitumor effects of the compound itself were not demonstrable in T-cell depleted mice. Therefore, a part of the antitumor activity of Ge-132 may appear to be expressed as follows: (1) Ge-132 stimulated T-cells to produce circulating lymphokine(s) which were inactivated by anti-IFN gamma treatment; (2) activated M phi were generated from resting M phi by such lymphokine(s); (3) the transplanted tumors were inhibited by these M phi.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3085573
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 항종양 효과 확인 및 면역기능활성 메커니즘 연구입니다.



      (A) 면역기능 관련 논문 - A2 : 면역기능활성

      논문제목 Effect of NK-421 (Bestatin) and Ge-132 on the cytotoxicity of spleen cells obtained from the tumor-bearing mice
      등재년도 1982년 10월
      저자 Ono M, Oka T, Yoshihara H, Tanaka N, Miwa H, Mannami T, Konaga E, Orita K.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 면역조절제(NK-421, Bestatin)와 유기게르마늄이 암 발병 유도한 쥐의 비장세포 내 NK세포 활동에 미치는 영향을 조사한 결과, 아무것도 투여하지 않은 대조군에서는 종양의 확전에 따라 ADCC(항체의존성세포매개성세포독성)은 높아지고 NK세포 활동은 낮아짐을 관찰하였으나, 면역조절제와 유기게르마늄은 ADCC를 강력하게 하고 NK세포 활동을 높여 주었음. 이 결과는 면역조절제와 유기게르마늄이 T세포 외 다른 세포에 영향을 미쳐 ADCC와 NK세포 활동을 증가시키는 역할을 한 것으로 사료됨
      논문요약 The effect of NK-421(Bestatin) and Ge-132 (an organic germanium compound) on the ADCC and natural killing (NK) activities of the spleen cells of MH-134 tumor-bearing mice were studied. In the tumor-bearing mice, the ADCC activity was enhanced, and NK activity was reduced in accordance with the progress of the tumor. By oral administration of Bestatin at doses of 5, 10 and 50 mg/kg, ADCC activity was potentiated, and at a dose of 10 mg/kg, NK activity was significantly increased. Intraperitoneal administration of Ge-132 at 50 mg/kg potentiated the ADCC activity of tumor-bearing mice. A higher activity was observed in the plastic dish adherent fraction. Ge-132 also potentiated the reduced NK activity of tumor-bearing mice to higher level than normal mice. The elevated activities of ADCC and NK following Bestatin and Ge-132 administration were decreased with anti-Thy-1 antibody and complement; however, the percent reduction was lower compared to that of the control cancer animals. This result indicates that Bestatin and Ge-132 may act on non-T cells and augment ADCC and NK activities.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7184374
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 면역세포에 미치는 영향과 면역기능활성 효과를 확인한 실험입니다.



      (A) 면역기능 관련 논문 - A3 : 면역기능활성

      논문제목 Prevention of suppressed interferon gamma production in thermally injured mice by administration of a novel organogermanium compound, Ge-132
      등재년도 1984년
      저자 Suzuki F, Pollard RB.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 인터페론감마는 열처리로 상해를 가한 쥐 모델과 인터페론 유도능이 있는 비장세포 배양체를 접종한 쥐 모델에서 그 생성이 저해된 것이 보고되었음. 인터페론 생성의 억제는 비장 억제 대식세포와 관련이 있음. 이번 연구에서는 유기게르마늄을 투여한 그룹에서 인터페론감마의 생성저해가 얼만큼 회복되는 지를 관찰하였는데, 인터페론감마 유도체를 투여한 대조군과 유기게르마늄을 투여한 시험군간의 인터페론 활성도가 유사하게 관찰됨. 유기게르마늄의 투여가 열처리로 상해를 가해진 쥐에게 나타나는 억제 대식세포에 개량을 유도함으로 사료됨
      논문요약 As reported previously, gamma interferon (IFN-gamma) production was selectively decreased in thermally injured mice (TI-Mice) and spleen cell cultures from the mice following stimulation with various IFN inducers. The decrease in IFN production was associated with splenic suppressor macrophages. The present study demonstrated that TI-Mice treated with Ge-132 (TGe-Mice) produced IFN following stimulation with IFN-gamma inducers. The level of IFN activity detected in the sera of TGe-Mice approximated that of controls. Similar results were obtained when spleen cells prepared from TGe-Mice were stimulated with IFN-gamma inducers in vitro. While transfer of spleen cells from TI-Mice resulted in the suppression of IFN production in normal mice (N-Mice) stimulated with IFN-gamma inducers, the transfer of spleen cells derived from TGe-Mice did not induce suppression of IFN production in N-Mice. Mononuclear cells (MNC) prepared from N-Mice produced IFN following concanavalin A (Con A) stimulation when they were co-cultured with macrophage-enriched populations (PAC) obtained from the spleens of TGe-Mice. In contrast, MNC stimulated with Con A did not produce IFN activity when they were co-cultured with PAC of TI-Mice. These results suggest that the generation of suppressor macrophages in TI-Mice may be altered by the administration of Ge-132.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6431019
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 면역세포에 미치는 영향과 면역기능활성 효과를 확인한 실험입니다.



      (A) 면역기능 관련 논문 - A4 : 면역기능활성

      논문제목 Augmentation of NK activity in peripheral blood lymphocytes of cancer patients by intermittent Ge-132 administration
      등재년도 1984년 6월
      저자 Tanaka N, Ohida J, Ono M, Yoshiwara H, Beika T, Terasawa A, Yamada J, Morioka S, Mannami T, Orita K.
      연구대상 18명의 암환자
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 18명의 암환자로부터 말초 혈액 임파구의 NK세포 활동을 유기게르마늄 복용 전과 후의 변화를 관찰한 결과, 구강투여를 매일 한 그룹에서는 NK세포 활성이 3일에 높게 나왔고 10일에는 억제됨이 관찰되었으나, 간헐적 구강투여를 진행한 그룹에서는 NK세포 활성이 3일에 높게 나오기 시작하여 10일까지 지속적으로 높게 유지됨
      논문요약 The natural killer (NK) activity of peripheral blood lymphocytes from 18 cancer patients was studied prior to and after multiple administration of organo-germanium compound (Ge-132). In successive oral administration of Ge-132 at a dose of 1000 mg/day for 10 days, NK-activity of patients was augmented at 3 days, but by 10 days, depression of NK activity was observed in all cases. In intermittent oral administration of Ge-132, however, more than half of the patients with augmented NK activity at day 3 maintained the high activity level at day 10. This result suggests the superiority of intermittent administration of Ge-132 for clinical use.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6732257
      설명 유기게르마늄으로 진행한 임상실험으로 NK세포 활성 효과와 면역기능활성 효과를 확인한 실험입니다.



      (A) 면역기능 관련 논문 - A5 : 면역기능활성

      논문제목 Induction of interferon and activation of NK cells and macrophages in mice by oral administration of Ge-132, an organic germanium compound
      등재년도 1985년
      저자 Aso H, Suzuki F, Yamaguchi T, Hayashi Y, Ebina T, Ishida N
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 유기게르마늄을 구강투여 후 인터페론의 활동이 증대됨을 혈청시료샘플에서 확인하였고, 성상테스트의 의하면 감마류 인터페론일 확률이 있음. 비장세포의 NK세포 활성 또한 구강투여 24시간 후 관찰되고, 대식세포의 세포독성은 48시간 후 복강 내에서 관찰 됨. 부차 실험에서 면역세포 활성의 기전은 인터페론 유도에서 이루어짐을 확인 함
      논문요약 After oral administration of an organic germanium compound, Ge-132 (300 mg/kg), a significant level of interferon (IFN) activity was detected in the sera of mice at 20 hr and it reached a maximum of 320 U/ml at 24 hr. This IFN activity was lost after heat- or acid-treatment, suggesting that the induced IFN is of gamma-nature. The molecular weight of this IFN was estimated to be 50,000 daltons by gel filtration. The NK activity of spleen cells was increased 24 hr after the oral administration of Ge-132, and cytotoxic macrophages were induced in the peritoneal cavity by 48 hr. In the mice receiving an intraperitoneal (ip) injection of trypan blue or carrageenan 2 days before oral administration of Ge-132, neither induction of IFN nor augmentation of NK activity occurred, and X-ray irradiation of mice also rendered the mice incapable of producing IFN, all indicating that both macrophages and lymphocytes are required for this IFN induction. Both NK and cytotoxic macrophages appeared 18 hr after ip administration of the induced IFN with a titer as low as 20 U/ml. These facts suggest that both the augmentation of NK activity and activation of macrophages in mice after oral administration of Ge-132 are mediated by the induced IFN.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2581116
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 면역기능활성 효과를 확인한 실험입니다.



      (A) 면역기능 관련 논문 - A6 : 면역기능활성

      논문제목 2-Carboxyethylgermanium sesquioxide, a synthetic organogermanium compound, as an inducer of contrasuppressor T cells
      등재년도 1996년 2월
      저자 Ikemoto K, Kobayashi M, Fukumoto T, Morimatsu M, Pollard RB, Suzuki F.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 유기게르마늄이 면역조절효과를 띄는데, T세포(T6S cells)의 억압을 막는 기능을 확인하기 위해, 복제된 혼합 림프구 종양세포의 반응을 유기게르마늄을 구강 투여하였던 실험군의 비장 단핵구 세포에 적용시켜 그 억제효과를 관찰함. 이 세포들에서 인터페론감마의 생성은 관찰되었으나, 인터루킨-2, 인터루킨-4, 인터루킨-6 또는 -10의 생성은 배양액에서 관찰되지 않아 T세포 억압을 막는 기능을 유도하는데 도움이 되는 것으로 사료되고, T세포의 억압으로 면역기능이 손상된 사람에게 면역기능복원에 도움이 될 것으로 사료되며, 기회 감염성(질병 등으로 사람의 면역 체계가 약해져 있을 때 해가 되는) 전염병으로부터 저항하는 면역역할을 증대시켜 줄 것으로 사료됨
      논문요약 2-Carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132), a synthesized organogermanium compound with immunomodulating activities, was shown to be an inducer of anti-suppressor T cells in normal mice. The suppressor cell activity of T6S cells, a clone of burn-induced CD8+ IL-4-producing suppressor T cells, was clearly inhibited when a mixed lymphocyte-tumor cell reaction of the clone was conducted with splenic mononuclear cells from mice treated orally with a 100 mg/kg dose of Ge-132. The activity of anti-suppressor cells was demonstrated in spleens of mice 2 days after treatment with Ge-132 and reached its peak on day 3. The anti-suppressor cells induced by the compound were of a contrasuppressor T cell-linage, because they were characterized as CD4+ CD28+ TCRalpha/beta+ Vicia villosa lectin-adherent T cells. These cells produced IFN-gamma but did not produce IL-2, IL-4, IL-6 or IL-10 in their culture fluids. CD4+ anti-suppressor T cells induced by Ge-132 may be different from other subsets of CD4+ T cells because Th1 and Th2 cells generated in our laboratory did not adhere to Vicia villosa lectin-coated petri dishes, and each produced specific cytokines. Th1 cells produced IFN-gamma and IL-2 while Th2 cells produce IL-4 and IL-10 in vitro. These results suggest that Ge-132 may be useful as an inducer of contrasuppressor T cells in immunocompromised individuals bearing suppressor T cells. To eliminate suppressor T cells from immunocompromised hosts may result in improved resistance from various opportunistic infections.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8608818
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 면역기능활성 효과를 확인한 실험입니다.



      (A) 면역기능 관련 논문 - A7 : 면역기능활성

      논문제목 Effect of germanium, poly-trans-[2-carboxyethyl] germasesquioxane on natural killer (NK) activity in dogs
      등재년도 2002년 8월
      저자 Kuwabara M, Ohba S, Yukawa M.
      연구대상 (동물) 견 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 면역기능개선 효과를 조사하기 위하여 선암종을 유발시키지 않은 대조군과 선암종을 유발시킨 시험군에서 NK세포의 활동을 비교하기 위해 세포독성 실험 (Cytotoxicity)을 Effector:Target 비율 1:25, 1:50, 1:100에서 진행하였고, 결과 건강한 대조군과 암종을 유발한 시험군 둘 모두의 NK세포 활성도가 유기게르마늄의 복강투여 후 높아짐을 관찰하였고, 암종을 유발시킨 시험군의 NK세포 활성도의 개선이 훨씬 더 큰 폭으로 높아짐을 관찰하였고, PHA 테스트에 무반응을 한 결과 또한 NK세포의 활성이 대조군과 시험군 모두 개선되었음을 확인하여 줌
      논문요약 In an attempt to study the immunological effects on normal and adenocarcinoma (AC) dogs, the natural killer (NK) activity was determined. Augmentation of NK cell activities in responsive normal and AC dogs that indicated anergy in the phaseolus vulgaris agglutinin (PHA) skin-test was manifested when the animals were accordingly treated with germanium (GN).
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12237519
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 면역기능활성 효과를 확인한 실험입니다.



      (A) 면역기능 관련 논문 - A8 : 면역기능활성

      논문제목 Immunological control of methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA) infection in an immunodeficient murine model of thermal injuries
      등재년도 2005년 12월
      저자 Katakura T, Yoshida T, Kobayashi M, Herndon DN, Suzuki F.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 황색포도구균 (특히 메티실린 내성 황색포도구균)은 화상으로 면역이 억제된 환자에게서 패혈증이 유발되는 주원인인데, 유기게르마늄이 대체활성 대식세포의 활동(대체활성 된 대식세포는 정상활성 대식세포의 생성을 방해하고 억제하여 안 좋은 작용을 함)을 억제하여 면역이 도움이 된다는 연구에 따라 확인 실험을 진행한 결과, 유기게르마늄은 메티실린 내성 황색포도구균의 항체를 유도하고 화상으로 유발된 대체활성 대식세포를 제거함으로써 면역기능의 활성을 통하여 화상으로 생긴 황색포도구균을 통제하여 줌을 보여줌
      논문요약 Staphylococcus aureus, especially methicillin-resistant S. aureus (MRSA), is a major cause of sepsis in patients who are immunosuppressed by their burns. In this study, an immunological regulation of MRSA infection was attempted in a mouse model of thermal injury. SCIDbg mice were resistant to MRSA infection, while SCIDbgMN mice (SCIDbg mice depleted of neutrophils and macrophages (Mphi)) were susceptible to the same infection. Also, thermally injured SCIDbg mice were shown to be susceptible to MRSA infection. On the other hand, the resistance of SCIDbgMN mice to the infection was completely recovered after an inoculation with Mphi from normal mice. However, anti-MRSA resistance was not shown in SCIDbgMN mice inoculated with Mphi from thermally injured mice. Mphi from MRSA-infected thermally injured mice were identified as alternatively activated Mphi, and Mphi from MRSA-infected unburned mice were characterized as classically activated Mphi. Mphi from thermally injured SCIDbg mice previously treated with 2-carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132) protected SCIDbgMN mice against MRSA infection. Ge-132 has been described as an inhibitor of alternatively activated Mphi generation. These results suggest that MRSA infection in thermally injured patients is controlled immunologically through the induction of anti-MRSA effector cells and elimination of burn-associated alternatively activated Mphi, which are cells that inhibit the generation of classically activated Mphi.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16297152
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 면역기능활성 효과를 확인한 실험입니다.



      (A) 면역기능 관련 논문 - A9 : 면역복합치료

      논문제목 Immunothermotherapy and related TNS induction in mice
      등재년도 1993년 6월
      저자 Kuwabara M.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 Meth-A육종 쥐를 대상으로 유기게르마늄과 리포다당류를 병행 투여하여 혈청종양괴사인자(TNS)의 복합 암 치료법을 시도한 결과, 혈청종양괴사인자의 유도 요법 그 자체뿐만 아니라 복합 암 치료법 중 혈청종양괴사인자 치료법에 부분 온열치료를 결부시킨 면역온열요법의 가능성 또한 실험하였는데, 그 결과 이 면역온열요법과 혈청종양괴사인자 치료법의 항종양 효과가 합쳐져 효과를 증대시켰음을 확인함
      논문요약 Induction of tumor necrosis factor in sera (TNS) as a multidisciplinary cancer therapy by the administration of a combination of 2-carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132) and lipopolysaccharide (LPS) on Meth-A sarcoma-bearing mice was attempted. In addition to the above TNS induction therapy (TNS therapy) per se, the potential on the above parameters by employing a multidisciplinary cancer therapy (immunothermotherapy), in which TNS therapy was coupled with regional hyperthermia treatment, was investigated. This immunothermotherapy enhanced the antitumor effects produced by the above TNS therapy.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8357924
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 면역온열요법과 혈청종양괴사인자 유도요법의 효과를 확인한 실험입니다.



      (A) 면역기능 관련 논문 - A10 : 면역기능활성

      논문제목 Decreased plasma superoxide scavenging activity in immunological disorders--carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132) as a promoter of prednisolone
      등재년도 1992년
      저자 Prónai L, Arimori S.
      연구대상 임상 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 유기게르마늄이 면역반응과 백혈구 기능을 조절하는 것으로 보고되었기에, 혈장 과산화물소거활성(SSA) 및 다양한 지표에 대하여 실험한 결과, 류마티스성 관절염, 전신 홍반성 루프스, 다발성 피부근염 및 진행전신피부경화증 환자그룹에서 혈장SSA가 확연히 낮게 나왔으나, 중증 근무력증과 자가면역 갑상선 질환에서는 건강인 그룹 대비 낮지 않았고, 혈장SSA와 적혈구 침강속도, 백혈구 절대수치, C반응성 단백질 그리고 혈청 글로블린 레벨과는 역상관 관계가 관찰됨. 또한, 혈장SSA는 류마티스 인자 양성환자에게서 음성환자 대비 유의성 있게 감소하였고, 스테로이드계 항염증제인 프레드니솔론을 처방 받은 환자들의 경우 (특히 류마티스성 관절염 환자) 혈장 SSA의 증가를 나타내어, 유기게르마늄이 프레드니솔론의 효과를 증폭시켜 주는 것으로 사료됨. 결론적으로 혈장SSA의 감소는 특정 질병과 연관 지을 수 없었으나, 염증의 심각도와 활성도와는 역상관 관계에 있음을 알 수 있었고, 혈장SSA의 측정 방법론은 항염증 제제의 실험 뿐만 아니라 실제 질병의 활동을 측정하는데도 도움이 됨
      논문요약 We investigated so-called superoxide scavenging activity (SSA) of plasma in patients with several immunological disorders, such as rheumatoid arthritis (RA), systemic lupus erythematosus (SLE), polymyo-dermatomyositis (PM), progressive systemic sclerosis (PSS), myasthenia gravis (MG) and autoimmune thyroid disease (AT), using the electron paramagnetic resonance/spin trapping technique. Since carboxyethylgermanium sesquioxide, Ge-132, has been reported to modulate both the immune response and leukocyte functions, we have studied in vivo effect of Ge-132 on plasma SSA and other laboratory parameters in these disorders. The plasma SSA was significantly lower in RA, SLE, PM and PSS, but not in MG and AT, as compared with that in healthy controls. An inverse correlation was observed between plasma SSA and parameters such as erythrocytes sedimentation rates, absolute number of leukocytes, C-reactive protein and serum globulin levels. Furthermore, plasma SSA was significantly decreased in rheumatoid factor-positive patients as compared to negative patients. No correlation was observed between plasma SSA and factors such as ages, sex of patients or the other laboratory parameters, such as serum albumin, triglyceride, cholesterol, hemoglobin and serum iron levels. Patients treated with prednisolone, especially ones with RA, showed an increase of plasma SSA. It appears that Ge-132 promotes prednisolone effects. Our results indicate that a decrease in plasma SSA is not disease specific, but inversely correlates with the severity and activity of inflammation. The methodology to measure plasma SSA presented in this work provides a helpful tool for determining the actual activity of the diseases as well as in vivo studies of antiinflammatory agents.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1311942
      설명 유기게르마늄으로 진행한 임상실험으로 혈장SSA와 다양한 질병의 상관관계를 연구한 실험입니다.



      (A) 면역기능 관련 논문 - A11 : 면역기능활성

      논문제목 Preventive effect of a synthetic immunomodulator, 2-carboxyethylgermanium sesquioxide, on the generation of suppressor macrophages in mice immunized with allogeneic lymphocytes
      등재년도 1992년
      저자 Kobayashi H, Aso H, Ishida N, Maeda H, Schmitt DA, Pollard RB, Suzuki F.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 유기게르마늄이 비장 억제인자 대식세포의 생성에 미치는 영향을 조사하기 위해 비장 억제인자 대식세포(S-M phi), 세포독성 T림프구(CTL), I-J항원, I-A항원, 혼합 백혈구 반응(MLR) 등의 상호작용과 기전을 연구한 결과, 표적세포의 용해도가 유기게르마늄을 복용하여 면역 처리된 쥐 실험군에서 95%로 다른 대조군 조합보다 높게 나왔으며, I-J항원의 발현 수준은 2.5배 이상 증가를 나타내고 I-A항원의 발현은 비슷한 수준으로 관찰된 반면, 유기게르마늄을 투여한 동종 면역화된 실험군의 비장 억제인자 대식세포에서는 I-J항원과 I-A항원의 발현에 대하여 상반된 작용을 관찰함. 이 결과는 유기게르마늄이 I-J항원과 비장 억제인자 대식세포의 생성을 억제함으로써 동종 면역화된 실험쥐의 세포독성 T림프구의 생성을 조절해 줄 수 있음을 시사함
      논문요약 The effect of 2-carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132) on the generation of splenic suppressor macrophages (S-M phi) in C3H/He mice (H-2k) immunized with allogeneic spleen cells from C57Bl/6 mice (H-2b) was investigated. We have previously demonstrated that S-M phi expressing I-J antigen, which appeared during alloimmunization, inhibited cytotoxic T lymphocyte (CTL) generation in the MLR and the elimination of these S-M phi before subjection to the MLR resulted in more effective generation of CTL. The CTL activity, which was determined in vivo by the Winn's test, was markedly enhanced when immunized mice received a 100 mg/kg dose of Ge-132. The compound was found to be the most efficacious when injected simultaneously with the immunization. The activity of allospecific CTL co-cultured with M phi fractions obtained from immunized mice in a 4-h 51Cr-release assay was shown to be 31% lysis of the target cells as compared with 90% lysis of the target cells in effector cells co-cultured with normal M phi fractions. In contrast, effector cells co-cultured with M phi fractions from Ge-132-treated immunized mice lysed 95% of the target cells. Analysis of the level of I-J antigen expression on macrophages (M phi) obtained from mice 7 days after immunization revealed a > 2.5-fold increase, whereas I-A antigen expression remained constant when compared with splenic M phi from naive mice. In contrast, the opposite effect on I-J and I-A antigen expression was observed in splenic M phi from alloimmunized mice treated with Ge-132. These results suggest that Ge-132 could regulate CTL generation in alloimmunized mice by preventing the generation of I-J+ S-M phi.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1294625
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 비장 억제인자 대식세포에 미치는 영향을 연구한 실험입니다.



      (A) 면역기능 관련 논문 - A12 : 면역기능기전

      논문제목 Induction of interferon production by natural killer cells by organogermanium compound, Ge132
      등재년도 1987년 2월
      저자 Munakata T, Arai S, Kuwano K, Furukawa M, Tomita Y.
      연구대상 시험관 실험 (인체세포)
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 인간 말초 혈액 단핵구 세포에서의 유기게르마늄의 인터페론 유도능을 조사한 결과, 퍼콜 불연속 농도 기울기 원심분리법을 사용하여 말초 혈액 비식세포 및 비부착성 단핵 세포를 저밀도 및 고밀도로 나누었을 때, T세포가 농축된 고밀도 분획이 아닌 NK세포가 농축된 저밀도 분획이 유기게르마늄의 자극에 의한 인터페론의 생성을 보임. NK세포가 풍부한 분획물(F1 + F2)에 의한 인터페론의 최대 적정 농도는 200 micrograms/ml의 유기게르마늄 농도에서 74시간 배양 후 관찰되었고, 단일 클론 항체를 인체 NK세포에 처리하자 인터페론의 생성이 중단되었고, 항혈청 중화능이 있는 인체 인터페론감마세포로 처리하자 수치감소가 측정되어, 실험에 관찰된 주요 인터페론은 인터페론감마임이 밝혀져 유기게르마늄은 NK세포에 친화력을 갖고 NK세포 생성으로 통해 인터페론을 만들어 냄을 시사함
      논문요약 Interferon (IFN)-inducing activity of the organogermanium compound Ge132 in human peripheral mononuclear cells was investigated. By using Percoll discontinuous density gradient centrifugation, peripheral blood nonphagocytic and nonadherent mononuclear cells were divided into the low-and high-density fractions. Natural killer (NK)-enriched low-density fractions, but not the T-cell-enriched high-density fractions, showed IFN production by the stimulation of Ge132. The maximal titer of IFN by NK-enriched fractions (F1 + F2) was observed after a 74-h cultivation in the presence of 200 micrograms/ml Ge132. IFN production by the NK-enriched fractions was abrogated by treatment of the cells with monoclonal antibody against human NK cells in the presence of complement. The treatment with antiserum-neutralizing human IFN-gamma resulted in a marked reduction, indicating that a major part of IFN was IFN-gamma. These results suggested that Ge132 might possess affinity to NK cells, inducing IFN production by NK cells.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3108417
      설명 유기게르마늄으로 진행한 시험관 실험으로 인터페론 유도능에 대하여 연구한 실험입니다.



      (A) 면역기능 관련 논문 - A13 : 면역기능활성

      논문제목 Effects of interferon and its inducers on neutrophil chemiluminescence
      등재년도 1984년 7월
      저자 Takahashi I, Fukumoto M, Inagaki N, Ueda I, Nishimura M, Aoyama S, Oda Y, Ohmoto E, Takaoka K, Lai M, et al.
      연구대상 임상 실험 - 12명의 환자
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 인터페론과 그 호중구 기능 유도능을 평가하기 위해 인터페론(인체 림프구모양 인터페론, 3.0x10(6))을 처리한 12명의 환자에게 호중성 화학발광 분석을 실시하여 측정한 결과, 호중성 화학발광은 치료 개시 후 1주일에는 치료 전 수준보다 증가하였고, 1개월 후는 치료 전 수준으로 다시 감소함. 이러한 결과를 바탕으로 인터페론과 유기게르마늄은 숙주 반응의 초기 단계에서 나타나는 호중구의 활성화를 포함한 숙주 방어 메커니즘을 강화 시키는 것으로 사료됨
      논문요약 In order to evaluate effects of interferon (IFN) and its inducers on neutrophil functions, neutrophil chemiluminescence (ChL) was assayed in 12 patients treated with IFN (human lymphoblastoid interferon, 3.0 X 10(6) units/day i.m. daily) or Ge-132 (2,250 mg/day p.o. daily). The peak levels of neutrophil ChL, assayed one week after the initiation of treatment, were increased in comparison to those before treatment, but one month after treatment they were decreased to pretreatment levels in spite of the daily administration of the agent. On the basis of these results, it was concluded that IFN and Ge-132 enhanced the host defence mechanism including the activation of neutrophils, which appeared at the early phase of the host reaction.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6588923
      설명 유기게르마늄으로 진행한 임상실험으로 인터페론과 호중구기능 유도능에 대하여 연구한 실험입니다.



      (A) 면역기능 관련 논문 - A14 : 면역기능활성

      논문제목 Endogenous gamma interferon production may protect against hepatic cirrhosis and administration of exogenous gamma interferon may protect individuals prone to cirrhosis
      등재년도 1987년 4월
      저자 Sharpe RJ.
      연구대상 시험관 실험 (인체세포)
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 간경화는 정상적인 간 실질조직이 콜라겐 성 섬유질 조직으로 대체되는 것이 특징적인데, 성인의 간세포는 분열능을 보유하고 있지만, 간세포의 사멸은 섬유 모세포와 콜라겐으로 대체되는데, 간세포의 특정적인 손상이 간경화로 연결되는지 여부는 상해로 일어나는 자극의 유형에 따라 달라지며, 또한 개인간 편차가 존재함. 감마 인터페론은 시험관 실험에서 콜라겐 합성을 억제하고 생체 실험에서 콜라겐 섬유화를 억제한다는 것이 최근에 밝혀져, 간경화를 위험군의 사람들은 감마 인터페론의 생산량이 적고 감마 인터페론이 충분한 사람들은 간경화의 위험이 상대적으로 낮다고 판단되는데, 외생성 감마 인터페론 투여가 조기 진행성 간경화의 진행을 멈추게 하거나 늦출 수 있고, 유기게르마늄과 같이 인터페론을 유도하는 물질을 사용하여 환자 체내의 내생성 감마 인터페론의 생산을 자극시켜 줄 수 있다고 사료됨
      논문요약 Hepatic cirrhosis is characterized by the replacement of normal liver parenchyma by collagenous fibrous tissue. Although hepatocytes in the adult retain the ability to divide, under certain circumstances hepatocyte death leads to replacement with fibroblasts and collagen. Whether a particular form of hepatocyte injury leads to cirrhosis is dependent upon the stimulus for the injury and is also highly variable between individuals. It has recently been shown that gamma interferon inhibits collagen synthesis in vitro and fibrosis in vivo. I suggest that individuals who are prone to hepatic cirrhosis from a given stimulus are low producers of gamma interferon while high gamma interferon producers are relatively protected from cirrhosis. I also hypothesize that exogenous gamma interferon administration may halt or slow the progression of cirrhosis in patients with early progressive cirrhosis. Alternatively, endogenous gamma interferon production could be stimulated in these patients with progressive cirrhosis. One agent which may be useful for inducing endogenous gamma interferon is Ge-132, an organogermanium.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3108636
      설명 유기게르마늄으로 진행한 시험관 실험으로 인터페론 유도능에 대하여 연구한 실험입니다.



      (A) 면역기능 관련 논문 - A15 : 면역기능활성

      논문제목 Restoration of impaired immunoresponse by germanium in mice
      등재년도 1980년
      저자 Mizushima Y, Shoji Y, Kaneko K.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 유기게르마늄이 젊은 실험쥐 그룹과 고령 실험쥐 그룹에 (두 그룹 모두 면양 적혈구를 사용하여 적혈구 및 교착, 접합, 응집되는 양의 민감도를 올려놓은 모델을 사용) 투여되었고, 비장 안의 플라그형성 세포를 측정한 결과, 고령 실험쥐 그룹에서 플라그형성 세포가 현저히 감소하였고, 특정 농도에서 그 플라그형성 세포의 감소가 두드러짐을 관찰함. 유기게르마늄은 노화된 쥐 실험군의 손상된 면역반응을 어느 정도 회복 시켜 주는 것으로 사료됨
      논문요약 An organogermanium was given to young and aged C3H/HeJ mice sensitized by sheep red blood cells, and plaque-forming cells (PFC) in the spleens from the animals were measured. PFC decreased markedly in the aged mice. The organogermanium at an appropriate dose significantly increased the PFC in the aged mice, whereas it did not increase PFC in the young mice. Thus, germanium is considered to restore to some extent the impaired immunoresponses in aged mice.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7419294
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 손상된 면역반응을 회복시켜주는 것을 연구한 실험입니다.



      (A) 면역기능 관련 논문 - A16 : 면역기능활성

      논문제목 Effects of a lactobacilli, oligosaccharide and organic germanium intake on the immune responses of mice
      등재년도 2012년 2월
      저자 Nakamura T, Saito M, Aso H.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 유기게르마늄은 면역 조절 작용을 하는데, 쥐실험을 통하여 락토바실러스와 올리고당과 유기게르마늄의 공생 효과를 면역반응으로 평가를 진행하였는데, 가장 높은 분변 이뮤노글로블린A의 지수가 8주간 저농도 유기게르마늄과 락토바실러스와 올리고당의 조합제제를 섭취한 군에서 나타나 이 조합의 제제는 장내 면역력을 활성시켜 줌으로 사료됨
      논문요약 The organic germanium compound, Ge-132, has immune-modulating effects. We evaluated the symbiotic effects of Ge-132 with lactobacilli and oligosaccharide (LB/OS) on the immune responses of mice. The highest fecal IgA levels were observed in the mice receiving a low concentration of Ge-132 with LB/OS for 8 weeks. Our data suggest that LB/OS with a low concentration of Ge-132 stimulated the intestinal immunity.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22313762
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 장내 면역기능에 대해 연구한 실험입니다.



      (B) 항암, 전이억제

      (B) 항암, 전이억제 관련 논문 - B1 : 암세포 전이억제

      논문제목 Prevention of pulmonary metastasis of Lewis lung carcinoma and activation of murine macrophages by a novel organic germanium compound, PCAGeS
      등재년도 1988년 2월
      저자 Sato I, Nishimura T, Kakimoto N, Suzuki H, Tanaka N.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (PCAGeS)
      연구내용 유기게르마늄의 투입으로 루이스폐암의 폐 전이를 강력하게 막아냈으며, 대식세포 저해물질인 카라기닌(carrageenan)으로 처치한 실험 군에서는 암전이 억제효과가 현저히 감소됨을 관찰되었고, 면역혈청(antiasialo GM1)으로 처치한 실험 군에서는 암전이 억제효과는 변화 없이 유지됨. 이는 유기게르마늄의 암 전이를 억제하는 기전에서 NK세포보다 대식세포가 더 중요한 역할을 함을 설명하고, 유기게르마늄이 종양억제효과와 종양파괴효과를 유도함을 알 수 있음. NK세포의 활성 또한 높아짐을 확인하여, 유기게르마늄은 암세포의 폐전이에 효과적인 물질임을 확인함
      논문요약 The pulmonary metastasis of Lewis lung carcinoma was strongly blocked by daily intraperitoneal (i.p.) treatment with 0.5 mg of PCAGeS/kg/day for 7 days after tumor implantation. The metastasis-preventive activity of PCAGeS was markedly reduced when mice were treated with carrageenan, a macrophage blocker. On the other hand, treatment with antiasialo GM1 antiserum did not significantly affect the percentage of inhibition of metastasis by the compound. These results suggest that macrophages rather than natural killer (NK) cells play an important role in the suppression of metastasis by PCAGeS. PCAGeS induced tumoristatic and tumoricidal activities in the peritoneal macrophages of mice by oral administration. The activity of NK cells was also augmented by i.p. treatment with the compound. These results suggest that PCAGeS is a useful substance for preventing pulmonary metastasis.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3373232
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 암세포 전이 억제효과 확인 실험입니다.



      (B) 항암, 전이억제 관련 논문 - B2 : 항암효과

      논문제목 Effect of dietary selenium and germanium on the precancerous lesion in rat glandular stomach induced by N-methyl-N'-nitro-N-nitrosoguanidine
      등재년도 1996년 4월
      저자 Ming X, Yin H, Zhu Z.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Dietary Germanium)
      연구내용 N-Methyl-N'-nitrosoguanidine 으로 선위에 암 발병 전의 병변을 유도한 쥐 실험으로, 복용군에서 선위암세포의 침투 깊이가 훨씬 얕고 발병률이 낮아 선위에 암 발병 전의 병변을 유도한 쥐실험에 일정부분 예방효과가 있다고 판단 됨
      논문요약 N-Methyl-N'-nitrosoguanidine (MNNG) was administered (100 mg/L) in drinking water in 100 Wistar rats for 24 weeks to induce the precancerous lesion in glandular stomach. 77 rats with the precancerous lesion in glandular stomach were divided into 3 groups randomly at the 25 thweek. Yeast selenium (Yse, 4 mg/L) and carboxyethyl germanium sesquioxide (Ge-132, 600 mg/L) in drinking water were administered respectively in the corresponding treatment groups: 100 ml/MNNG in drinking water was administered in the treatment group, and 100 ml/MNN in drinking water was administered in the treatment group and control group for another 5 weeks. The experiment ended at the end of the 37th week. The results showed that the incidence of glandular stomach cancer in the Yse group was significantly lower than that in the control group; the infiltrating depth of glandular stomach cancer in the Yse group and the Ge-132 group was remarkably shallower than that in the control group. These findings suggest that Yse and Ge-132 have some preventive effect on the precancerous lesion in rat glandular stomach induced by MNNG.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9387686
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 항암 효과 확인 실험입니다.



      (B) 항암, 전이억제 관련 논문 - B3 : 항암효과

      논문제목 Modifying responses of allyl sulfide, indole-3-carbinol and germanium in a rat multi-organ carcinogenesis model
      등재년도 1991년 4월
      저자 Jang JJ, Cho KJ, Lee YS, Bae JH.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Carboxyethylgermanium), 황화알릴 및 인돌-3-카비놀
      연구내용 암 병변을 유도한 쥐 실험에서 40주간 실험기간을 마친 후, 각종 장기들을 해부해 검사한 결과, 실험물질을 복용한 그룹에서 GST-P+ hepatic foci의 유발을 상당량 억제하였고, 또한 간 노쥴, 폐선종 및 갑상선의 형성 억제를 보여, 다수장기를 특정하여 진행하는 검사모델은 실험물질 별로 특정 장기에 맞추어 변형적용 가능함과 간, 폐, 갑상선 그리고 방광암의 억제효과를 나타냄
      논문요약 The modifying potential of allyl sulfide (AS), indole-3-carbinol (I3C) and carboxyethylgermanium sesquioxide (GE) on lesion development was examined in a wide-spectrum initiation model. Groups 1-4 were treated sequentially with diethylnitrosamine (DEN) (100 mg/kg, i.p., single dose), N-methylnitrosourea (MNU) (20 mg/kg, i.p., four doses at days 2, 5, 8 and 11), and N,N-dibutylnitrosamine (DBN) (0.05% in drinking water during weeks 3 and 4). Groups 5-7 received vehicles without carcinogens during the initiation period. Group 8 served as the untreated control. After this initiating procedure, groups 2-7 were administered a diet containing 0.5% AS or I3C and 0.05% GE. All surviving animals were killed 40 weeks after the beginning of the experiment and the target organs were examined. The induction of GST-P+ hepatic foci in rats treated with carcinogens was significantly inhibited by treatment with all three compounds. AS treatment significantly decreased the incidence of hepatic hyperplastic nodules, adenoma of the lung and thyroid, and papillary or nodular hyperplasia of the urinary bladder. Administration of GE also significantly inhibited the development of hepatic nodules and adenoma of the lung and thyroid. However, I3C only inhibited the hyperplastic nodules of the liver. These results demonstrated that this multi-organ initiation model could be useful in confirming organ-specific modification potential and, in addition, the inhibitory effect of AS, I3C and GE on liver, lung, thyroid and urinary bladder carcinogenesis.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2013133
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 발암 억제 효과 확인 실험입니다.



      (B) 항암, 전이억제 관련 논문 - B4 : 항암효과

      논문제목 Effect of germanium on 1,2-dimethylhydrazine-induced intestinal cancer in rats
      등재년도 1990년 2월
      저자 Jao SW, Lee W, Ho YS.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 무기게르마늄, 유기게르마늄
      연구내용 최근 연구를 통해 게르마늄이 항암효과가 있는 것으로 알려져 있는데, 디메틸히드라진으로 유발된 장내암에 대한 게르마늄의 항암효과를 관찰한 결과, 아무것도 투여하지 않은 대조군에서 장내암 유발율은 91%였으나, 무기게르마늄 역시 91%의 유발율로 항암효과가 없음을 나타냈으나, 유기게르마늄은 유발율이 64%, 64%, 50%, 54%로 현저히 낮게 나와 유기게르마늄이 암을 억제하는데 큰 효과를 보인 것으로 관찰 됨
      논문요약 Through recent research, the trace element, germanium, was found to have an anticancer effect. The purpose of this research was to determine the effect of germanium on 1,2-dimethylhydrazine-induced intestinal cancer in rats. Ninety-six 8-week-old Sprague-Dawley male rats were divided into 4 groups, with 24 rats in each group. All received dimethylhydrazine, 20 mg/kg body weight, subcutaneously, once a week for 20 weeks. Except for one control group, the other three groups were subdivided into six groups and administered three different kinds of germanium (inorganic germanium, organic germanium, and natural organic germanium) one month before and during dimethylhydrazine treatment, and during dimethylhydrazine treatment, respectively. Twenty-four weeks after carcinogen exposure, all surviving animals were sacrificed and examined for intestinal tumors. The number and location of the tumors were recorded and the pathology examined. The incidence of intestinal cancer in the control group (dimethylhydrazine only) was 91 percent; in groups provided with inorganic germanium one month before and during dimethylhydrazine treatment, and during dimethylhydrazine treatment only, it was 91 and 78 percent; in groups provided with organic germanium one month before and during dimethylhydrazine treatment, and during dimethylhydrazine treatment only, it was 64 and 64 percent; in groups provided with natural organic germanium one month before and during dimethylhydrazine treatment and during dimethylhydrazine treatment only, it was 50 and 45 percent. From these results, the authors conclude that natural organic germanium has the best prevention effect for intestinal cancer in this animal model (P less than 0.01), followed by organic germanium (P less than 0.05). Inorganic germanium has no effect. However, there is no difference in the cancer prevention effect of germanium provided one month before and during dimethylhydrazine treatment, and during dimethylhydrazine treatment only.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2153512
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 항암효과를 확인한 실험입니다.



      (B) 항암, 전이억제 관련 논문 - B5 : 항암효과

      논문제목 Effectiveness of propagermanium treatment in multiple myeloma patients
      등재년도 2004년 12월
      저자 Tsutsumi Y, Tanaka J, Kanamori H, Musashi M, Minami H, Fukushima A, Yamato H, Ehira N, Kawamura T, Obara S, Ogura N, Asaka M, Imamura M, Masauzi N.
      연구대상 임상 실험 - 다발성 골수종 환자 10명
      복용물질 유기게르마늄 (Propagermanium)
      연구내용 인터페론은 다발성 골수종 치료에 효과적인 몇 가지 치료제 중 하나이며, 유기게르마늄은 인터페론 유도 물질이기 때문에, 10명의 다발성 골수종 환자에게 투여한 결과, 2명의 환자는 완전 관해를, 2명의 환자는 부분 관해를 달성하고, 4 명의 환자의 안정적인 상태를 유지함. 유기게르마늄을 중지하였더니 병세가 다시 진행된 환자가 4명이 나와서, 유기게르마늄은 골수종에 효과가 있음을 확인함
      논문요약 Interferon (IFN) is one of several drugs effective in treating multiple myeloma (MM), and propagermanium is an IFN inducer. We report on 10 MM patients who were treated with propagermanium at doses from 10 to 40 mg. Two patients achieved complete remission (CR), two patients achieved partial remission (PR), and the condition of four patients was stable (stable disease, SD). After discontinuation of propagermanium, the status of MM progressed in two patients who were in SD and in two patients who had achieved PR. The administration of propagermanium was restarted in one patient resulting in a decrease in her paraprotein.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15522060
      설명 유기게르마늄으로 진행한 임상실험으로 다발성 골수종 환자 10명에게 항암 효과를 확인한 실험입니다.



      (B) 항암, 전이억제 관련 논문 - B6 : 항암효과의 원리

      논문제목 DNA binding specificity and cytotoxicity of novel antitumor agent Ge132 derivatives
      등재년도 2005년 6월
      저자 Shangguan G, Xing F, Qu X, Mao J, Zhao D, Zhao X, Ren J.
      연구대상 시험관 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132의 파생구조)
      연구내용 일련의 유기게르마늄 Ge-132의 파생구조가 항종양 효과가 증대되어 나타나는 것으로 알려져 있는데, 기존 연구는 DNA가 항종양 효과를 이끌어내는 주요 타겟이라 제시하기에, 본 연구에서는 2개의 신생 합성물인 Ge-132 유기게르마늄 파생구조가 DNA 안에 개재할 수 있다는 직접적인 증거를 제시함. DNA 서열 선택성 및 세포 독성에 대한 신규 파생구조의 예상치 못한 메틸 치환 효과가 관찰됨. 이제까지 유기게르마늄 파생구조가 DNA 안에 개재되고 PC-3M 암세포 증식을 억제 할 수 있고 그 억제능은 농도와 시간 의존적일 뿐만 아니라 메틸 치환과도 관련 있음을 밝힌 연구는 없었기에, 이번 연구의 결과는 항종양 제제로의 유기게르마늄을 특정 DNA서열을 표적으로 하는 반족 약물분자구조로 디자인할 때, 새로운 통찰력을 제시함
      논문요약 A series of Ge132 derivatives have shown enhanced antitumor activity. Previous studies suggest that DNA can be their primary target. Here we show direct evidence that two newly synthesized Ge132 derivatives can intercalate into DNA. Unexpected methyl substitution effect on cytotoxicity and DNA binding affinity of novel antitumor agent Ge132 derivatives was observed. To the best of our knowledge, there is no previous report showing that Ge132 derivatives can intercalate into DNA and inhibit cell proliferation. The inhibition effects of the two compounds on the PC-3M proliferation - the inhibition is not only concentration and time dependent, but also methyl substitution related. These results provide new insights into the design of the incorporation of antitumor agent Ge132 into pharmacophore moiety that target specific DNA sequences. We are currently focusing on further defining the role of germanium derivatives in their recognition of multistrand DNA, such as triplex and tetraplex DNA.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15914003
      설명 유기게르마늄으로 진행한 시험관 실험으로 항암효과의 원리를 스터디한 실험입니다.



      (B) 항암, 전이억제 관련 논문 - B7 : 항암효과

      논문제목 Synthesis and biological evaluation of Germanium(IV)-polyphenol complexes as potential anti-cancer agents
      등재년도 2013년 5월
      저자 Pi J, Zeng J, Luo JJ, Yang PH, Cai JY.
      연구대상 시험관 실험
      복용물질 유기게르마늄 (신생 화학게르마늄)
      연구내용 게르마늄은 약용 식물의 약리학적 효과를 나타내는데 중요한 역할을 하는 것으로 알려져 있는데, 새롭게 만들어진 두 종류의 게르마늄 폴리페놀 복합체의 잠재적인 생물학적 활성을 측정한 결과, 두 종류 모두 강력한 수산기제거 효과로 우수한 항산화 활성을 나타내었고, 이 복합체의 송아지 흉선 DNA 분자로의 강력한 침투 능력을 입증함. 또한, 이 두 복합체는 HepG2 암세포에 대하여 강력한 증식 억제 효과를 나타내었고, HepG2 세포의 형태학적 변화 또한 원자력 현미경으로 검출되어, 종합적으로 이 복합체가 암치료에 유망한 약리학적 활성 물질로 사용될 수 있음을 제안함
      논문요약 Germanium (Ge) is considered to play a key role in the pharmacological effects of some medicinal plants. Here, two new Ge(IV)-polyphenol complexes were synthesized and measured for their potential biological activities. The results indicated that these Ge(IV)-polyphenol complexes possessed great anti-oxidative activities, both showing stronger hydroxyl scavenging effects than their corresponding ligands. We also demonstrated the strong intercalating abilities of Ge(IV)-polyphenol complexes into calf thymus-DNA molecules. In addition, these two Ge(IV)-polyphenol complexes showed strong proliferative inhibition effect on HepG2 cancer cells. Moreover, the morphological changes in HepG2 cells induced by Ge(IV)-polyphenol complexes were detected by atomic force microscopy. All these results collectively suggested that Ge(IV)-polyphenol complexes could be served as promising pharmacologically active substances against cancer treatment.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23570787
      설명 신종 게르마늄 복합체로 진행한 시험관 실험으로 항암효과의 가능성을 테스트한 실험입니다.



      (C) 항종양

      (C) 항종양 관련 논문 - C1 : 항종양효과

      논문제목 Antitumor activity of Ge-132, a new organogermanium compound, in mice is expressed through the functions of macrophages and T lymphocytes
      등재년도 1985년 7월
      저자 Suzuki F.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 동종이계(同種異系) 및 동계(同系)의 쥐실험 복수종양에 대한 효과를 관찰한 실험으로, 에를리히(Ehrlich) 및 RL male 1 leukemia로 유발된 복수종양에 대하여 항종양 효과가 관찰 되었으나, EL 4나 Meth-A에는 효과를 관찰 할 수 없었음. 항종양 효과는 농도의존적이었고 스케줄 빈도와 관련이 있었으며, 면역세포 차단제를 투여하여 특정 면역세포를 억제한 후 약물의 효과를 관찰한 결과, 약물의 기전은 대식세포 또는 T림프구일 것으로 사료됨
      논문요약 The antitumor activity of Ge-132 against a variety of allogeneic and syngeneic murine ascites tumors was first evaluated. The antitumor effects of Ge-132 were observed when mice inoculated with Ehrlich carcinoma (allogeneic) or RL male 1 leukemia (syngeneic) cells were treated orally. However, Ge-132 had no activity on a T-cell lymphoma (EL 4, syngeneic) or a methylcholanthrene-induced fibrosarcoma (Meth-A, syngeneic). The antitumor effect of Ge-132 in mice was related to the dose administered as well as the administration schedule. The antitumor activity of Ge-132 was next studied in mice pretreated with some blockers against immunocompetent cells. The antitumor efficacy of Ge-132 was not observed when tumor-bearing mice were treated with trypan blue and carrageenan or monoclonal anti-Thy 1.2 antibody. However, when natural killer cells were eliminated from mice bearing RL male 1 or Ehrlich ascites tumors by treatment with anti-asialo GM 1 antiserum, the antitumor efficacy of the compound was unchanged. These results suggest that Ge-132 is effective against certain ascites tumors regardless of whether the tumor is syngeneic or allogeneic. Further, its effect might be expressed through host defense mechanisms, including macrophages and/or T lymphocytes.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3874600
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 항종양 효과 확인 실험입니다.



      (C) 항종양 관련 논문 - C2 : 항종양효과

      논문제목 Antitumor effect of the organogermanium compound Ge-132 on the Lewis lung carcinoma (3LL) in C57BL/6 (B6) mice
      등재년도 1985년 5월
      저자 Kumano N, Ishikawa T, Koinumaru S, Kikumoto T, Suzuki S, Nakai Y, Konno K.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 3LL(Lewis lung carcinoma) 폐암종에 대한 유기게르마늄의 폐전이 억제효과에 대하여 관찰한 결과, 투여 스케줄과 농도에 의존적으로 반응하였으며, 1일차부터 복용을 한 경우 전이 억제율은 49%에 달하였으나 7일차부터 복용을 한 경우는 -99%로서 효과를 보이지 않음. 항종양 효과는 인터페론의 유도활동과 같이 논의 됨
      논문요약 Effects of the organogermanium compound Ge-132 (i.p.) were examined on the 3LL local tumor (1 X 10(5)/mouse, s.c.) and its pulmonary metastases in B6 mice. A characteristic feature of its action was the preferential antimetastatic effect under strictly defined conditions. Either inhibition or facilitation was observed depending on the treatment schedules; 7 daily doses of 100 mg/kg yielded the inhibition ratio 49% when started from day 1, whereas the treatment from day 8 resulted in the ratio -99%. The maximum inhibition was obtained at 100 mg/kg. The postsurgical-adjuvant treatment with Ge-132 was of no beneficial effect. The local tumor growth was affected only marginally and temporarily. When inoculum size was minimized (1 X 10(4)), a single dose of 300 mg/kg on day 1, but not on day 8, was effective in prolonging the latency before tumor take. The antitumor action of Ge-132 was discussed with reference to its interferon (IFN)-inducing activity.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4024087
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 항종양 효과 확인 실험입니다.



      (C) 항종양 관련 논문 - C3 : 항종양효과

      논문제목 Importance of T-cells and macrophages in the antitumor activity of carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132)
      등재년도 1985년 9월
      저자 Suzuki F, Brutkiewicz RR, Pollard RB.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 유기게르마늄의 면역기능조절능을 확인하기 위한 동물실험으로, 에를리히(Ehrlich) 암종을 접종한 실험 쥐와 선천성 백혈병을 유발한 실험 쥐(RL male 1 leukemia)에 구강투여를 한 결과, 복수종양에 대한 항종양 효과를 확인함. 하지만, 특정 종양인자에는 (EL-4 lymphoma, Meth A fibrosarcoma) 항종양 활동이 관찰되지 않았으며, 치료약물(trypan blue, carrageenan, or monoclonal anti-Thy 1.2 antibody)을 투여한 실험 쥐에서도 항종양 활동이 관찰되지 않았음. 그러나, NK세포를 제거한 실험 쥐에서는 유효한 항종양 효과가 변함없음을 확인하여, 복수종양에 대한 유기게르마늄의 항종양 효과를 확인하였고, 그 기전은 대식세포 또는 T세포의 방어 메커니즘으로 설명 가능할 것으로 사료됨
      논문요약 The purpose of this study was to investigate the effective mechanisms of Ge-132, an organogermanium compound with immunomodulatory activity, on experimental murine ascites tumors. The antitumor effects of Ge-132 were observed when mice inoculated with Ehrlich carcinoma (allogeneic) or RL male 1 leukemia (syngeneic) cells were treated orally. However, Ge-132 had no activity on EL-4 lymphoma (syngeneic) or Meth A fibrosarcoma (syngeneic). The antitumor activity of Ge-132 was not observed when tumor-bearing mice were treated with trypan blue, carrageenan, or monoclonal anti-Thy 1.2 antibody. However, when natural killer (NK) cells were eliminated from mice bearing RL male 1 or Ehrlich ascites tumors by treatment with anti-asialo GM1 antiserum, the antitumor activity of the compound was unchanged. This suggests that Ge-132 was effective against certain ascites tumors regardless of whether the tumor was syngeneic or allogeneic. Furthermore, its effect might be expressed through host defense mechanisms, including macrophages and/or T-cells.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3877491
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 항종양효과 확인 실험입니다.



      (C) 항종양 관련 논문 - C4 : 항종양효과

      논문제목 Antitumor properties of organometallic metallocene complexes of tin and germanium
      등재년도 1988년
      저자 Köpf-Maier P, Janiak C, Schumann H.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기금속메탈로센게르마늄 (Organometallic Metallocene Complexes of Germanium) 및 주석
      연구내용 항종양 효과를 확인하기 위해 에를리히(Ehrlich)로 유발된 복수종양 쥐 실험군에 투여한 결과 40%에서 90%에 이르는 치유율을 보였으며, 유기 금속의 세포 분열을 억제 물질과는 구조적으로 다른 새로운 비백금류 금속 항종양 인자의 유형을 제시함
      논문요약 The antitumor activity of the four metallocene compounds decaphenylstannocene [eta 5-(C6H5)5C5]2Sn(II), decabenzylstannocene [eta 5-(C6H5CH2)5C5]2Sn(II), decaphenylgermanocene [eta 5-(C6H5)5C5]2Ge(II), and decabenzylgermanocene [eta 5-(C6H5CH2)5C5]2Ge(II), containing the main group IV elements tin or germanium as the central metal atom and two pentasubstituted cyclopentadienyl ring ligands in sandwich arrangement, were tested against Ehrlich ascites tumor in female CF1 mice. The complexes caused cure rates of 40% to 90% of the animals treated over rather broad dose ranges. With both germanocene complexes, no strong dose-activity relationship was manifest. The toxicity of all four metallocenes was low, the LD10 values of both stannocenes being 460 and 500 mg/kg, and those of both germanocenes higher than 700 mg/kg. Regarding the isolated pentasubstituted cyclopentadiene ligands (C6H5)5C5H and (C6H5CH2)5C5H, these also exhibited antitumor activity which was less pronounced than that of the metal-containing sandwich complexes. Decasubstituted stannocene and germanocene compounds represent a new type of non-platinum group metal antitumor agents structurally differing from known inorganic and organometallic cytostatics.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3182909
      설명 유기금속메탈로센게르마늄으로 진행한 동물실험으로 항종양 효과 확인 실험입니다.



      (C) 항종양 관련 논문 - C5 : 항종양효과

      논문제목 Suppression of tumor growth by peritoneal macrophages isolated from mice treated with carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132)
      등재년도 1985년 11월
      저자 Suzuki F.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 대식세포가 항종양 기능에서 어떤 역할을 하는지 연구한 실험으로, 유기게르마늄을 투여한 군에서 대식세포의 활성이 나타나는데, 주로 구강투여 후 48간 후 복강에서 대식세포의 세포독성이 관찰되었고, 복수종양을 접종한 실험 군에서 종양 억제효과를 확인함. 또한, 카보닐-아이언 처리를 하여 대식세포의 세포독성을 제거한 실험 군에서 종양 억제효과를 관찰 할 수 없음으로 미루어, 유기게르마늄의 항종양 효과는 대식세포의 활성을 통해 이루어 짐을 알 수 있음
      논문요약 In a murine model it has been shown that the antitumor activity of carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132) can be depleted by administration of macrophage (M phi) blockers. In the present study, the role that M phi play in the antitumor activity of the compound was investigated. Oral administration of Ge-132 in mice was demonstrated to be effective in activating M phi (Ge-132-cytotoxic M phi), and the cytotoxic activity of these M phi appeared in the peritoneal cavity of mice 48 hours after the oral administration of the compound. Co-cultivation of RL male-1 leukemia or Ehrlich carcinoma cells with Ge-132-cytotoxic M phi in vitro resulted in marked suppression of the growth of tumor cells. The transfer of peritoneal exudate cells (PEC), or purified M phi fractions of PEC from Ge-132-treated mice to mice bearing Ehrlich or RL male-1 ascites tumors resulted in significant protection. However, when the cytotoxic M phi were depleted by carbonyl-iron treatment in vitro, no antitumor effect was demonstrated in mice bearing Ehrlich or RL male-1 ascites tumors. Macrophage fractions obtained from PEC of Ge-132-treated mice exhibited an inhibitory effect against certain tumors both in vivo and in vitro suggesting that the antitumor effect of Ge-132 observed in vivo resulted from the activation of M phi.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4062310
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 항종양 효과 실험입니다.



      (C) 항종양 관련 논문 - C6 : 항종양효과

      논문제목 Ability of sera from mice treated with Ge-132, an organic germanium compound, to inhibit experimental murine ascites tumours
      등재년도 1985년 11월
      저자 Suzuki F, Brutkiewicz RR, Pollard RB.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 유기게르마늄을 투여한 실험 쥐의 혈청시료샘플이 에를리히(Ehrlich)와 RL1으로 유발된 복수종양에 대한 항종양 효과를 확인함. 24시간 내에 채취된 혈청이 가장 강력한 항종양 효과를 보였으며, 항종양 효과는 농도의존적으로 관찰되었음
      논문요약 Sera from C57Bl/6 mice treated orally with Ge-132 exhibited antitumour activity against Ehrlich (allogeneic) and RL male 1 (syngeneic) ascites tumours in BALB/c mice. Sera obtained from mice 24 h after Ge-132 administration displayed the greatest antitumour effect and this was dose dependent. Sera prepared from mice 12, 36, or 48 h after Ge-132 treatment had no protective effect. Circulating interferon (IFN) was induced at 24 h after administration of Ge-132 but was not detected in the sera at 12, 36, or 48 h after administration. The antiviral activity of sera from Ge-132-treated mice was inactivated by treatments with trypsin, low pH, and anti-IFN gamma antiserum. The inactivated preparations of serum IFN induced by Ge-132 did not exhibit antitumour activity when administered to tumour-bearing mice. These results suggest that antitumour activity in the sera of Ge-132-treated mice may be expressed through activities of Ge-132-induced lymphokine(s), such as IFN gamma.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3933536
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 암세포 전이 억제효과 확인 실험입니다.



      (C) 항종양 관련 논문 - C7 : 항종양효과 기전

      논문제목 Biological activities and antitumor mechanism of an immunopotentiating organogermanium compound, Ge-132 (review)
      등재년도 1987년 7월
      저자 Brutkiewicz RR, Suzuki F.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 유기게르마늄의 항종양 메커니즘과 면역강화능을 연구한 논문으로, 항종양 효과는 특정 동종이계(同種異系) 및 동계(同系)의 실험 종양에 항종양 효과를 보여왔는데, 그 메커니즘의 시작은 T세포의 자극을 통해 인터페론 감마를 생성시키는 것으로 보여지며, 인터페론 감마는 대식세포를 활성화시켜 항종양 효과를 갖는 세포독성을 갖도록 만들고, 최종적으로 세포독성을 가진 대식세포가 종양세포를 공격 사멸하게 되는 구조임
      논문요약 The biological activities and antitumor mechanism of an immunopotentiator, Ge-132, is reviewed herein. Ge-132 exhibited antitumor activity against certain syngeneic and allogeneic experimental tumors. It was shown that T-cells and macrophages were involved when tumor-bearing mice were protected by the compound. This protective effect could be transferred to tumor-bearing mice, not treated with the compound, by a macrophage fraction and serum specimens obtained from Ge-132-treated mice. Interferon gamma (IFN gamma) was detected in the circulation of Ge-132-treated mice and when sera obtained from Ge-132-treated mice were treated with anti-IFN gamma antiserum in vitro, the antitumor activity was abolished. On the other hand, in mice treated with anti-IFN gamma antiserum, Ge-132 did not induce serum IFN and failed to protect against death due to ascites tumor progression. The in vivo administration of monoclonal anti-Thy 1.2 antibody prevented the expression of the antitumor activity of Ge-132. However, serum specimens obtained from Ge-132-treated mice effectively inhibited the tumor growth of T-cell-depleted mice bearing ascites tumors. Since it has been reported that T-lymphocytes produce IFN gamma, this suggested that Ge-132 may first stimulate T-cells to produce IFN gamma in the expression of the observed antitumor efficacy. In addition, sera obtained from Ge-132-treated mice did not show any antitumor activity in mice depleted of macrophage functions. Additionally, passive transfer of macrophages from mice treated with these serum specimens to tumor-bearing mice also resulted in the inhibition of tumor growth. Pretreatment of these serum specimens with anti-IFN gamma antiserum effectively prevented the generation of cytotoxic macrophages. Also, tumor-bearing mice treated exogenously with this antiserum did not differ significantly in survival as compared to controls, despite the administration of Ge-132. Furthermore, the antitumor activity of Ge-132 was detected in NK cell-depleted mice. Therefore, the antitumor mechanism of Ge-132 in the murine ascites tumor system may be expressed as follows: (a) Ge-132 stimulates T-cells to induce IFN gamma when mice are treated orally with the compound, (b) IFN gamma activates macrophages to become cytotoxic, and (c) the cytotoxic macrophages eliminate tumor cells.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2979786
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 항종양 효과 확인 및 메커니즘 연구입니다.



      (C) 항종양 관련 논문 - C8 : 항종양효과

      논문제목 Antitumor mechanisms of carboxyethyl-germanium sesquioxide (Ge-132) in mice bearing Ehrlich ascites tumors
      등재년도 1987년 1월
      저자 Suzuki F.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 인터페론을 포함한 혈청시료샘플(Ge-sera)을 만들기 위해 유기게르마늄을 쥐 그룹 (Ge-mice)에 복용 시켜 혈청시료를 채취하였고, 대식세포(M phi)의 간접 이식으로 복수종양을 접종시킨 실험 쥐에 투여하여 종양 성장 억제에 Ge-sera와 Ge-M Phi의 상호협조적인 역할을 관찰함. 인터페론감마를 강제 억제시킨 배양 쥐모델에서는 항종양 효과가 관찰되지 않았고, M phi에 독성물질을 처리한 실험군 역시 항종양 효과가 없었고, T세포의 결여 쥐모델에서도 항종양 효과가 나타나지 않았으므로, 유기게르마늄은 T세포자극과 대식세포 활성화로 항종양 효과를 나타냄을 밝혀냄
      논문요약 The administration of IFN-containing sera (Ge-sera) obtained from Ge-132-treated mice (Ge-mice) or the passive transfer of macrophages (M phi) to mice bearing ascites tumors resulted in the inhibition of tumor growth. The cooperative role of Ge-sera and Ge-M phi in the display of Ge-132-antitumor activity was studied. When mice were pretreated with antimouse IFN gamma antiserum, no IFN-inducing or antitumor activities of the compound were detected. Cytotoxic activities were detected in peritoneal M phi of mice treated with Ge-sera, and passive transfer of these M phi to tumor-bearing mice resulted in the inhibition of tumor growth. When tumor-bearing mice were pretreated with substances toxic to M phi, no antitumor activity of Ge-sera was observed. However, Ge-132 antitumor activity was observed in mice depleted of T-cells, even though the antitumor effects of the compound itself were not demonstrable in T-cell-depleted mice. Therefore, a part of the antitumor activity of Ge-132 appears to be expressed as follows: Ge-132 stimulates T-cells to produce circulating lymphokine(s) which are inactivated by anti-IFN gamma treatment; activated M phi are generated from resting M phi by these lymphokine(s); the transplanted tumors are inhibited by these M phi.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3800401
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 항종양 효과 실험입니다.



      (D) 항바이러스

      (D) 항바이러스 관련 논문 - D1 : 항바이러스효과

      논문제목 Antiviral activity of carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132) in mice infected with influenza virus
      등재년도 1989년 4월
      저자 Aso H, Suzuki F, Ebina T, Ishida N.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 인플루엔자 바이러스에 노출시킨 실험 군에 유기게르마늄을 투여한 결과, 유기게르마늄의 항바이러스 효과를 생존개체수의 증가와 수명연장 일수의 증가로 확인함. 또한, 인산염완충식염수를 투여한 대조군 대비 폐경화의 진행을 억제하고, 폐조직 내의 바이러스 숫자를 감소시켰음. 유기게르마늄의 구강 투여 후 비장과 폐 장기 내의 NK세포 활성이 현저히 높아졌음을 관찰하여, 항바이러스 효과의 기전은 면역기능의 활성 중에서도 NK세포의 활성이 그 기능을 함으로 사료됨
      논문요약 The protective effect of carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132) in mice infected with a mouse-adapted strain of influenza virus (H2N2) was investigated. When mice were exposed to a 10 LD50 dose of influenza virus via aerosol and were treated orally with 20 or 100 mg/kg of Ge-132 daily for 6 consecutive days, a significant protective effect was demonstrated. The antiviral effect of Ge-132 was indicated by an increase of survivors, a prolongation of mean survival days, an inhibition of the development of lung consolidation, and a decrease of virus titer in lung tissues, as compared to infected control mice treated with phosphate-buffered saline. Natural killer (NK) cell activity in the spleens and lungs of the infected mice was also significantly augmented after the oral administration of Ge-132. In addition, NK cells stimulated with Ge-132 in vivo showed killing activity against NK-insensitive Meth-A cells infected with influenza virus. Because no virucidal or virustatic activities of Ge-132 on the virus were found in vitro, this protective effect in mice against influenza virus infection may be displayed through immunomodulating activities of this compound such as the augmentation of NK cell activity.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=antiviral+activity+of+carboxyenthylgermanium
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 항바이러스 효과와 면역기능활성 효과를 확인한 실험입니다.



      (D) 항바이러스 관련 논문 - D2 : 항바이러스효과

      논문제목 Studies on the antiviral activity of propagermanium with immunostimulating action
      등재년도 1994년 3월
      저자 Ishiwata Y, Suzuki E, Yokochi S, Otsuka T, Tasaka F, Usuda H, Mitani T.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Propagermanium)
      연구내용 유기게르마늄의 항바이러스 효과를 쥐에게 다양한 바이러스를 접종한 후 관찰한 결과, 단순헤르페스바이러스(타입1)의 경우 평균 생존일을 현저히 늘려주었고, 우두바이러스의 경우 꼬리에 생긴 마맛자국의 개수를 억제한 효과를 보임. 유기게르마늄은 T림프구의 단순헤르페스바이러스 항원에 대한 세포독성을 유발시켜주고, 소결핵균에 대해서는 인터페론감마를 유발을 촉진시켜 항바이러스 작용을 함. 비장세포에 콘카나발린 A 바이러스를 접종한 그룹에서는 인터루킨-2의 생성을 촉진시켜 항바이러스 작용함을 관찰하여, 유기게르마늄은 면역저항력을 증대시켜 바이러스에 맞서는 것으로 관찰됨
      논문요약 The effects of propagermanium (3-oxygermylpropionic acid polymer) on various virus-infected mice were investigated. Propagermanium did not inhibit the multiplication of various DNA or RNA viruses in vitro. Oral administration of propagermanium in mice infected with herpes simplex virus type I (HSV-1) significantly prolonged the mean survival days. The efficacy of propagermanium at doses of 1 and 10 mg/kg daily was 13.4 +/- 2.3 and 14.2 +/- 2.3 mean survival days in comparison with 7.7 +/- 0.5 mean survival days at control group. In vaccinia virus-infected mice, oral doses of propagermanium ranging from 0.2 to 10 mg/kg suppressed the number of pocks on the tail which induced by the virus. Propagermanium (0.5-10 mg/kg) orally given to HSV-1-infected mice induced cytotoxic T lymphocytes (CTL) against HSV-1 antigen. In addition, propagermanium (1-10 mg/kg) enhanced interferon-gamma (IFN-gamma) induction in mice treated with Mycobacterium bovis (BCG). In mice spleen cells cultured with Concanavalin A, 0.1 to 10 micrograms/ml of propagermanium stimulated interleukin 2 (IL-2) production. It seems likely that the antiviral activity of propagermanium was exerted via enhancement of host immune resistance against viral infection.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8192703
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 항바이러스 효과와 면역기능활성 효과를 확인한 실험입니다.



      (D) 항바이러스 관련 논문 - D3 : 항바이러스효과

      논문제목 Antiviral activity of 3-oxygermylpropionic acid polymer (SK-818)
      등재년도 1990년
      저자 Fujita H, Seto Y.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (SK-818)
      연구내용 항바이러스 작용을 확인하기 위해 in-vitro에서는 DNA와 RNA바이러스로 실험을 하였고, in-vivo에서는 단순헤르페스바이러스(타입2)를 접종한 쥐실험을 한 결과, 유기게르마늄은 바이러스 자체에 직접적인 영향을 주지 않음을 in-vitro실험에서 확인하였고, in-vivo에서 바이러스 감염을 억제시킨 효과를 관찰한 것은 대상 숙주의 인터페론 생성능과 NK세포 촉진 그리고 바이러스반응의 과민증을 지연시킴으로 얻어짐으로 파악됨
      논문요약 The antiviral effect of 3-oxygermylpropionic acid polymer (proxigermanium or SK-818) was examined in in-vitro systems with DNA and RNA viruses and in mice infected with herpes simplex virus type 2. A multiple oral administration of the compound at doses of 10-100 mg/kg protected mice from virus infection. However, Proxigermanium itself has no direct action on virus particles or virus-infected cells in vitro. The ability of the compound to suppress infection of mice with herpes virus may be expressed through potentiation of the host’s defense functions including an interferon production and an augmentation of natural killer (NK) cell activity. The interferon-inducing NK cell-stimulating and delayed type of hypersensitivity – augmenting activities of Proxigermanium (SK-818) have already been demonstrated in experimental animals.
      원문링크 http://germaniumsesquioxide.org/Antiviral.html
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 항바이러스 효과와 면역기능활성 효과를 확인한 실험입니다.



      (D) 항바이러스 관련 논문 - D4 : 항바이러스효과

      논문제목 Spirogermanium: a new investigational drug of novel structure and lack of bone marrow toxicity
      등재년도 1983년
      저자 Slavik M, Blanc O, Davis J.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Spirogermanium)
      연구내용 스피로게르마늄은 금속제제의 시험용 항암제 신약으로서 새로운 헤테로사이클릭 구조를 갖고 있음. DNA, RNA 그리고 단백질 합성을 억제하고, 다수의 종양세포에 세포독성을 나타내어, 이 신약은 급성 및 만성 백혈병의 임상후보물질로 보여지며, 쥐실험에서는 다양한 종양에 항종양 효과를 나타내었으나, 견실험에서는 항종양 효과가 관찰되지 않음. 유기게르마늄이 골수세포 독성이 없는 점이 강점이며, 중추신경계 독성 (CNS toxicity) 또한 절제된 수준의 예측가능하고 복구 가능한 수준임. 현재 급성림프종, 난소암, 유방암, 대장암, 전립선암 등에 임상2기 실험이 진행 중에 있음. 본 실험은 in-vitro에서 저항성 계통 악성 말라리아 원충에 대한 유기게르마늄의 효과를 실험하여 항말라리아제로서의 신약개발 가능성을 제시함
      논문요약 Spirogermanium (NSC 192965) is a new metallic investigational anticancer drug of novel heterocyclic structure. Although its mode of action has not been fully elucidated, it appears that spirogermanium is not a phase or cell cycle specific drug and inhibits DNA, RNA and protein synthesis, the protein synthesis being the most susceptible to this agent. Spirogermanium has shown cytotoxic activity in vitro against several human tumor cell lines at concentrations (1 micrograms/ml) that were also found toxic to the cultured rat neurons. Although spirogermanium has no effect on normal bone marrow colony forming cells in mice, dogs, or man, it has revealed cytotoxic activity in vitro against human myeloid leukemia cell line K 562 at clinically achievable concentrations. These in vitro findings, indicating selective cytotoxic activity against leukemic cells suggest this drug as a candidate for clinical studies in acute and chronic leukemias. Spirogermanium has revealed activity in vivo against intraperitoneally implanted Walker 256 sarcoma, 13762 mammary adenocarcinoma, and 11095 prostatic carcinoma in rats, but no antitumor activity in vivo was found in the murine tumors used in the past by the NCI screen (L 1210 and P 388 leukemia, B 16 melanoma, Lewis lung carcinoma). Spirogermanium is remarkable for its lack of bone marrow toxicity confirmed in preclinical toxicology and clinical studies; moderate, predictable, and reversible CNS toxicity is dose-limiting. Activity in malignant lymphoma, ovarian cancer, breast cancer, large bowel cancer, and prostatic cancer was reported in the clinical studies. The drug is currently under clinical investigation against the wide spectrum of solid tumors and malignant lymphomas. The dose of 80-120 mg/m2, given by 60' infusion three times a week, is currently used and tolerated in Phase II clinical studies. The recently introduced five days continuous infusion schedule has been also under clinical investigation and the doses of 250-300 mg/m2/day are recommended for Phase II studies. Of interest are results reported in this paper of spirogermanium in vitro preferential activity against the resistant strains of Plasmodium falciparum at clinically achievable concentrations suggesting this drug as a possible new antimalarial agent of novel structure.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6678870
      설명 유기게르마늄으로 진행하였던 동물 실험입니다. 스피로게르마늄 Spirogermanium은 일본 Ge-132이 만들어진 뒤 나온, 변종 화학게르마늄으로 미국산입니다. 초기에 유기게르마늄으로 알려졌으나 유기금속복합물로 독성이 있는 것으로 판명 난 화학합성 게르마늄입니다. 1980년대에 임상실험을 진행하던 중 화학합성 구조가 안정적이지 않고 유기금속물의 구조가 독성이 있는 것으로 판명이 되어, 사용이 중단되었습니다. 아래 링크를 참고하시기 바랍니다. 각종 임상1상과 2상 실험에서 유효한 결과가 나오기도 하고 나오지 않기도 하였으나, 좋던 나쁘던 직접보시는 것이 도움이 된다고 판단하여 정리해 드립니다. (Spirogermanium is a synthetic organometallic compound containing the element germanium with possible antineoplastic activity. Spirogermanium exhibits significant toxicity, particularly neurotoxicity.)
      참고링크 https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/spirogermanium#section



      (D) 항바이러스 관련 논문 - D5 : 항바이러스 및 간염치료효과

      논문제목 Propagermanium: a nonspecific immune modulator for chronic hepatitis B
      등재년도 2003년
      저자 Hirayama C, Suzuki H, Ito M, Okumura M, Oda T.
      연구대상 임상 실험 - 만성 B형 간염 환자 182명, 약품 시판 후 32,700명 사후조사
      복용물질 유기게르마늄 (Propagermanium)
      연구내용 만성 B형 간염 관리를 위해 이제까지 시도한 항바이러스 제제는 근본적인 면역기능의 손상으로 효과가 제한적이었으나, 유기게르마늄은 항염증 및 항종양의 효과와 관련된 강력한 면역 조절 활성을 갖는 것으로 보고 됨. CD4(T세포와 관련), CD8(T세포와 관련), 그리고 자연살해세포에서 임파구 기능을 증가시키고 여러 사이토카인의 생산을 유도함에 따라, 만성 B형 간염 환자에게 적용한 결과 항원의 지속적인 제거와 효과적인 생화학 반응을 나타냄. 임상실험에서 부작용은 거의 없었으나, 약품의 시판 후 사후조사에 따르면 환자의 약 4 %에서 치료 후 간 손상이 발생하였는데, 비록 정확한 특성이 분명하지는 않지만, 추정 키로는 치료 중 면역반응에 의한 바이러스에 감염된 간세포의 신속한 제거가 원인일 것으로 사료됨. 유기게르마늄의 처방은 만성 B형 간염환자에게 비용 효과적이며 강력하고 안전한 치료법을 제공하며, 만성 B형 간염 치료에 있어 면역요법의 대한 새로운 관점을 제공
      논문요약 Although antiviral agents have been adopted for the management of chronic hepatitis B, they have only limited efficacy because of the underlying impaired immune status. Propagermanium, a hydrophilic polymer of 3-oxygermyl propionate, has been reported to have potent immune modulatory activity associated with antiinflammatory and antineoplastic properties. For example, propagermanium augments lymphocyte functions in CD4 and CD8 cells, and in natural killer (NK) cells, and induces the production of several cytokines. A controlled pilot study of 16-week treatment with propagermanium for chronic hepatitis B (of moderate and mild grades on hepatic histology) revealed a sustained clearance of hepatitis B e (HBe) antigen and a favorable biochemical response at week 16 of treatment and at week 48 post-treatment. An open study also supported the clearance of hepatitis B virus from the blood and the possible improvement of histologic grading in the liver. There were few adverse events. A postmarketing survey, however, revealed the occurrence of moderate to severe liver damage after the treatment in about 4% of patients. Despite the exact nature of the liver damage being unclear, a putative cause is the swift removal of virus-infected hepatocytes by an immune reaction through the treatment. A subtle balance between host and viral conditions is the factor which most determines hepatitis B virus persistence. The rationale for a nonspecific immune modulator for the treatment of chronic hepatitis B will be the restoration of cellular immune responsiveness to viral infection. Although the cellular immunity for hepatitis B virus prior to the treatment should be studied, adequate observation of hepatic functions and viral markers in the recipients is clinically useful to predict liver failure during the treatment. In summary, the propagermanium regimen offers a potent and safe approach that is cost-effective for appropriate chronic hepatitis B patients with reserve hepatic capacity, and will provide new perspectives for immune therapy in chronic hepatitis B.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12825127
      설명 유기게르마늄으로 진행한 임상실험으로 만성 B형 간염 환자 182명에게 효과적이고 안전한 치료법임을 검증한 실험입니다. 일본에서는 간염치료제로 쓰이고 있습니다.



      (D) 항바이러스 관련 논문 - D6 : 항바이러스효과

      논문제목 Effects of proxigermanium on interferon production and 2',5'-oligoadenylate synthetase activity in the lung of influenza virus-infected mice and in virus-infected human peripheral blood mononuclear cell cultures
      등재년도 1990년 8월
      저자 Ishiwata Y, Yokochi S, Suzuki E, Michishita H, Tashita A, Asano K, Mitani T, Kurono M.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Proxigermanium)
      연구내용 유기게르마늄이 인플루엔자 바이러스와 바이러스에 감염된 인간말초혈구단일핵세포에서 인터페론 생성능에 대하여 연구한 결과, 바이러스에 감염이 없는 실험쥐 (in-vivo)와 바이러스 감염이 없는 인간말초혈구단일핵세포 (in-vitro)에서는 인터페론 생성을 유도하지 않았으나, 바이러스에 감염된 실험쥐 및 감염된 인간말초혈구단일핵세포에서는 알파 및 베타 인터페론의 생성을 증강시켜 주었기 때문에 유기게르마늄이 항바이러스 활동에 관여 하는 것으로 사료됨
      논문요약 Proxigermanium (SK-818) is a synthesized organic germanium compound having various biological activities. The effects of proxigermanium on interferon (IFN) production in mice infected with influenza virus and virus-infected human peripheral blood mononuclear cells (hPBMC) were investigated. Proxigermanium alone did not induce IFN production in normal mice or in hPBMC without viral infection. On the other hand, proxigermanium enhanced alpha/beta IFN production in viral-infected mice and hPBMC. Since proxigermanium is known to have antiviral activity in vivo but not in vitro, it is likely that the IFN production augumenting activity of proxigermanium is involved in its antiviral activities.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1700719
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 항바이러스 효과를 확인한 실험입니다.



      (D) 항바이러스 관련 논문 - D7 : 항바이러스 및 간염치료효과

      논문제목 New management of hepatitis B virus
      등재년도 1999년 4월
      저자 Sata M, Kumashiro R.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10341661
      설명 일어 논문으로 검색 안됨



      (E) 항산화, 프리라디컬

      (E) 항산화, 프리라디컬 관련 논문 - E1 : 항산화효과

      논문제목 Carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132) treatment during in vitro culture protects fertilized porcine embryos against oxidative stress induced apoptosis
      등재년도 2017년 12월
      저자 Kim E, Hwang SU, Yoon JD, Jeung EB, Lee E, Kim DY, Hyun SH
      연구대상 (동물) 돼지 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 돼지의 시험관 배아배양 시 문제점으로 대두되는 활성산소종의 누적으로 인한 산화스트레스 유발은 세포자멸사 등과 같은 부작용을 배아배양 초기단계에서 만들어 내는데, 유기게르마늄의 항산화효과를 이용하여 부작용을 줄이는 실험을 진행함. 그 결과, 유기게르마늄을 투여한 그룹에서는 총 세포수와 세포간 글루타티온 레벨의 확연한 증가를 나타내었고, 활성산소종은 유기게르마늄과 농도의존적으로 생성 양이 줄어듦을 관찰하여, 유기게르마늄이 배아를 보호해 주는 효과가 있는 것으로 사료됨. KEAP1유전자 및 세포자멸사촉진 유전자의 mRNA 수치가 낮게 관찰되고, 세포자멸과 괴사가 현저히 낮게 관찰됨에 따라, 유기게르마늄으로 향상된 배아발달능력은 산화스트레스와 세포자멸사와 관련된 KEAP1의 신호전파에 영향을 미치는 것으로 판단됨
      논문요약 Compared with the in vivo environment, porcine in vitro embryo-culture systems are suboptimal, as they induce oxidative stress via the accumulation of reactive oxygen species (ROS). High ROS levels during early embryonic development cause negative effects, such as apoptosis. In this study, we examined the effects of the antioxidant carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132) during in vitro culture (IVC) on embryonic development in porcine in vitro fertilization (IVF) embryos. Zygotes were treated with different concentrations of Ge-132 (0, 100, 200 and 400 μg/ml). All of the Ge-132 treatment groups displayed greater total cell numbers after IVC (98.1, 98.5 and 103.4, respectively) compared with the control group (73.9). The 200 μg/ml Ge-132 treatment group exhibited significantly increased intracellular GSH levels compared with the control group, whereas the ROS generation levels decreased in Ge-132 dose-dependent manner (P < 0.05). The mRNA expression levels of the KEAP1 gene and proapoptotic genes BAX and CASPASE3 were lower in the Ge-132 treated blastocysts compared with the control group (P < 0.05). The percentages of apoptotic and necrotic cells in the Ge-132 treated embryos on day 2 (48 h) were significantly lower than the untreated embryos (9.1 vs. 17.1% and 0 vs. 2.7%, respectively). In the day 7 blastocysts, the percentages of apoptotic cells in 200 µg/ml Ge-132 treated group were lower compared to controls (1.6 vs. 2.5%). More KEAP1 protein was found to be localized in cytoplasm of the 200 μg/ml Ge-132 treated blastocysts, whereas KEAP1 protein was predominantly nuclei in the control blastocysts. These results indicate that the developmental competence of embryos cultured under Ge-132 treatment may be associated with KEAP1 signaling cascades involved in oxidative stress and apoptosis during porcine preimplantation embryo development.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28993559
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 배아배양 환경에서의 항산화 효과 확인 실험입니다.



      (E) 항산화, 프리라디컬 관련 논문 - E2 : 항산화효과

      논문제목 Protective role of germanium-132 against paraquat-induced oxidative stress in the livers of senescence-accelerated mice
      등재년도 1999년 11월
      저자 Yang MK, Kim YG.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 노화 촉진 쥐 실험군에 간의 산화제 손상을 일으킨 후 유기게르마늄의 합성 항산화 효과를 조사한 결과, 유기게르마늄은 간 DNA 가닥의 끊김과 말론디알데히드 수준에 대한 산화제의 손상을 효과적으로 차단함. 또한, 유기게르마늄은 간 초과산화물 불균등화 효소 (SOD) 및 카탈라아제의 활성을 유의적으로 상승시켜, 항산화제로서 유용 할 수 있음을 제시함
      논문요약 The effects of the synthetic antioxidant germanium (Ge-132) were studied on liver oxidant damage induced by paraquat (PQ) in senescence-accelerated mice (SAM). PQ administered intravenously to SAM-P/8 (susceptible) or SAM-R/1 (resistant) mice increased liver DNA strand breakage and malondialdehyde (MDA) levels, indicators of oxidant damage. Ge-132 effectively blocked the PQ-induced effects on liver DNA strand breaks and MDA levels. In addition, Ge-132 significantly elevated the activities of hepatic superoxide dismutase (SOD) and catalase following PQ pretreatment. Histopathologically, Ge-132 inhibited PQ-induced hepatic mitochondrial injury in both strains, but more effectively in the susceptible strain. Data suggest that Ge-132 may be useful as an antioxidant in view of its ability to prevent PQ-induced hepatic oxidant injury.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10598954
      설명 유기게르마늄으로 진행한 항산화 실험으로 산화제로 인한 간 손상에 도움을 줄 수 있음을 확인한 실험입니다.



      (E) 항산화, 프리라디컬 관련 논문 - E3 : 항산화효과

      논문제목 Effects of selenium and germanium on lipid peroxidation in rats fed with low-selenium grain
      등재년도 1996년 3월
      저자 Xie W, Chen X, Yang K.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132) 및 셀레늄
      연구내용 유기게르마늄과 셀레늄이 체내 프리라디컬(유리기)의 과산화지질 및 신진대사에 미치는 영향을 조사한 결과, 실험군의 간과 신장 조직에 프리라디컬의 함량을 줄여주었고, 심장, 간, 신장 내 과산화지질 함량을 줄이고, 시너지 효과를 띄며 혈액 내 글루타티온과산화효소의 활동을 증가시켜줌
      논문요약 Rats were fed with grain produced in the area prevalent of Keshan disease for 12 weeks, by adding certain amount of sodium selenite (Na2SeO3) and carboxylethylgermanium (Ge-132) to study the combined effects of selenium and germanium on lipid peroxidation and metabolism of free radicals in their bodies. Results showed selenium and germanium added to the grain could reduce the content of free radicals in rats' liver and kidney tissues, and that of lipid peroxide in their heart, liver and kidney, and increase the activities of glutathione peroxidase (GSH-Px) in their blood, in a synergic way.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8758855
      설명 유기게르마늄과 셀레늄으로 진행한 항산화 실험으로 프리라디컬을 줄이는데 도움을 줄 수 있음을 확인한 실험입니다.



      (E) 항산화, 프리라디컬 관련 논문 - E4 : 항산화효과

      논문제목 Effect of germanium-132 on low-density lipoprotein oxidation and atherosclerosis in Kurosawa and Kusanagi hypercholesterolemic rabbits
      등재년도 2001년 8월
      저자 Wakabayashi Y.
      연구대상 (동물) 토끼 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 유기게르마늄을 쿠로사와 / 쿠사나기 고콜레스테롤 과잉혈 유발 토끼에게 투여한 결과, 36주 후 대동맥과 관상동맥에서 혈장 저밀도 지질단백질의 산화작용과 아테롬성 동맥 경화증 형태학의 민감성을 조사함. 유기게르마늄의 처방은 산화작용의 속도를 줄여주고 티오바르비투르산 반응물의 형성 속도도 줄여주어 항산화 특성을 갖고 있음을 보여주었으나, 아테롬성 동맥 경화증의 약화를 이끌어내지는 못함
      논문요약 Germanium-132 (Ge-132) was given at 200 mg/kg of body weight to 8-week-old Kurosawa and Kusanagi hypercholesterolemic (KHC) rabbits. Thirty-six weeks later, the susceptibility of plasma low-density lipoprotein to oxidation and the morphology of atherosclerosis in the aorta and coronary artery were investigated. Treatment with Ge-132 resulted in decreases in the oxidation rate and in the formation rate of thiobarbituric acid-reactive substances following copper-induced oxidation of LDL. Ge-132 is suggested to possess antioxidative properties, but this did not lead to any attenuation of atherosclerotic progression in the KHC rabbits.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11577738
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 항산화에 도움이 될 수 있음을 확인한 실험입니다.



      (E) 항산화, 프리라디컬 관련 논문 - E5 : 프리라디컬억제

      논문제목 Studies on the hydroxyl free radical-scavenging effect of combined selenium and germanium
      등재년도 2001년 7월
      저자 Wu Z, Chen X, Yang K, Xia T.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132) 및 셀레늄
      연구내용 Fe2SO4-NADPH 시스템으로 처리 한 쥐의 간 마이크로 솜에서 수산기 프리라디컬(유리기)의 생성에 대한 유기게르마늄과 셀레늄의 영향을 전자스핀공명법으로 연구한 결과, 수산기 프리라디컬(유리기)의 생성이 실험물질의 투여로 현저히 억제됨을 발견하였고, 이는 실험물질이 직접적인 소거효과를 갖는 것으로 사료됨
      논문요약 The effect of selenium, carboxyethyl-germanium sesquioxide (Ge-132) and the combination of selenium and Ge-132 on the production of hydroxyl free radical in liver microsomes of rats treated with Fe2SO4-NADPH system was studied with electron spin resonance technique (ESR). The results showed that the production of hydroxyl free radical was decreased significantly by adding selenium, Ge-132 and combined selenium and Ge-132, indicating a direct scavenging effect on hydroxyl free radical. It was also observed a enhanced scavenging effect at the low concentration of combined selenium and Ge-132.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12561515
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 프리라디컬 억제에 도움이 될 수 있음을 확인한 실험입니다.



      (E) 항산화, 프리라디컬 관련 논문 - E6 : 프리라디컬억제

      논문제목 Protective effect of carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132) on superoxide generation by 60Co-irradiated leukocytes
      등재년도 1991년
      저자 Prónai L, Arimori S.
      연구대상 시험관 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 유기게르마늄은 백혈구 기능을 조절하는 것으로 알려져 있는데, 초과산화 라디칼(O2-)의 생성에 미치는 영향을 확인하기 위해 시험관 실험을 진행한 결과, 유기게르마늄은 1) 백혈구의 기저 초과산화 라디칼(O2-) 방출을 자극시켜주고, 2) 60Co로 방사능 처리된 백혈구의 초과산화 라디칼 생성능이 떨어지는 것을 막아주며, 3) 높은 농도에서는 세포막 안정 효과를 가질 수 있을 것으로 사료됨
      논문요약 The carboxyethylgermanium sesquioxide, Ge-132, is an organogermanium compound which has been shown to modulate leukocyte functions. In this study, we examined the effect of Ge-132 on the generation of superoxide radicals (O2-) either from leukocytes or in cell-free system, employing the highly sensitive 2-methyl-6-[p-methoxy-phenyl]-3,7-dihydroimidazo[1,2-alpha]pyra zin-3-one (MCLA)-dependent chemiluminescence method and the specific electron spin resonance/spin trapping method, respectively. In addition, the in vitro protective effect of Ge-132 on the leukocytes irradiated with 60Co was studied. The incubation with Ge-132 resulted in an increase in basal O2- release of intact leukocytes, but had no effect on O2- generation from leukocytes stimulated with phorbol myristate acetate (PMA). Irradiation with 60Co decreased the O2- generation from leukocytes in a dose-dependent manner. Ge-132 had no effect on basal O2- release from 60Co-irradiated leukocytes, but it prevented the decrease in PMA-stimulated O2- generation by irradiated leukocytes. Ge-132 itself had no superoxide scavenging activity in cell-free system. On the other hand, higher concentrations of Ge-132 had decreasing effects on both basal O2- release and PMA-stimulated O2- generation from leukocytes, but they did not affect leukocyte viability. Above results indicate that 1) Ge-132 can stimulate the basal O2- release from leukocytes, 2) Ge-132 can prevent the decrease of O2- generation by 60Co-irradiated leukocytes, 3) in higher concentrations, Ge-132 may have a membrane stabilizing effect.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1649617
      설명 유기게르마늄으로 진행한 시험관 실험으로 프리라디컬 억제에 도움이 될 수 있음을 확인한 실험입니다.



      (E) 항산화, 프리라디컬 관련 논문 - E7 : 항산화효과

      논문제목 Antioxidant Activity of Ge-132, a Synthetic Organic Germanium, on Cultured Mammalian Cells
      등재년도 2018년 5월
      저자 Wada T, Hanyu T, Nozaki K, Kataoka K, Kawatani T, Asahi T, Sawamura N.
      연구대상 시험관 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 배양 된 포유류 세포에서 유기게르마늄의 항산화 활성을 조사한 결과, 우선 세포 독성을 젖산탈수소효소 (LDH) 수준을 측정하였는데, 유기게르마늄은 3개 세포계에 독성을 나타내지 않았고, ATP함량으로 세포 증식 효과를 측정하여 농도의존적으로 세포 증식을 촉진시킴을 관찰하였고, 과산화수소 유도 산화스트레스에 대한 항산화 활성은 세포 내 활성산소종(ROS)과 카르보닐화 단백질의 수준으로 측정 하였는데 ROS 생성 및 카르보닐화 단백질 수준이 억제됨을 관찰하여, 유기게르마늄이 과산화수소에 의해 유도된 산화스트레스에 대한 항산화 작용을 함을 시사함
      논문요약 Ge-132 is a synthetic organic germanium that is used as a dietary supplement. The antioxidant activity of Ge-132 on cultured mammalian cells was investigated in this study. First, Ge-132 cytotoxicity on mammalian cultured cells was determined by measuring lactate dehydrogenase (LDH) levels. Ge-132 had no cytotoxic effect on three different cell lines. Second, the cell proliferative effect of Ge-132 was determined by measuring ATP content of whole cells and counting them. Ge-132 treatment of Chinese hamster ovary (CHO-K1) and SH-SY5Y cells promoted cell proliferation in a dose-dependent manner. Finally, antioxidant activity of Ge-132 against hydrogen peroxide-induced oxidative stress was determined by measuring the levels of intracellular reactive oxygen species (ROS) and carbonylated proteins. Pre-incubation of CHO-K1 and SH-SY5Y cells with Ge-132 suppressed intracellular ROS production and carbonylated protein levels induced by hydrogen peroxide. Our results suggest that Ge-132 has antioxidant activity against hydrogen peroxide-induced oxidative stress.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29503400
      설명 유기게르마늄으로 진행한 시험관 실험으로 항산화에 도움이 될 수 있음을 확인한 실험입니다.



      (E) 항산화, 프리라디컬 관련 논문 - E8 : 항산화효과

      논문제목 Antioxidative effect of carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132) on IVM of porcine oocytes and subsequent embryonic development after parthenogenetic activation and IVF
      등재년도 2015년 7월
      저자 Kim E, Jeon Y, Kim DY, Lee E, Hyun SH.
      연구대상 시험관 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 유기게르마늄은 항산화작용과 항암작용이 있는 것으로 알려져 있는데, 실험 돼지의 난모세포의 시험관 난모세포성숙(In-vitro Maturation: IVM)을 진행하면서 유기게르마늄이 이 과정에 미치는 영향을, 세포핵성숙, 세포간 글루타티온(GSH) 레벨 및 활성산소종 (ROS) 레벨의 분석과, 단위생식과 체외수정 (In-vitro Fertilization: IVF) 후 배아발생(PA)을 분석하여 관찰한 결과, 유기게르마늄은 난모세포의 시험관 난모세포성숙의 진행 과정에서 세포간 글루타티온 레벨을 증가시킴으로써 배아발생과 체외수정의 발달 잠재력을 향상시켰고, 활성산소종을 감소시켜 산화 스트레스에 의해 유발된 세포자멸사를 낮춰 난모세포의 성숙 과정에서 감소시킴으로써 그 성숙 과정에서 전령리보핵산(messenger RNA) 유전자발현을 조절함을 시사함
      논문요약 Carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132) is an organogermanium compound known to exert biological activities, such as antioxidant and anticancer effects. In this study, we investigated the effect of Ge-132 on the IVM of porcine oocytes via analysis of nuclear maturation, intracellular glutathione (GSH) and reactive oxygen species (ROS) levels, and subsequent embryonic development after parthenogenetic activation (PA) and IVF. After 40 hours of IVM, no significant difference in nuclear maturation was observed in the 100, 200, and 400 μg/mL of Ge-132 treatment groups (89.9%, 91.3%, and 90.4%, respectively) compared with the control group (89.0%). However, intracellular GSH levels in oocytes treated with 200 μg/mL of Ge-132 increased significantly (P < 0.05), and the 200 and 400 μg/mL of Ge-132 treatment groups exhibited a significant (P < 0.05) decrease in intracellular ROS levels compared with the control group. Oocytes matured with 200 and 400 μg/mL of Ge-132 during IVM displayed significantly higher cleavage rates (78.7% and 82.7% vs. 67.5%, respectively), and the 200 μg/mL of Ge-132 treatment group displayed higher blastocyst formation rates and greater total cell numbers after PA (59.5% and 67.8 vs. 38.2% and 55.3, respectively) than the control group. Furthermore, oocytes matured with 200 μg/mL of Ge-132 during IVM failed to display significantly higher blastocyst formation rates (31.6% vs. 36.7%) but exhibited greater total cell numbers after IVF (71.5 vs. 101.3, respectively) than the control group. We also found that the Ge-132-treated oocytes showed significantly higher messenger RNA (mRNA) expression levels of the oxidative-related gene Nrf-2 and lower mRNA expression levels of the proapoptotic gene Bax than the control group (P < 0.05). In conclusion, our results suggest that treatment with Ge-132 during IVM improves the developmental potential of PA and IVF porcine embryos by increasing the intracellular GSH levels, thereby decreasing the intracellular ROS levels and reducing oxidative stress-induced apoptosis, thereby regulating the mRNA expression of oocytes during oocyte maturation.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25913277
      설명 유기게르마늄으로 진행한 시험관 실험으로 항산화에 도움이 될 수 있음을 확인한 실험입니다.



      (E) 항산화, 프리라디컬 관련 논문 - E9 : 항산화효과

      논문제목 Promotive Effects of the Dietary Organic Germanium Poly-trans-[(2-carboxyethyl) germasesquioxane] (Ge-132) on the Secretion and Antioxidative Activity of Bile in Rodents
      등재년도 2010년
      저자 Takashi Nakamura, Taizo Nagura, Mitsuo Akiba, Katsuyuki Sato, Yoshihiko Tokuji, Masao Ohnishi, Kyoichi Osada
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 유기게르마늄은 면역계 활성화의 조절을 통해 매개되는 많은 생리효과를 갖고 있는데, 쥐실험을 통해 배설물과 맹장 내용물의 색이 유기게르마늄 투여군에서 회녹색에서 노란색으로 변하였는데, 스테르코빌린의 농도증가와 담즙산의 농도증가로 관찰 되었는데, 이는 빌리루빈과 담즙산과 같은 담즙 성분의 증가에 의해 생성되었으며, 담즙 주스 샘플을 채취하여 빌리루빈 함량과 1,1-diphenyl-2-picrylhydrazyl (DPPH)의 프리라디칼 소거능을 분석한 결과, 유기게르마늄의 경구 투여로 빌리루빈 수치는 유의하게 증가하였으며, 담즙 DPPH 라디칼 소거 활성 또한 유의하게 증가하여, 유리기 포집 항산화능을 통해 담즙의 산화적 스트레스에 대한 항산화 효과가 나타나는 것으로 사료됨
      논문요약 Poly-trans-[(2-carboxyethyl) germasesquioxane] (Ge-132) is the most common organic germanium compound. This compound has many physiological effects, which are mediated via the modulation of immune-system activation. The intake of dietary Ge-132 causes fecal color changes in humans, and we studied the mechanism of this in a rodent model. Male Wistar rats were given a diet containing 0.05% Ge-132 for two weeks and were compared with rats given a germanium free diet. The color of their feces and cecal contents changed from grayish-green to yellow in rats fed with Ge-132. The concentrations of stercobilin, a major fecal pigment, and total bile acids in cecal contents, were significantly increased by dietary Ge-132. Stercobilin is a metabolite of the bile pigment bilirubin. These results were produced by increases in bile components, such as bilirubin and bile acids, and showed that dietary Ge-132 promotes bile secretion into the intestine. Next, we administered Ge-132 (per os) to male rats at 50 mg/kg body weight per day for four days to reveal its effect on bile (and particularly on bilirubin). Bile juice samples were collected, and their bilirubin content and 1,1-diphenyl-2-picrylhydrazyl (DPPH) radical scavenging activity were analyzed. The bilirubin level in the bile was significantly increased by the administration of Ge-132, and the DPPH radical scavenging activity of bile was also significantly increased. As the increases in these two factors were correlated, we supposed that the anti-oxidative properties of the bile of rats fed with Ge-132 were due to bilirubin glucuronides. Oral intake of Ge-132 also increased the mRNA expression of uridine diphosphate glucuronosyltransferase 1a1 (Ugt1a1) and bile acid coenzyme A: amino acid N-acyltransferase (Baat), which encode bile component conjugating enzymes for secretion. The acceleration of bile pigment secretion into the intestine as well as increases in the anti-oxidant activity of bilirubin was induced by oral intake of dietary Ge-132. It is suggested that the antioxidative effect of bile against oxidative stress occurs through radical trapping.
      원문링크 https://www.jstage.jst.go.jp/article/jhs/56/1/56_1_72/_article
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물 실험으로 항산화에 도움이 될 수 있음을 확인한 실험입니다.



      (F) 진통 및 암투병

      (F) 진통 및 암투병 관련 논문 - F1 : 통증완화 관련

      논문제목 Inhibitory effects of Ge-132 (carboxyethyl germanium sesquioxide) derivatives on enkephalin-degrading enzymes
      등재년도 1986년 10월
      저자 Komuro T, Kakimoto N, Katayama T, Hazato T.
      연구대상 (동물) In-vitro 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 엔케팔린 분해 효소를 원숭이 뇌, 소 장기의 종주근막 그리고 사람 뇌척수액에서 채취한 뒤, 유기게르마늄의 28가지 파생물을 이용하여 엔케팔린 분해 효소 억제효과를 관찰한 결과, 특정 파생물 종류에서 강력한 억제효과를 보였으며, 아미노펩티디아제에 대한 억제효과 또한 관찰되어 이 복합물들이 내생의 모르핀 작용 펩타이드의 저하를 억제시켜 진통효과를 나타낼 것으로 사료됨
      논문요약 Twenty-eight species of carboxyethyl germanium sesquioxide (Ge-132) derivatives were examined for their inhibitory effects on enkephalin-degrading enzymes that were purified from monkey brain, the longitudinal muscle layer of bovine small intestine, and human cerebrospinal fluid (CSF). A series of the sulfurized Ge-132 derivatives showed strong inhibition of these purified enzymes. The most effective ones were Ge-014 and Ge-107, which showed IC50 values of 60 and 100 micrograms/ml, respectively, for dipeptidylcarboxypeptidase from the longitudinal muscle layer. They also exhibited inhibitory activity against aminopeptidase from human CSF, the IC50 values being 450 and 440 micrograms/ml, respectively. Furthermore, these compounds showed inhibition of dipeptidylaminopeptidase from monkey brain and the longitudinal muscle layer of bovine small intestine. These compounds are expected to have analgesic effects due to their inhibition of the degradation of endogenous opioid peptides.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3094557
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 진통과 통증완화 작용을 확인한 실험입니다.



      (F) 진통 및 암투병 관련 논문 - F2 : 항종양제 효과증대

      논문제목 Effect of combination immunochemotherapy with an organogermanium compound, Ge-132, and antitumor agents on C57BL/6 mice bearing Lewis lung carcinoma (3LL)
      등재년도 1986년 8월
      저자 Kobayashi H, Komuro T, Furue H.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 유기게르마늄과 항종양제제(5-FU)의 복합투여를 시도한 면역화학요법의 항종양 효과 실험을 진행한 결과, 종양의 성장억제가 관찰되었고, 항전이 효과에 개선이 있었고, 생존기간을 늘려주었으며, 체중감소와 지연형과민증을 회복시켜줌을 관찰함. 유기게르마늄은 면역세포의 기능개선을 통하여 효과를 냄을 보여주었고, 또한 블레오마이신과 항종양제제의 항종양 효과를 증대시켜주는 것이 관찰되어, 유기게르마늄이 항종양제제와 복합투여를 통한 면역화학요법에 도움이 됨을 제시함
      논문요약 The antitumor effect of combination immunochemotherapy with Ge-132 and antitumor agent was studied using C57BL/6 mice bearing Lewis lung carcinoma (3LL). Ge-132 was administered orally at a daily dose of 100 mg/kg. Antitumor agents were administered intraperitoneally once a week. Initially, the effect of combination immunochemotherapy with Ge-132 and 5-fluorouracil (5-FU) was studied on 3LL local tumor growth, pulmonary metastases, survival, delayed type hypersensitivity (DTH) and body weight in tumor-bearing mice, and the following results were obtained: Inhibition of tumor growth in the combined group; Enhanced anti-metastatic effect; Prolonged survival time, and; Recovery of loss of both DTH and body weight as a result of combination therapy. These antitumor effects were also obtained by adoptive transfer of Ge-132-stimulated splenocytes in 5-FU-treated mice bearing 3LL. These results therefore suggest that the effects of Ge-132 were expressed through modification of immunocytes. Furthermore, Ge-132 enhanced the antitumor activity of bleomycin as well as that of 5-FU. These facts suggested that Ge-132 is useful for antitumor combination immunochemotherapy.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2427032
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 항종양 효과 확인 실험입니다.



      (F) 진통 및 암투병 관련 논문 - F3 : 수술 후 면역기능관리

      논문제목 Effects of 2-carboxythylgerumanium sesquioxide (Ge-132) as an immunological modifier of post-surgical immunosuppression in dogs
      등재년도 1993년 10월
      저자 Nakada Y, Kosaka T, Kuwabara M, Tanaka S, Sato K, Koide F.
      연구대상 (동물) 견 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 수술 후 면역기능저하 상황에서 유기게르마늄의 인터페론감마 유도능이 면역반응을 향상시켜줌을 개과 호중구, 대식세포 및 말초혈액림프구에 화학 루미네센스 기술을 적용하여 분석함. 실험 위절개술을 실시하여 유기게르마늄을 수술 24전에 복용한 군과 복용하지 않은 군으로 나누어 관찰한 결과, 유기게르마늄을 투여하지 않은 군에서 호중구, 대식세포 그리고 말초혈액림프구의 식세포 활동은 일시적으로 억제되는 경향을 보였으나, 유기게르마늄을 투여한 군에서는 그 활동이 수술 후 오랜 기간 향상되는 것이 관찰됨. 유기게르마늄이 인터페론감마를 유도하여 프리라디컬(유리기)의 활성을 진행시키는 것으로 보이고, 수술 후 면역기능저하 상황 중 다양한 임상증상을 예방하는데 도움을 주는 것으로 사료됨
      논문요약 The effect of 2-carboxythylgerumanium sesquioxide (Ge-132) as an interferon-gamma (IFN-gamma) inducer on post-surgical immunosuppression was evaluated from the immunological response augmented in canine neutrophils, macrophages and peripheral blood lymphocytes (PBL) using the chemiluminescence technique. Experimental gastrotomy was performed on dogs in two groups; one group was subjected to sham-surgery without any medication, and the other was treated by Ge-132 administration at 24 hr before operation. Although the phagocytic activities of neutrophils, macrophages and PBL in the sham-operated group were depressed transiently after surgery, those in the Ge-132-administered group (Ge-132 group) were enhanced for a long time after surgery. It appeared that the generated free radical, which blocked the phagocytosis of macrophages and PBL, was activated by IFN-gamma. These results suggest that Ge-132 pre-treatment may be efficacious and useful in preventing the multifaceted clinical symptoms induced by post-operative immunosuppression in dogs.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8286533
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 수술 시 발생하는 면역기능저하에 도움에 됨과 면역기능활성 효과를 확인한 실험입니다.



      (F) 진통 및 암투병 관련 논문 - F4 : 항암치료제 효과증대

      논문제목 Inhibition of tumor growth and metastasis in association with modification of immune response by novel organic germanium compounds
      등재년도 1985년 4월
      저자 Sato I, Yuan BD, Nishimura T, Tanaka N.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (PCAGeS, PCAGeO)
      연구내용 두 가지 다른 구조의 화학게르마늄을 이식 가능한 쥐 종양에 적용하여 면역반응을 관찰한 결과, 두 종류 모두 낮은 독성을 보였고, 구강투여 시 종양의 성장을 억제하고 암종의 전이를 억제함. 또한 시클로포스파미드 (임파선종•백혈병 치료제)와 아드리아마이신 (항암제)의 효과를 훨씬 강력하게 해주는 효과가 관찰됨. 유기게르마늄은 종양억제 활동을 면역 메커니즘의 구현을 통해 이루어 내는 것으로 관찰됨
      논문요약 The effects of two novel organic germanium compounds, 1-phenyl-2-carbamoylethylgermanium sesquisulfide (PCAGeS) and 1-phenyl-2-carbamoylethylgermanium sequioxide (PCAGeO), on transplantable murine tumors and immune responses were studied. Both drugs showed low toxicity for mice. In culture, neither substance displayed significant cytotoxicity against murine tumor cells L1210 leukemia, L5178Y lymphoma, or IMC carcinoma. Growth of subcutaneously transplanted IMC carcinoma or Meth-A fibrosarcoma was markedly reduced by oral administration of PCAGeS. PCAGeO exhibited a similar but smaller effect on the tumor growth. Pulmonary metastasis of Lewis lung carcinoma was inhibited by oral or intraperitoneal treatment with PCAGeS. The activity of cyclophosphamide or Adriamycin against L1210 leukemia was significantly potentiated by oral administration of PCAGeS. PCAGeS enhanced the delayed-type hypersensitivity response to sheep red blood cells (SRBC) of mice or restored the response suppressed by ascitic IMC carcinoma, but did not significantly affect the formation of antibody to SRBC. PCAGeO similarly stimulated the DTH reaction. Phagocytic activity of peritoneal macrophages was enhanced by oral treatment of mice with PCAGeS. The results suggest that PCAGeS and PCAGeO display tumor-inhibitory activity by modification of the immune mechanism.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3998767
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 항암치료제와 병행복용 시 도움이 될 수 있음을 연구한 실험입니다.



      (F) 진통 및 암투병 관련 논문 - F5 : 투병 중 연명효과

      논문제목 Complete remission of pulmonary spindle cell carcinoma after treatment with oral germanium sesquioxide
      등재년도 2000년 2월
      저자 Mainwaring MG, Poor C, Zander DS, Harman E.
      연구대상 임상 실험 - 항암치료가 진행 불가능한 방추형세포암 환자
      복용물질 유기게르마늄 (Germanium Sesquioxide)
      연구내용 방추형세포암은 드문 유형의 폐암으로 폐 악성 종양 유형 중 0.2-0.3% 밖에 되지 않는데, 치료를 위해 수술과 화학요법, 방사선치료 등을 진행하여도, 예후가 좋지 않아 환자 중 10% 만이 진단 후 2년을 생존하는 악성폐암임. 항암치료가 더 이상 진행 불가능한 환자에게 대체요법과 유기게르마늄을 처방한 결과, 즉각적인 증상의 개선을 관찰하였고 5-7개월 후 종양이 완전히 사멸되어, 방사선이나 치료 없이 유기게르마늄만 복용하며 42개월째 생존하고 있음
      논문요약 Spindle cell carcinoma (SCC) is a rare form of lung cancer representing 0.2 to 0.3% of all primary pulmonary malignancies. Even with combined surgery, chemotherapy, and radiation therapy, these tumors are associated with a poor prognosis and only 10% of patients survive 2 years after diagnosis. We describe a patient with an unresectable SCC who, following no response to conventional treatment with combined modality therapy, chose to medicate herself with daily doses of germanium obtained in a health food store. She noted prompt symptomatic improvement and remains clinically and radiographically free of disease 42 months after starting her alternative therapy.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10669709
      설명 유기게르마늄으로 진행한 임상실험으로 치료가 불가능한 상황에서 항암 효과와 수명 연장 효과를 확인한 실험입니다.



      (F) 진통 및 암투병 관련 논문 - F6 : 항암치료제 효과증대

      논문제목 Multidisciplinary treatment of head and neck cancer using BCG, OK-432, and Ge-132 as biologic response modifiers
      등재년도 1994년 1월
      저자 Fukazawa H, Ohashi Y, Sekiyama S, Hoshi H, Abe M, Takahashi M, Sato T.
      연구대상 임상 실험 - 화학요법과 방사선요법 치료중인 암환자
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132), BCG, OK-432
      연구내용 구강암의 외과적 치료와 병행하여 생물학적 반응 조절제(BRM)를 이용한 집중 면역요법을 사용한 동시다발적인 종합 치료를 수행하여 왔고, 화학요법과 방사선요법도 항암 치료 중 일부로 포함되었는데, 시험군과 대조군을 비교한 결과, 보조 요법은 표준화된 방법으로 시행되었으며, 여러 단계에서 환자 분포는 그룹간에 유사하였음. 면역요법을 병행한 시험군은 항암치료의 기간이 짧았고, 재발률과 전이 그리고 부작용이 낮게 나왔으며, 조직학적으로 더 큰 효과를 보였고 비 면역요법 대조군보다 생존율이 훨씬 높았음. 면역학적으로 볼 때 면역요법은 좋은 면역반응은 촉진시키고 안 좋은 면역반응을 억제하여 효과를 높여준 경향이 있었음
      논문요약 Since 1979, we have performed multidisciplinary treatment using intensive immunotherapy with biologic response modifiers (BRM) in combination with surgical treatment of oral cancer. Chemotherapy and radiotherapy were also included as part of the therapy. A historic control study was performed. Adjuvant therapy was administered by standardized methods, and the distribution of patients at various stages was similar between groups. The immunotherapy group showed a shorter treatment period, lower rates of recurrence, metastases, and side effects, greater histologic effects at the end of the first treatment, and a higher survival rate than the nonimmunotherapy group. Immunologically, immunotherapy tended to promote positive immune reactions and inhibit negative immune reactions.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7510275
      설명 유기게르마늄으로 진행한 임상실험으로 항암치료 중 면역요법을 같이 진행하여 더 좋은 효과를 얻음을 확인한 실험입니다.



      (F) 진통 및 암투병 관련 논문 - F7 : 투병 중 연명효과

      논문제목 Antitumor effect in mice of an organic germanium compound (Ge-132) when different administration methods are used
      등재년도 1985년 10월
      저자 Aso H, Shibuya E, Suzuki F, Nakamura T, Inoue H, Ebina T, Ishida N.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 유기게르마늄의 항종양 효과를 확인하기 위하여, 두 종류의 다른 발암물질로 유발된 종양 내제 실험 쥐를 사용하여 실험한 결과, 유기게르마늄의 복강내 투여를 통하여 확연한 수명연장 효과를 보였으나 정맥주사 투여방식에서는 동일한 결과가 관찰되지 않음. 투여방식에 따라 대식세포, NK세포 등 면역세포에 미치는 영향이 다름이 관찰되어 항종양 효과는 주효세포의 차이에 따라 다르게 나타나는 것으로 사료됨
      논문요약 The antitumor effect of an organic germanium compound, carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132), was examined in mice using two systems: one, the ascitic form of Ehrlich carcinoma in DDI mice, and the other, the solid form of Meth-A fibrosarcoma in BALB/c mice. In the mice with Ehrlich ascitic tumors, a remarkable prolongation in life span was observed after intraperitoneal (i.p.) or per oral (p.o.) administration of Ge-132 (300 mg/kg), but not after intravenous (i.v.) injection of the same compound. Following i.p. or p.o. administration, cytotoxic macrophages (Mø) were induced in the peritoneal cavity after 48 h. although this was not the case after i.v. injections. When the in vivo effect of these in vitro active Mø was examined after adoptive transfer to mice bearing Ehrlich ascitic tumor cells, a significant antitumor effect was noted. In the mice bearing solid Meth-A tumors, i.v. injections of Ge-132 (100 mg/kg) were found to inhibit tumor growth remarkably, although i.p. and p.o. administrations did not have the same result. This inhibitory effect of Ge-132 by i.v. administration was explained by the continued augmentation of NK activity in peripheral blood, which was followed by the induction of specific killer cells appearing in the spleen. When the mice which had recovered from Meth-A tumor growth, following i.v. injections of Ge-132, were challenged with the same tumor on day 30, all mice were able to tolerate the challenge, but not a challenge of RL male 1 tumor cells. These observations may indicate that the differing antitumor effects of Ge-132 produced when different administration methods are used can be explained by the variation in effector cells induced by such different administration routes.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4073929
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 항종양 효과 확인 실험입니다.



      (F) 진통 및 암투병 관련 논문 - F8 : 진통효과

      논문제목 Analgesic effect of novel organogermanium compound, Ge-132
      등재년도 1983년 11월
      저자 Hachisu M, Takahashi H, Koeda T, Sekizawa Y.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 유기게르마늄으로 테일-플릭 테스트를 진행한 결과, 경구 투여 및 복강 내 주사투여 모두 모르핀 0.5mg/kg의 진통효과의 개선을 나타내었고, 이 효과는 입체특이적 아편제 길항제인 날록손 0.5mg/kg에 의해 그 진통 효과를 완전히 되돌릴 수 있었음. 유기게르마늄 단독으로는 테일-플릭 테스트와 열판 테스트에서 통각억제 활동을 보이지 않음. 뇌내 주사는 테일-플릭 테스트에서 반응지연의 연장을 가져왔고, 그 작용은 CaCl2 50 마이크로그램 주입에 의해 끝낼 수 있었음. 비록 모르핀 진통 작용을 향상시키는 것으로 보고된 베라틴은 엔케팔리나아제 및 엔케팔린 아미노펩타이드를 억제하지만, 유기게르마늄은 이 엔케팔린 분해 효소 모두에 대해서 어떠한 저해도 나타내지 않아 작용 양식의 가능성들에 대해 논의함
      논문요약 A novel organogermanium compound, Ge-132, carboxyethylgermanium sesquioxide, showed enhancement of 0.5 mg/kg morphine analgesia in both administration routes of oral administration (p.o.) and intraperitoneal injection (i.p.) in the Tail-Flick test, and the effect was completely abolished by 0.5 mg/kg Naloxone, stereospecific opiate antagonist. Ge-132 alone, 250 mg/kg i.p., did not show any antinociceptive action by assessing the Tail-Flick test and the Hot-Plate test. By the intracerebral injection of Ge-132, 100-1000 micrograms, prolongation of Tail-Flick latency was observed and the action was abolished by 50 micrograms CaCl2 injection. Although bestatin which is reported to enhance the morphine analgesia inhibits enkephalinase and enkephalin aminopeptidase, Ge-132 did not show any inhibition on both enkephalin degrading enzymes. The possibility for the mode of action of Ge-132 was discussed.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6366183
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 진통 작용에 도움을 줄 수 있음을 확인한 실험입니다.



      (F) 진통 및 암투병 관련 논문 - F9 : 말기 암 통증관리

      논문제목 Effectiveness of Ge-132 to relieve pain and smooth home care administration for the terminal cancer patient
      등재년도 1996년 12월
      저자 Dozono H, Ikeda K, Onishi T.
      연구대상 임상 실험 - 말기 암환자 16명
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 통증 완화는 암환자 케어 관련 가장 중요한 문제인데, 유기게르마늄을 단독 또는 마약성 진통제와 같이 사용하여 말기 암환자의 홈케어 시, 통증을 완화 시켜 주는 수단으로서 마약성 진통제를 줄일 수 있는지 조사함. 병원 감독 하에 2년간 골전이 5명, 복수문제 6명의 사망사례를 조사하였고, 집에서 임종을 맞이한 16명의 말기 암환자 중 7명이 진통제 처방을 사용하였는데, 유기게르마늄의 복용 시 진통제의 사용 빈도와 용량이 줄어들어, 진통제로부터 생기는 부작용을 줄일 수 있어 환자의 홈케어가 보다 원만히 이루어 질 수 있도록 도움이 된 것을 관찰함
      논문요약 Measures to alleviate pain are the most important issue in care of the cancer patient. In the present study, we investigated whether the use of narcotics could be reduced in the use of Ge-132 (Repargermanium) when used alone or together with a narcotic as a means to facilitate pain management in home care. The patients have died at home over the past 2 years with various types of cancer under our hospital supervision. Five were cases of bone metastasis, 6 of ascites. All cases had been given Ge-132, 750 approximately 2,500 mg/day (mean 1,000 mg) either orally or by IV. For pain control the first choice was MS Contin, and when the need arose the route used was intravenous or by suppository. We investigated the rate of narcotic usage and the dosage of same. Narcotics were used in 7 of the 16 patients (44%) who died at home, and the daily dose was 20 approximately 240 mg (mean 60 mg). By using Ge-132 as a pain killer the rate of narcotics use and the dosage were decreased, resulting in less side effects from the narcotics. Thus, Ge-132 proved effective in relieving the pain of the terminal cancer patient receiving home care, and since it has no side effects it assures smooth home treatment.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8982318
      설명 유기게르마늄으로 진행한 임상실험으로 말기 암 환자의 통증 완화에 도움을 줄 수 있음을 확인한 실험입니다.



      (G) 기타 기능 관련

      (G) 기타 기능 관련 논문 - G1 : 백내장억제 관련

      논문제목 Effect of germanium-132 on galactose cataracts and glycation in rats
      등재년도 1995년 8월
      저자 Unakar NJ, Johnson M, Tsui J, Cherian M, Abraham EC.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 유기게르마늄은 당화반응을 방지하는 것에 도움을 주는 것으로 연구되어, 갈락토스 백내장발생을 유도한 뒤 유기게르마늄을 함유한 안약을 투여하여 관찰한 결과, 대조군과 비교 시 유기게르마늄을 투여한 실험군에서 백내장의 형성이 늦춰졌음을 관찰함
      논문요약 Germanium compounds have been shown to be effective in preventing the formation of advanced glycation end-products and for reversible solubilization of glycated proteins. As protein glycation has been proposed to play a role in lens opacification, we initiated studies to evaluate the effects of 2-carboxyethyl germanium sesquioxide (germanium compound 132 or Ge-132) on galactose-induced cataractogenesis. For this study young Sprague-Dawley rats were fed a 50% galactose diet. One group of rats received topical saline and another group was administered Ge-132 in saline four times a day. The lenses were periodically examined with an ophthalmoscope and at desired intervals processed for light and scanning electron microscopy. Our observations, beginning at 3 days and continuing to 21 days of galactose feeding, exhibited the characteristic galactose-induced morphological alterations, which include the formation of vacuoles, cysts, membrane disruption and swelling of fibers and epithelial cells as well as disorganization of the bow in lenses of rats in both groups. However, in the majority of rats administered Ge-132 these alterations were delayed as compared to the lenses of rats administered saline. Our findings show that, although the initiation, progression and pattern of lens opacification in rats receiving saline and Ge-132 were similar, in the majority of lenses the progression and establishment of mature cataracts in the Ge-132 group of rats were delayed. Analysis of the water-soluble and water-insoluble lens-protein fractions for glycated proteins showed increased levels of the Amadori products and advanced glycation related fluorescent products in galactosemic rats treated with saline eye drops. In rats receiving the topical Ge-132 treatment the levels of these glycation products were substantially reduced to levels lower than control values. Prevention of glycation seems to be a mechanism by which cataract progression is delayed.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7556479
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 백내장 억제 효과 확인 실험입니다.



      (G) 기타 기능 관련 논문 - G2 : 아토피 관련

      논문제목 A novel organogermanium protected atopic dermatitis induced by oxazolone
      등재년도 2010년 7월
      저자 Lim DH, Li M, Seo JA, Lim KM, Ham SW.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-Vit)
      연구내용 아토피성 피부염은 만성 염증성 피부질환으로서 종종 천식, 알레르기성 비염 등과 관련이 있음. 비록 국소스테로이드 처방이 아토피성 피부염의 치료의 주된 처방이었으나, 스테로이드 장기간 사용 시 피부기형을 발생시킴. 이에 유기게르마늄은 INF-감마를 유도하는 물질로 알려져 있기에, 물에 녹여 적용한 결과, 유기게르마늄의 치료가 기저경표피수분손실량과 이뮤노글로블린E의 생산을 낮추어주었고, 만성 접촉 피부염 쥐 모델에서 피부장막 기능의 파괴를 약화시켜줌을 관찰하여, 향후 아토피성 피부염에 효과적인 의약품 후보가 될 수 있음을 보여줌
      논문요약 Atopic dermatitis (AD) is a chronic inflammatory disease of the skin that is often associated with other atopic diseases, such as asthma and allergic rhinitis. Although topical steroids have widely been prescribed for patients with AD, skin abnormalities are frequently observed after prolonged steroid treatment. In this study, a novel water-soluble organogermanium compound (Ge-Vit) was prepared because organogermanium is a known INF-gamma inducer. The Ge-Vit treatment decreased the basal TEWL and IgE production and attenuated the disruption of the skin barrier function in a murine model of chronic contact dermatitis. The histological examination further supported the anti-AD activities. These results suggested that Ge-Vit can be a useful drug candidate for treating atopic dermatitis.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20547454
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 아토피성 피부염 억제 효과 확인 실험입니다.



      (G) 기타 기능 관련 논문 - G3 : 백내장억제 관련

      논문제목 Effect of pretreatment of germanium-132 on Na(+)-K(+)-ATPase and galactose cataracts
      등재년도 1997년 8월
      저자 Unakar NJ, Tsui J, Johnson M.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 유기게르마늄이 백내장의 진행을 늦추고 당화반응 제제의 형성을 억제함에 따라, 갈락토스 백내장과 관련된 형태학상의 변화와 ATP아제 활동을 관찰하고자 함. 이전 연구와 본 연구에서 도출된 바와 같이, 전이후의 단백질 변형이 유발하는 삼투 압박과 효소반응을 포함한 당화반응이 백내장 진행을 유발시키는 역할을 하는 것으로 사료되어, 유기게르마늄의 단백질 당화반응의 억제능은 당질 백내장 형성의 억제능으로 나타남을 관찰함
      논문요약 (PURPOSE): Recently, we reported that topical administration of 2-carboxyethyl germanium sesquioxide (Ge-132) concurrently with 50% galactose feeding delayed the establishment of mature cataracts and reduced advance glycation product. This study was to determine the effect of pretreatment of Ge-132 on galactose associated morphological changes and Na(+)-K(+)-ATPase activity. (METHODS): Young Sprague Dawley rats received topical eye drops four times a day of either saline or Ge-132 seven days prior to the 50% galactose diet and during galactose feeding. At desired intervals the lenses were extracted, photographed and processed for either light microscopy, scanning electron microscopy or the determination of Na(+)-K(+)-ATPase activity. (RESULTS): In Ge-132 pretreated lenses as compared to saline pretreated lenses the following results were observed: (a) the galactose-induced morphological alterations in the majority of lenses were delayed and (b) Na(+)-K(+)-ATPase activity was protected. (CONCLUSIONS): Our previous and current studies show that in addition to osmotic stress post-translational protein modification, such as glycation, including enzymes may play a role in initiating changes that lead to cataract development. The inhibition of protein glycation by antiglycating compounds, such as Ge-132, delays sugar cataract formation. Currently, we are investigating the status of protein glycation and advanced glycation end products following pretreatment with Ge-132 and the role of Ge-132 on the activities of enzymes such as aldose reductase and Na(+)-K(+)-ATPase.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9255513
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 백내장 형성 억제 효과 확인 실험입니다.



      (G) 기타 기능 관련 논문 - G4 : 심폐 및 운동기능 관련

      논문제목 Effects of organogermanium compound 2-carboxyethyl germanium sesquioxide on cardiovascular function and motor activity in rats
      등재년도 1990년
      저자 Ho CC, Chern YF, Lin MT.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 우레탄으로 마취시킨 쥐에 유기게르마늄을 복강내 투여한 결과, 농도의존적으로 평균 동맥압의 저하와 평균 심박수의 저하를 관찰함. 유기게르마늄의 투여로 나타난 저혈압과 서맥반응은 척추횡절단이나 쌍방신경섬유절제술로 현저한 억제가 가능하였음. 수집된 데이터로부터 유기게르마늄은 저혈압과 서맥반응을 유도하는데 이는 부교감신경계원심성 기전의 활성과 교감신경계원심성 기전의 억제로 발생하는 것으로 사료됨. 추가적으로, 암페타민으로 유도되는 미세운동능력의 향상은 유기게르마늄의 투여로 그 효과가 증대되고, 유기게르마늄이 두뇌의 카테콜아민이 관여하는 메커니즘에서 보행성 운동능력에 자극을 일으켜주는 것으로 관찰됨
      논문요약 In rats anesthetized with urethane, intraperitoneal administration of a water-soluble organogermanium compound 2-carboxyethyl germanium sesquioxide (Ge-132) produced a dose-related reduction in either the mean arterial pressure or the heart rate. Both hypotension and bradycardia responses induced by Ge-132 injection were significantly inhibited by pretreatment of the animals with either spinal transection or bilateral vagotomy. The data indicate that Ge-132 induces both hypotension and bradycardia by promoting an activation of the parasympathetic efferent mechanisms and an inhibition of the sympathetic efferent mechanisms. On the other hand, following intraperitoneal injection of Ge-132, increased grooming and head swaying (as shown by an enhancement in fine movements monitored by an electronic activity counter) were provoked. Furthermore, the amphet-amine-induced enhancement in fine movements was potentiated by pretreatment of the animals with Ge-132. Thus, it appears that Ge-132 acts through the catecholaminergic mechanisms in the brain to induce locomotor stimulation in rats.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2092332
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 심폐기능과 운동기능 향상에 관한 실험입니다.



      (G) 기타 기능 관련 논문 - G5 : 항돌연변이 관련

      논문제목 Organogermanium compounds as inhibitors of the activity of direct acting mutagens in Salmonella typhimurium
      등재년도 1997년 12월
      저자 Schimmer O, Eschelbach H, Breitinger DK, Grützner T, Wick H.
      연구대상 시험관 실험
      복용물질 유기게르마늄 (bis-germanium(IV))
      연구내용 유기게르마늄의 항돌연변이 효과를 살모넬라 티피뮤리움 균주 TA98 및 TA100에 실험한 결과, 나이트로 아로마틱 화합물과 에틸메탄 설포네이트 화합물에 대하여 보통수준의 항돌연변이 효과를 나타내었고, 간접 촉진제인 벤조피렌 및 2-아미노안트라센에 대하여는 효과가 관찰되지 않음. 돌연변이 유발성 스펙트럼에서만 정량적으로 달랐으므로 미루어, 에틸메탄 설포네이트에 의한 돌연변이 유발의 억제는 세포 내 기전이 관여함을 알 수 있고 DNA 리페어 부분에 있어 부분적으로 효과가 있어 보이며, 프레임시프트 돌연변이는 염기쌍치환 보다 높은 효율로 예방되는 것으로 보임
      논문요약 The organogermanium compounds bis(D,L-lactato)germanium(IV), bis(L-lactato)germanium(IV), bis (thiolactato)germanium(IV) and bis(thioglycolato)germanium(IV) were tested for their antimutagenic activity in Salmonella typhimurium strains TA98 and TA100. Each compound showed moderate activity against the mutagenic effect of nitroaromatic compounds and weak effects against the mutagenic activity of ethylmethane sulfonate. No inhibition of mutagenicity was observed against the indirect acting promutagens benzo(a)pyrene and 2-aminoanthracene. The compounds differed only quantitatively in their antimutagenicity spectrum. It is concluded from these results that an intracellular mechanism is involved in the inhibition of ethylmethane sulfonate-induced mutagenicity. The effect is probably produced, at least partially, at the level of DNA repair. Frameshift mutations seem to be prevented with higher efficiency than base pair substitutions.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9450171
      설명 유기게르마늄으로 진행한 세포 돌연변이실험으로 항돌연변이 작용에 도움이 될 수 있음을 확인한 실험입니다.



      (G) 기타 기능 관련 논문 - G6 : 동맥경화 관련

      논문제목 Propagermanium suppresses macrophage-mediated formation of coronary arteriosclerotic lesions in pigs in vivo
      등재년도 2003년 3월
      저자 Shimokawa H, Eto Y, Miyata K, Morishige K, Kandabashi T, Matsushima K, Takeshita A.
      연구대상 (동물) 돼지 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Propagermanium)
      연구내용 동맥경화의 발병에 있어 단핵구/대식세포의 중요성은 널리 받아 들여지고 있는데, 근래 유기게르마늄이 일본에서 만성 B형 간염 치료제로서 처방 되고 있고 시험관내 테스트에서 대식세포 화학 유인 물질인 단백질(MCP-1)의 단구 화학 주성을 현저하게 억제한다는 것이 최근 밝혀짐에 따라, 돼지 실험군에 적용하여 대식세포를 매개로 형성된 관상 동맥 경화 병변을 억제하는지 관찰한 결과, 혈관촬영법 관상동맥 협착증, 하이퍼수축반응, 조직학적변화 및 대식세포축적이 모두 유의성 있게 억제되었음. 이를 통하여 유기게르마늄은 대식세포를 매개로 형성된 관상 동맥 경화 병변에 효과가 있고 동맥경화증의 치료에 도움이 될 것으로 사료됨
      논문요약 Although the importance of monocytes/macrophages in the pathogenesis of arteriosclerosis is widely accepted, effective and safe treatment to inhibit those inflammatory cells remains to be developed. It was recently found that propagermanium, which is clinically used for the treatment of chronic hepatitis type B in Japan, markedly suppresses monocyte chemotaxis in response to macrophage chemoattractant protein-1 (MCP-1) through inhibition of its receptor, C-C chemokine receptor 2, in vitro. This prompted examination of whether propagermanium suppresses the macrophage-mediated formation of coronary arteriosclerotic lesions in our porcine model in vivo. It was first confirmed that propagermanium inhibited the migration of porcine monocytes in response to MCP-1 at therapeutic concentrations in vitro. Pigs were randomly divided into two groups; one group was orally treated with propagermanium (1 mg/kg, three times/day) and another group served as a control (n = 6 each). Porcine coronary segment was treated from the adventitia with MCP-1 and oxidized low-density lipoprotein for 2 weeks. In the control group, this treatment resulted in the development of stenotic coronary lesions with hyperconstrictive responses to serotonin where arteriosclerotic lesions (neointimal formation and constrictive remodeling) were developed. Immunohistochemical analysis demonstrated the macrophage accumulation in the adventitia and the media. By contrast, in the propagermanium group, angiographic coronary stenosis, hyperconstrictive responses, histologic changes, and macrophage accumulation were all significantly suppressed. These results indicate that propagermanium suppresses macrophage-mediated formation of coronary arteriosclerotic lesions in vivo, suggesting its potential usefulness for the treatment of arteriosclerotic vascular diseases.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12605015
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 동맥경화증에 도움이 될 수 있음을 확인한 실험입니다.



      (G) 기타 기능 관련 논문 - G7 : 동맥경화 관련

      논문제목 Long-term treatment with propagermanium suppresses atherosclerosis in WHHL rabbits
      등재년도 2003년 2월
      저자 Eto Y, Shimokawa H, Tanaka E, Morishige K, Fuchigami M, Ishiwata Y, Matsushima K, Takeshita A.
      연구대상 (동물) 토끼 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Propagermanium)
      연구내용 아테롬성 동맥 경화증의 발병에 대식세포가 중요한 역할을 하고 단핵구화학주성단백질(MCP-1)와 케모카인수용체 타입2 (CCR2)가 관여하는 것으로 알려져 있는데, 유기게르마늄은 시험관 실험에서 농도의존적으로 MCP-1이 유발시키는 THP-1 세포의 이전을 억제시켜주었고, 토끼 실험에서는 유기게르마늄이 혈중지질성분에 변화를 주지는 않았으나 대동맥의 신생내막형성을 억제해주고 대식세포의 양성반응 영역을 억제해 줌에 따라, 유기게르마늄의 장기처방은 동맥경화의 발병을 억제함을 보여주었고, 동맥 경화성 혈관 질환 치료제로서의 가능성을 보여줌
      논문요약 Macrophages play an important role in the pathogenesis of atherosclerosis, for which monocyte chemoattractant protein (MCP)-1 and CCR2 chemokine receptors may be involved. The authors have recently demonstrated that propagermanium exerts inhibitory effect on the CCR2 receptors. In the current study, the authors examined whether the organic germanium suppresses the MCP-1-induced monocyte migration in vitro and the development of atherosclerosis in WHHL rabbits in vivo. In the in vitro experiment, propagermanium concentration-dependently suppressed the MCP-1-induced migration of THP-1 cells. In the in vivo experiment, 20 WHHL rabbits were randomly divided into two groups; one group was treated with oral administration with propagermanium (9 mg/kg/day) for 3 months, and another group served as a control (n = 10 each). After 3 months, the aorta was isolated and stained with oil red O staining, and neointimal formation was quantified. Macrophage accumulation in the aorta was also evaluated by immunostaining. Long-term treatment with propagermanium did not affect the serum lipid profiles. However, the treatment significantly suppressed the oil red O-positive area of the total aorta (p < 0.05). Similarly, propagermanium significantly suppressed the intimal lesions (maximal intimal thickness and intimal area) and macrophage staining-positive area (all p < 0.05). A significant positive correlation was noted between macrophage staining-positive area and intimal lesions (p < 0.0001). These results indicate that long-term treatment with propagermanium suppresses the development of atherosclerosis in WHHL rabbits, suggesting its usefulness for the treatment of atherosclerotic vascular disease in humans.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12548076
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 동맥경화증에 도움이 될 수 있음을 확인한 실험입니다.



      (G) 기타 기능 관련 논문 - G8 : 동맥경화 관련

      논문제목 Propagermanium reduces atherosclerosis in apolipoprotein E knockout mice via inhibition of macrophage infiltration
      등재년도 2002년 6월
      저자 Yamashita T, Kawashima S, Ozaki M, Namiki M, Inoue N, Hirata K, Yokoyama M.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Propagermanium)
      연구내용 단핵구화학주성단백질은 케모카인수용체 타입2와 결합되고 초기 동맥 경화증의 발병 초기단계에 중요한 원인으로 규명되었는데, 일본에서 만성 간염 치료 약으로 쓰이고 있는 유기게르마늄이 시험관 실험과 동물실험에서 케모카인수용체 타입2를 억제하고 단핵구/대식세포의 침투를 막는 것으로 나타남. 이 기능이 아테롬성 동맥 경화증을 예방할 것으로 보여 실험을 진행한 결과, 혈장 지질 과산화물 농도에 변화를 주지 않으면서도 대동맥 근부의 동맥경화 병변 영역이 50% 이상 감소하였고, 대식세포의 축적 또한 현저히 감소시켜, 동맥 경화 병변의 형성을 예방해 줌으로서 이 유기게르마늄 약제는 향후 동맥 경화증의 치료제로 사용될 수 있음을 시사함
      논문요약 Monocyte chemoattractant protein-1 (MCP-1), which binds to C-C chemokine receptor 2, has been implicated as the primary source of monocyte chemoattractant function in the early stages of atherosclerosis. Recently, propagermanium, a drug used clinically for the treatment of chronic hepatitis in Japan, has been shown to inhibit C-C chemokine receptor 2 function and suppress monocyte/macrophage infiltration in vitro and in vivo. Given the importance of monocyte infiltration in atherogenesis, the inhibition of it by propagermanium might prevent atherosclerosis. Apolipoprotein E knockout (apoE-KO) mice were fed an atherogenic high cholesterol diet with or without 0.005% propagermanium for 8 or 12 weeks. Although the plasma lipid levels were unchanged by the drug treatment, atherosclerotic lesion area in the aortic root was reduced by 50% in the drug-treated apoE-KO mice compared with the nontreated apoE-KO mice after 8 weeks of cholesterol feeding (0.62+/-0.12 versus 1.27+/-0.07 mm2, respectively; P<0.01). Moreover, the accumulation of macrophages in the lesions was markedly reduced in the drug-treated group (macrophage positive area, 0.23+/-0.06 mm2 [drug-treated group] versus 0.67+/-0.07 mm2 [control group]; P<0.01). After 12 weeks of cholesterol feeding, atherosclerotic lesion formation in the aortic root and in the descending thoracic aorta was significantly reduced in the drug-treated group. Inhibition of macrophage infiltration by propagermanium prevented the formation of atherosclerotic lesions in apoE-KO mice. This drug may serve as a therapeutic tool for the treatment of atherosclerosis.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12067906
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 동맥경화증에 도움이 될 수 있음을 확인한 실험입니다.



      (G) 기타 기능 관련 논문 - G9 : 신장섬유증 관련

      논문제목 Blockade of CCR2 ameliorates progressive fibrosis in kidney
      등재년도 2004년 7월
      저자 Kitagawa K, Wada T, Furuichi K, Hashimoto H, Ishiwata Y, Asano M, Takeya M, Kuziel WA, Matsushima K, Mukaida N, Yokoyama H.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Propagermanium)
      연구내용 조직 섬유화 현상은 진행형 장기 질환의 대표적인 특징인데, 대식세포화학주성 및 활성요소(MCCL2)라고도 불리는 단핵구화학주성단백질(MCP-1)과 케모카인수용체 타입2 (CCR2)는 진행형 섬유증과 관계 있는 것으로 추정되는데, 유기게르마늄의 CCR2의 차단이 섬유증 현상의 개선에 관계가 있을 것으로 가정하고 연구를 진행함. 그 결과, 세포침윤은 CCR2의 차단 그룹에서는 감소함을 보였고, 그 차단은 신장 사이질세포 섬유화를 대조군 대비 감소시켜 주었고, 부수적으로 CCR2의 차단으로 신장 지표들과 MCP-1 단백질, 형질전환 성장인자베타, 콜라겐타입1 또한 감소함을 관찰함. 이 연구결과는 CCR2의 차단전략이 손상된 신장의 진행형 섬유증을 막아주는데 도움이 될 것으로 사료됨
      논문요약 Fibrosis is a hallmark of progressive organ diseases. Monocyte chemoattractant protein (MCP)-1, also termed as macrophage chemotactic and activating factor (MCAF/CCL2) and its receptor, CCR2 are presumed to contribute to progressive fibrosis. However, the therapeutic efficacy of MCP-1/CCR2 blockade in progressive fibrosis remains to be investigated. We hypothesized that blockade of CCR2 may lead to the improvement of fibrosis. To achieve this goal, we investigated renal interstitial fibrosis induced by a unilateral ureteral obstruction in CCR2 gene-targeted mice and mice treated with propagermanium or RS-504393, CCR2 inhibitors. Cell infiltrations, most of which were F4/80-positive, were reduced in CCR2 knockout mice. In addition, dual staining revealed that CCR2-positive cells were mainly F4/80-positive macrophages. Importantly, CCR2 blockade reduced renal interstitial fibrosis relative to wild-type mice. Concomitantly, renal transcripts and protein of MCP-1, transforming growth factor-beta, and type I collagen were decreased in CCR2-null mice. Further, this CCR2-dependent loop for renal fibrosis was confirmed by treatment with CCR2 antagonists in a unilateral ureteral obstruction model. These findings suggest that the therapeutic strategy of blocking CCR2 may prove beneficial for progressive fibrosis via the decrease in infiltration and activation of macrophages in the diseased kidneys.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15215179
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 신장 섬유증에 도움이 될 수 있음을 확인한 실험입니다.



      (G) 기타 기능 관련 논문 - G10 : 신장질환 관련

      논문제목 Role for macrophage metalloelastase in glomerular basement membrane damage associated with alport syndrome
      등재년도 2006년 7월
      저자 Rao VH, Meehan DT, Delimont D, Nakajima M, Wada T, Gratton MA, Cosgrove D.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Propagermanium)
      연구내용 신장질환의 일종인 알포트 증후군은 타입 IV 콜라겐 유전자의 돌연변이로 인한 사구체기저막 (GBM) 질환인데, 대식세포 메탈로엘라스타제(MMP-12)의 발현은 알포트 증후군을 앓고 있는 사람, 개, 쥐의 사구체에서 모두 현저히 유도됨을 보여주었고, MMP-12의 활성을 차단시켰을 경우 GBM의 원형질의 초 미세 구조와 기능복원을 하여 주었기에, CC케모카인 수용체2 (CCR2)의 신호를 유기게르마늄을 이용하여 억제시킨 결과 MMP-12 mRNA의 유도를 억제시켜주었고 GBM 손상을 막아주었음. CCR2 수용체는 알포트 증후군 쥐 모델의 사구체 족세포로 표현되며, MCP-1의 족세포에서 CCR2 활성화가 MMP-12의 유도의 기초가 될 수 있음을 시사함에 따라, 알포트 증후군으로 인한 불규칙한 GBM는 조정될 가능성이 있어 보이며, MMP-12와 CCR2의 억제제가 알포트 증후군의 새롭고 효과적인 치료방법이 될 수 있다 사료됨
      논문요약 Alport syndrome is a glomerular basement membrane (GBM) disease caused by mutations in type IV collagen genes. A unique irregular thickening and thinning of the GBM characterizes the progressive glomerular pathology. The metabolic imbalances responsible for these GBM irregularities are not known. Here we show that macrophage metalloelastase (MMP-12) expression is >40-fold induced in glomeruli from Alport mice and is markedly induced in glomeruli of both humans and dogs with Alport syndrome. Treatment of Alport mice with MMI270 (CGS27023A), a broad spectrum MMP inhibitor that blocks MMP-12 activity, results in largely restored GBM ultrastructure and function. Treatment with BAY-129566, a broad spectrum MMP inhibitor that does not inhibit MMP-12, had no effect. We show that inhibition of CC chemokine receptor 2 (CCR2) receptor signaling with propagermanium blocks induction of MMP-12 mRNA and prevents GBM damage. CCR2 receptor is expressed in glomerular podocytes of Alport mice, suggesting MCP-1 activation of CCR2 on podocytes may underlie induction of MMP-12. These data indicate that the irregular GBM that characterizes Alport syndrome may be mediated, in part, by focal degradation of the GBM due to MMP dysregulation, in particular, MMP-12. Thus, MMP-12/CCR2 inhibitors may provide a novel and effective therapeutic strategy for Alport glomerular disease.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16816359
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 신장질환의 일종인 알포트 증후군의 치료가능성을 확인한 실험입니다.



      (G) 기타 기능 관련 논문 - G11 : 신장허혈재관류 관련

      논문제목 CCR2 signaling contributes to ischemia-reperfusion injury in kidney
      등재년도 2003년 10월
      저자 Furuichi K, Wada T, Iwata Y, Kitagawa K, Kobayashi K, Hashimoto H, Ishiwata Y, Asano M, Wang H, Matsushima K, Takeya M, Kuziel WA, Mukaida N, Yokoyama H.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Propagermanium)
      연구내용 신장 허혈재관류 손상의 발병에서 MCP-1/CCR2의 신호에 의한 대식세포의 역할을 확인하기 위하여 CCR2결핍 쥐 모델과 유기게르마늄, 그리고 CCR2 케모카인 수용체 길항인 RS-504393제제를 사용해 실험을 진행한 결과, 신장 허혈재관류 손상 후 CCR2 결핍 쥐 모델에서 MCP-1의 발현은 낮게 나왔고, 간질 침윤한 대식세포의 수 또한 현저히 낮게 나타났으며, 간질 유도성 일산화질소 합성효소 양성세포도 낮게 나왔으며, 요세관괴사의 면적 또한 현저히 낮았음. 또한, 켈틴생성세포유래키모카인(KC), 대식세포 염증 단백질2, 상피세포유도 호중구 활성화 펩타이드 78, 호중구 활성화 펩타이드2의 발현을 감소시킴. 유사하게 유기게르마늄과 RS-504393도 간질 침윤한 세포의 수와 요세관괴사 수를 신장 허혈재관류 손상 후 96시간까지 감소시킴. 이 결과들은 CCR2 신호 전달을 받는 MCP-1가 신장 허혈재관류 손상의 발병에서 대식세포의 침윤과 활성화를 통해 중요한 역할을 함을 밝혀내었고, 허혈재관류와 관련된 치료 방향성을 제시함
      논문요약 Examined were CCR2-deficient mice to clarify the contribution of macrophages via monocyte chemoattractant protein 1 (MCP-1 or CCL2)/CCR2 signaling to the pathogenesis of renal ischemia-reperfusion injury. Also evaluated was the therapeutic effects via the inhibition of MCP-1/CCR2 signaling with propagermanium (3-oxygermylpropionic acid polymer) and RS-504393. Renal artery and vein of the left kidney were occluded with a vascular clamp for 60 min. A large number of infiltrated cells and marked acute tubular necrosis in outer medulla after renal ischemia-reperfusion injury was observed. Ischemia-reperfusion induced the expression of MCP-1 mRNA and protein in injured kidneys, followed by CCR2-positive macrophages in interstitium in wild-type mice. The expression of MCP-1 was decreased in CCR2-deficient mice compared with wild-type mice. The number of interstitial infiltrated macrophages was markedly smaller in the CCR2-deficient mice after ischemia-reperfusion. CCR2-deficient mice decreased the number of interstitial inducible nitric oxide synthase-positive cells after ischemia-reperfusion. The area of tubular necrosis in CCR2-deficient mice was significantly lower than that of wild-type mice after ischemia-reperfusion. In addition, CCR2-deficient mice diminished KC, macrophage inflammatory protein 2, epithelial cell-derived neutrophil-activating peptide 78, and neutrophil-activating peptide 2 expression compared with wild-type mice accompanied with the reduction of interstitial granulocyte infiltration. Similarly, propagermanium and RS-504393 reduced the number of interstitial infiltrated cells and tubular necrosis up to 96 h after ischemia-reperfusion injury. These results revealed that MCP-1 via CCR2 signaling plays a key role in the pathogenesis of renal ischemia-reperfusion injury through infiltration and activation of macrophages, and it offers a therapeutic target for ischemia-reperfusion.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14514728
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 신장질환의 일종인 신장 허혈재관류의 치료제로 개발 가능성을 확인한 실험입니다.



      (G) 기타 기능 관련 논문 - G12 : 간기능 관련

      논문제목 Protective effect of an organic germanium compound on warm ischemia and prolonged kidney preservation
      등재년도 1989년 2월
      저자 Masaki Y, Kumano K, Iwamura M, Endo T, Sakai T, Koshiba K, Nakamura K, Yokota K, Sato K, Uchida H, et al.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2652411
      설명 일어 논문으로 검색 안됨



      (G) 기타 기능 관련 논문 - G13 : 항염증 관련

      논문제목 An anti-inflammatory drug, propagermanium, may target GPI-anchored proteins associated with an MCP-1 receptor, CCR2
      등재년도 2001년 6월
      저자 Yokochi S, Hashimoto H, Ishiwata Y, Shimokawa H, Haino M, Terashima Y, Matsushima K.
      연구대상 시험관 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Propagermanium)
      연구내용 단핵구화학주성단백질(MCP-1)는 단핵구의 이동과 활성화를 촉진하고 만성 염증의 진전에 중추적인 역할을 하는데, 일본에서 B형 간염 치료제로 쓰이는 유기게르마늄의 효과는 Glycosylphosphatidylinositol (GPI) 고정화 단백질을 필요로 하는데, 이는 Phosphatidylinositol-phospholipase C (PI-PLC)로 일어나는 GPI앵커의 분열이 유기게르마늄의 억제활동을 저해하기 때문이며, GPI 고정화 단백질 작용을 막는 단백질 항체들(anti-CD55, anti-CD59)이 유동 세포 계측법 분석에서 CCR2의 N-terminus에 대한 anti-CRC2 항체로 C-C 케모카인 수용체 2 (CCR2)의 염색을 감소시키고, 이들 항체 또한 MCP-1로 유도된 THP-1 세포의 이동을 선택적으로 억제함. 또한, 형광 현미경 검사에서 GPI 고정화 단백질은 THP-1 세포에서 CCR2와 함께 동세포내에서 발생되어, 이 결과는 유기게르마늄이 CCR2와 밀접하게 연관된 GPI 고정화 단백질을 표적하여 MCP-1으로 유도된 화학 주화성을 선택적으로 억제함으로써 약제로서의 항염증 효과에 대한 기초를 제공 할 수 있음을 시사함
      논문요약 Monocyte chemoattractant protein-1 (MCP-1) promotes the migration and activation of monocytes and plays a pivotal role in the development of chronic inflammation. Propagermanium (3-oxygermylpropionic acid polymer) has been used as a therapeutic agent against chronic hepatitis B in Japan. We report here that propagermanium specifically inhibits in vitro chemotactic migration of monocytes by MCP-1. Propagermanium did not inhibit binding of MCP-1 to a human monocytic cell line, THP-1 cells, or affect intracellular Ca(2+) mobilization or the cAMP concentration in MCP-1-treated THP-1 cells. The effect of propagermanium seems to require glycosylphosphatidylinositol (GPI)-anchored proteins, as cleavage of GPI anchors by phosphatidylinositol-phospholipase C (PI-PLC) eliminated the inhibitory activity of propagermanium. Anti-GPI-anchored protein antibodies, such as anti-CD55 and anti-CD59, reduced staining of C-C chemokine receptor 2 (CCR2) with an anti-CCR2 antibody against the N-terminus of CCR2 in a flow cytometric analysis, and these antibodies also selectively inhibited MCP-1-induced migration of THP-1 cells. Furthermore, under fluorescence microscopy, GPI-anchored proteins colocalized with CCR2 on THP-1 cells. These results suggest that propagermanium may target GPI-anchored proteins that are closely associated with CCR2 to selectively inhibit the MCP-1-induced chemotaxis, thus providing a mechanistic basis for the anti-inflammatory effects of the drug.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11440636
      설명 유기게르마늄으로 진행한 시험관 실험으로 항염증제 원리를 스터디한 실험입니다.



      (G) 기타 기능 관련 논문 - G14 : 간손상 회복 관련

      논문제목 Protection against concanavalin A-induced murine liver injury by the organic germanium compound, propagermanium
      등재년도 1998년 12월
      저자 Ishiwata Y, Yokochi S, Hashimoto H, Ninomiya F, Suzuki T.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Propagermanium)
      연구내용 유기게르마늄은 면역계를 활성화시키는데 T세포 매개 쥐에서 콘카나발린 A에 의해 유도된 간손상에 유기게르마늄의 작용을 조사한 결과, 그 경구투여 10시간 후 콘카나발린A에 의한 간손상의 발생을 억제함을 관찰함. 조직학적인 분석으로 유기게르마늄이 백혈구, 특히 CD11b 양성 세포에 의한 침윤을 감소시켜 대조군 대비 간 손상의 정도를 약화 시킨다는 것을 입증하였고, CD4 양성 세포에 의한 침윤은 영향을 받지 않음을 보여줌. 종양괴사인자 (TNF) 알파 및 인터페론 감마는 이 모델에서 간염 발병에 결정적인 역할을 하는데, 유기게르마늄의 투여는 인터페론 감마, 인터루킨-10, 인터루킨-4 및 인터루킨-12의 생성에는 영향을 주지 않으면서 TNF알파의 생성을 콘카나발린A 주사 후 약 10 시간 후에 유의성 있게 억제함. TNF생성은 콘카나발린A로 유도된 간 손상의 진행 후반부에서 아미노기 전이효소의 활성 억제와 일치함. 이는 유기게르마늄이 간동양혈관 내의 대식세포 기능에 영향을 미친다는 것을 시사하고, 대식세포는 간동양혈관 내피세포(SEC)와 함께 배양되었고 인터페론 감마의 존재 하에서 TNF 알파 생산에 대한 유기게르마늄의 효과가 결정됨. TNF 알파 생성은 대식세포와 SEC의 동시 배양에서 대식세포가 유기게르마늄으로 처리되었을 때 유의하게 감소함. 이러한 결과는 유기게르마늄이 Th1 및 Th2 세포 기능을 변형시키지 않으면 서 TNF 알파의 생산 감소의 기전으로 간염을 개선함을 시사함
      논문요약 Propagermanium (3-oxygermylpropionic acid polymer) is an organic germanium compound that activates the immune system. In this study, we investigated the action of propagermanium on T-cell-mediated murine hepatic injury induced by concanavalin A (Con A). Oral administration of propagermanium inhibited the development of liver injury about 10 h after ConA injection. Histological analysis demonstrated that propagermanium attenuated the extent of liver damage compared with controls, reducing infiltration by leucocytes, especially CD11b-positive cells. Infiltration by CD4-positive cells was not affected. Tumour necrosis factor (TNF)-alpha and interferon (IFN)-gamma are crucial for the development of hepatitis in this model. Propagermanium treatment induced significant inhibition of subsequent TNF-alpha production about 10 h after Con A injection, without affecting IFN-gamma, interleukin (IL)-10, IL-4 and IL-12 production. This effect on TNF-production coincided with the inhibition of aminotransferase activity late in the progression of Con A-induced liver injury. These facts suggest that this compound affects the macrophages (Mphi) function in the liver sinusoid. Therefore, Mphi were cultured with liver sinusoidal endothelial cells (SEC) and the effect of propagermanium on TNF-alpha production in the presence of IFN-gamma was determined. TNF-alpha production was reduced significantly in the coculture of Mphi and SEC when Mphi was treated with propagermanium. These results might explain the mechanisms by which propagermanium inhibits Con-A-induced liver injury. That is, propagermanium improves hepatitis through mechanisms including the reduced production of TNF-alpha, without modification of Th1- and Th2-cell function.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9874494
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 간손상 회복 기전에 대하여 연구한 실험입니다.



      (G) 기타 기능 관련 논문 - G15 : 간손상 회복 관련

      논문제목 Hepatoprotective effect of propagermanium on Corynebacterium parvum and lipopolysaccharide-induced liver injury in mice
      등재년도 1998년 8월
      저자 Yokochi S, Ishiwata Y, Hashimoto H, Ninomiya F, Suzuki T.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Propagermanium)
      연구내용 코리네박테리아포자충과 리포다당류의 주사로 유발된 급성 간손상의 실험 동물 모델에서의 유기게르마늄의 간보호 효과와 그 메커니즘을 조사한 결과, 농도의존적으로 알라닌아미노기전달효소(ALT)와 아스파르트산아미노기전달효소(AST)의 활성을 감소시켰고, ALT와 AST 활성 저하는 3 mg/kg에서 나타났고, 간으로의 단핵구 세포의 침윤을 억제함. 면역조직 화학검사에서 CD4-, CD8-, CD11b- 및 Gr-1- 양성세포는 간 침윤이 확인되었는데, 유기게르마늄은 CD4- 및 CD11b- 양성 세포의 침윤을 막아주었음. 코리네박테리아포자충과 리포다당류의 주사로 혈액싸이토카인의 수치가 급격히 증가하여 심각한 간염을 유발하는데, 이 과정에서 TNF 알파 및 인터페론 감마는 간 손상의 진행에 중요한 중재역할을 함. 유기게르마늄은 3mg/kg의 투여량에서 인터페론 감마의 생성을 53 % 감소시켰고 인터루킨-12의 생성을 유의하게 억제한다는 것을 입증하여, 간 및 사이토 카인 생성에서 세포 침윤을 억제하고 간 손상을 완화시킬 수 있음을 나타냄
      논문요약 Propagermanium is an organic germanium compound with immunopotentiating activity. We examined the hepatoprotective effect of propagermanium and its mechanism in an experimental animal model of acute liver injury induced with Corynebacterium parvum (C. parvum) and lipopolysaccharide (LPS) injection. Oral pretreatment with propagermanium decreased alanine aminotransferase (ALT) and aspartate aminotransferase (AST) activity in a dose-dependent manner. Significant attenuation of ALT and AST activity was obtained at a dose of 3 mg/kg. Administration of propagermanium also inhibited the infiltration of mononuclear cells into the liver of mice induced by C. parvum/LPS. Immunohistochemical examination revealed infiltration of the liver by CD4-, CD8-, CD11b- and Gr-1-positive cells. Propagermanium prevented CD4- and CD11b-positive cells from infiltrating the liver. In this animal model, blood cytokine levels increased rapidly after LPS injection, causing severe hepatitis. Notably, tumour necrosis factor-alpha (TNF-alpha) and interferon-gamma (IFN-gamma) are important mediators of the progress of liver injury. We demonstrated that propagermanium reduced IFN-gamma production by 53% at a dose of 3 mg/kg and also significantly inhibited the production of interleukin-12 (IL-12). These results indicate that propagermanium inhibits cell infiltration in the liver and cytokine production, and improves massive liver injury in C. parvum/LPS mice.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9716110
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 간손상 회복 기전에 대하여 연구한 실험입니다.



      (G) 기타 기능 관련 논문 - G16 : 골다공증 개선 관련

      논문제목 Prevention of trabecular bone loss in the mandible of ovariectomized rats
      등재년도 2004년 6월
      저자 Jiang G, Matsumoto H, Yamane J, Kuboyama N, Akimoto Y, Fujii A.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132), 에스트리올, 칼시토닌, 에티드로네이트
      연구내용 난소 절제술을 시행 한 쥐에서 하악골의 지주골 손실에 대한 치료제의 효과를 유기게르마늄, 에스트리올, 칼시토닌 그리고 에티드로네이트 총 4개 약물로 테스트한 결과, 지주골 미네랄 밀도(BMD)와 지주골 미네랄 함량(BMC)을 정량적 전산화 단층촬영법으로 측정한 결과, 난소 절제술을 시행한 그룹은 절제술을 하지 않은 모의수술 그룹 대비 BMD수치가 낮았고, 에티드로네이트 투여군에서 BMC와 BMD가 증가하였으나, 칼시토닌 투여군에서는 BMC만 증가하였고, 에스트리올 투여군은 BMC와 BMD 모두 증가하였고 어금니 하부에서도 유의한 증가가 관찰되었고, 유기게르마늄은 BMD와 BMC모두 증가하였는데, 특히 BMC가 많이 증가하였음
      논문요약 The effect of therapeutic agents on trabecular bone loss in the mandible was investigated in ovariectomized rats. Eighty-seven Wistar SPF female rats were ovariectomized (OVX) or given a sham operation (Sham), and maintained on a diet containing 0.1% calcium. Four weeks later, groups of OVX rats were treated with estriol (E3), calcitonin (CT), etidronate, or 2-carboxyethylgermanium sesquioxide (Ge-132). The Basal group was maintained on a diet containing 1.0% calcium, and the OVX and sham groups on a diet containing 0.1% calcium. The trabecular bone mineral density (BMD) and trabecular bone mineral content (BMC) in 11 mandibular slices from 0.5 mm at the mesial margin of the first molar to 0.5 mm at the distal margin of the third molar, were measured using peripheral Quantitative Computed Tomography (pQCT). The BMD in the OVX group was lower than that in the Sham group, and decreased BMC was observed only in the molar region. BMD and BMC were increased in the etidronate-treated group, but only BMC was increased in the CT group. E3 treatment increased BMD and BMC; significant increases were also observed beneath the molar. Ge-132 treatment increased both BMD and BMC, especially the latter.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15287540
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 골다공증 치료 가능성에 대하여 연구한 실험입니다.



      (G) 기타 기능 관련 논문 - G17 : 골다공증 개선 관련

      논문제목 Effect of organic germanium compound (Ge-132) on experimental osteoporosis in rats
      등재년도 1993년 11월
      저자 Fujii A, Kuboyama N, Yamane J, Nakao S, Furukawa Y.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 유기게르마늄의 골다공증에 대한 효과를 실험하기 위해, 난소 절제술을 한 쥐에 저함량 칼슘식을 주어 혈청 칼시토닌 수치의 감소와 혈청 부갑상선 호르몬 농도의 증가를 유도한 후 유기게르마늄의 투여 후 수치를 측정한 결과, 혈청 칼시토닌 수치의 감소폭과 혈청 부갑상선 호르몬 농도의 증가 폭을 줄여주어, 혈청 칼시토닌/혈청 부갑상선 호르몬의 비율이 유기게르마늄의 투여군에서 더 크게 나타남. 이에 유기게르마늄이 뼈조직의 소실을 억제시켜 주어 대퇴골(고관절) 횡단강도가 유의하게 향상되었고 대퇴골 피질골 지수가 더 높게 나타남. 상대적인 대퇴골 뼈의 무게는 유기게르마늄을 투여한 그룹에서 더 높게 나와, 유기게르마늄이 골강도 감소를 방지하고 대퇴골 피질골 지수에 영향을 주며 골다공증으로 인한 골 미네랄 무게에 영향을 줌을 밝혀냄
      논문요약 1. The therapeutic effect of organic germanium compound, 2-carboxyethylgermaniumsesquioxide (Ge-132), for experimental osteoporosis was studied using ovariectomized rats maintained on a low calcium containing diet. 2. Serum calcitonin (sCT) level was decreased and serum parathyroid hormone (sPTH) level was increased by ovariectomy and the decrement and increment rates, respectively, were reduced by administration of Ge-132. Thus, the sCT/sPTH ratio was greater in the groups given Ge-132, indicating that the resorption was somehow inhibited by Ge-132. 3. The transverse strength of femur bone was significantly enhanced by Ge-132. 4. A trend was found in the group given Ge-132 for a larger femur cortical bone index. 5. The relative femur bone wet weight was greater in the group given Ge-132. 6. These results indicate that Ge-132 prevents decreased bone strength, and affects the femur cortical bone index, and bone mineral mass caused by osteoporosis.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8112531
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 골다공증 치료 가능성에 대하여 연구한 실험입니다.



      (G) 기타 기능 관련 논문 - G18 : 스트레스 관련

      논문제목 Organogermanium (Ge-132) Suppresses Activities of Stress Enzymes Responsible for Active Oxygen Species in Monkey Liver Preparation
      등재년도 2017년 6월
      저자 Takafumi Tezuka, Atsunori Higashino, Mitsuo Akiba, Takashi Nakamura
      연구대상 시험관 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Ge-132)
      연구내용 활성 산소종과 관련된 스트레스 효소의 분석은 원숭이의 간을 이용한 시험관 실험으로 진행되었는데, 유기게르마늄이 수소화 니코틴아미드 아데닌 디누우클레오티드(NADH) 의존성 산화효소 및 수소화 니코틴아미드 아데닌 디누우클레오티드 인산(NADPH) 의존성 산화효소, 그리고 크산틴산화효소(XOD)의 활성을 슈퍼옥사이드 형성 효소로 억제하고, 과산화물소기 효소인 슈퍼옥사이드 디스뮤테이스(SOD)를 촉진시키고, 과산화수소의 분해를 담당하는 효소인 카탈라아제(CAT)의 활성을 촉진시킴. 이러한 결과는 과산화물 이온 O2-과 과산화수소 H2O2와 같은 활성 산소종의 레벨이 유기게르마늄에 의해 감소되는 것이라 시사하기에 유기게르마늄과 스트레스 효소의 활동 사이의 가능한 연관관계는 이러한 결과를 토대로 도출됨
      논문요약 Assays of stress enzymes related to active oxygen species were performed by using an in vitro preparation from the liver of a monkey (Japanese Macaque). Ge-132, an organic germanium compound, viz. poly-trans-[(2-carboxyethyl) germasesquioxane] [(GeCH2CH2COOH)2O3]n, suppressed the activities of NADH-dependent oxidase and NADPH-dependent oxidase [NAD(P)H-OD] and xanthine oxidase (XOD) as superoxide-forming enzymes, while promoting the activities of superoxide dismutase (SOD) as a superoxide-scavenging enzyme and catalase (CAT) as an enzyme responsible for degradation of hydrogen peroxide (H2O2). The evidence suggests that the levels of active oxygen species such as O2- and H2O2 would be reduced by Ge-132. The possible connection between Ge-132 and activities of stress enzymes is discussed on the basis of these results.
      원문링크 https://www.researchgate.net/publication/317304485
      설명 유기게르마늄으로 진행한 시험관 실험으로 스트레스 효소와의 연관 작용을 스터디한 실험입니다.



      (H) 기전, 발전사

      (H) 기전, 발전사 관련 논문 - H1 : 연구 내용 총괄

      논문제목 Therapeutic effects of organic germanium
      등재년도 1988년 7월
      저자 Goodman S.
      연구대상 유기게르마늄의 치료기능 연구
      복용물질 유기게르마늄 (Organic Germanium)
      연구내용 면역기능 증진, 산소공급, 프리라디컬(유리기)제거 등 다양한 게르마늄의 기능연구 및 항바이러스와 면역세포의 활성화로 기인한 암, 관절염 등 성인병의 치료효과를 연구한 논문
      논문요약 Germanium is present in all living plant and animal matter in micro-trace quantities. Its therapeutic attributes include immuno-enhancement, oxygen enrichment, free radical scavenging, analgesia and heavy metal detoxification. Toxicological studies document Germanium's rapid absorption and elimination from the body, and its safety. Clinical trials and use in private practices for more than a decade have demonstrated Germanium's efficacy in treating a wide range of serious afflictions, including cancer, arthritis and senile osteoporosis. Germanium's anti-viral and immunological properties, including the induction of interferon, macrophages, T-suppressor cells and augmentation of natural killer cell activity, suggest its possible efficacy in treating and/or preventing AIDS.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3043151
      설명 유기게르마늄의 다양한 약리효과에 대한 연구논문입니다.



      (H) 기전, 발전사 관련 논문 - H2 : 기능 및 기전 취합

      논문제목 Germane facts about germanium sesquioxide: I. Chemistry and anticancer properties
      등재년도 2004년 4월
      저자 Kaplan BJ, Parish WW, Andrus GM, Simpson JS, Field CJ.
      연구대상 인체실험, 동물실험
      복용물질 유기게르마늄 (Germanium Sesquioxide)
      연구내용 게르마늄의 개발 역사와 그 화학구조, 안전성, 독성, 그리고 다양한 항암효과에 대하여 정리함. 화학합성 유기게르마늄은 러시아에서 처음 개발되고, 일본에서 다양한 연구가 진행되고 인기를 얻게 되었고, 강력한 항암효과를 보인 다양한 연구논문들이 출시됨. 유기게르마늄이 인터페론 감마를 유도하고, NK세포를 활성 시켜 암종양과 암세포의 전이를 억제함이 밝혀졌고, 유기게르마늄은 인체에서 즉각적으로 흡수되고 빠르게 배출되어 독성을 띄지 않음을 확인함
      논문요약 This paper reviews the history, chemistry, safety, toxicity, and anticancer effects of the organogermanium compound bis (2-carboxyethylgermanium) sesquioxide (CEGS). A companion review follows, discussing the inaccuracies in the scientific record that have prematurely terminated research on clinical uses of CEGS. CEGS is a unique organogermanium compound first made by Mironov and coworkers in Russia and, shortly thereafter, popularized by Asai and his colleagues in Japan. Low concentrations of germanium occur in nearly all soils, plants and animal life; natural occurrence of the CEGS form is postulated but not yet demonstrated. The literature demonstrating its anticancer effect is particularly strong: CEGS induces interferon-gamma (IFN-gamma), enhances natural killer cell activity, and inhibits tumor and metastatic growth--effects often detectable after a single oral dose. In addition, oral consumption of CEGS is readily assimilated and rapidly cleared from the body without evidence of toxicity. Given these findings, the absence of human clinical trials of CEGS is unexpected. Possible explanations of why the convincing findings from animal research have not been used to support clinical trials are discussed. Clinical trials on CEGS are recommended.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15165414
      설명 유기게르마늄의 발전사와 이제까지 각종 실험으로 검증된 기능에 대해 정리 취합한 논문입니다.



      (H) 기전, 발전사 관련 논문 - H3 : 역사, 발전사

      논문제목 Germane facts about germanium sesquioxide: II. Scientific error and misrepresentation
      등재년도 2004년 4월
      저자 Kaplan BJ, Andrus GM, Parish WW.
      연구대상 인체실험, 동물실험
      복용물질 유기게르마늄 (Germanium Sesquioxide)
      연구내용 게르마늄의 다양한 기능에 대한 연구가 많이 있었음에도, 보다 적극적으로 약으로 개발 되거나 더 많은 임상실험이 진행되지 않은 이유에 대하여 고찰한 논문으로, 그 원인 중 하나는 논문에서 유기와 무기의 구분을 정확히 안하고 무기게르마늄으로 오염된 제품으로 진행된 연구 등의 잘못된 결과로 인해 게르마늄의 위험성이 부풀려진 것이 이유이고, 또 다른 하나는 화학합성 게르마늄도 여러 수천 가지 다른 종류의 구조를 가졌으나 이를 마치 모두 하나의 동질 물질인 것처럼 연구결과들이 발표되어, 게르마늄 자체에 부정적인 이미지를 씌운 것을 이유로, 게르마늄 물질 연구 자체가 기피되어온 것으로 판단함
      논문요약 The preceding paper reviewed the anticancer properties and safety of bis (2-carboxyethylgermanium) sesquioxide (CEGS). An examination of those data leads one to question why this information has not stimulated clinical trials in patients with cancer. The answer is discussed in this paper, which traces the history to an error published in the scientific literature in 1987. The reliance by subsequent authors on secondary sources, citing only the error and not the correction published in 1988, constitutes part of the explanation of why CEGS has been neglected. A second factor is also considered: careless reporting about any germanium-based compound as if the many thousands of germanium compounds were all the same. This combination of a publication error, careless writing, and the reliance on secondary sources appears to be responsible for the neglect of the potential clinical use of this unique germanium compound.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15165415
      설명 이제까지 나왔던 논문들 중 유무기의 명시 실수, 미국 FDA의 고의적인 짜맞추기 등으로 게르마늄 전체를 문제가 있는 물질로 오인되어, 그 부정적인 이미지로 추가적인 연구개발의 진행이 안되었음을 설명하고 논문들을 분석 정리한 내용입니다.



      (I) 안전성 관련

      (I) 안전성 관련 논문 - I1 : 신장독성 관련

      논문제목 Germanium in ginseng is low and causes no sodium and water retention or renal toxicity in the diuretic-resistant rats
      등재년도 2015년 11월
      저자 Tan C, Xiao L, Chen W, Chen S.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (인삼에 함유된 게르마늄)
      연구내용 40 마리의 쥐 실험에서 게르마늄 함유 인삼 제제를 투여한 후 신장 기능, 혈청, 소변 전해질, 장기 잔류량, 신장 조직 검사 등을 실시한 결과, 사구체 여과율, 뇨 전해질 분뇨, 소변 단백질, 혈장, 소변, 요소 질소, 크레아티닌, 삼투압, pH 값 등에서 시험군과 대조군간에 아무런 차이가 관찰되지 않아, 게르마늄은 신장 병리학적 문제를 일으키지 않음을 확인함
      논문요약 Ginseng preparations contain high concentrations of germanium (Ge), which was reported to contribute to diuretic resistance or renal failure. However, Ge content in ginseng and the influence on renal functions remain unclear. Forty rats were randomly divided into control group, low, moderate, and high Ge ginseng-treated group and observed for 25 days. Daily urine, renal functions, and serum and urine electrolytics were measured. Ge retention in the organs and renal histological changes were also evaluated. Ge content ranged from 0.007 to 0.450 µg/g in various ginseng samples. Four groups showed no difference in the daily urine output, glomerular filtration rate, urinary electrolytes excretions, 24 h-urine protein, as well as plasma and urine urea nitrogen, creatinine, osmotic pressure, and pH values. Ge did not cause any renal pathological effects in this study. No Na and water retention was detected in the ginseng-treated groups. Ge retention in various organs was found highest in spleen, followed by the kidney, liver, lung, stomach, heart, and pancreas. The total Ge contents in various ginsengs were low, and ginseng treatment did not affect renal functions or cause renal histological changes.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25711879
      설명 인삼에 함유된 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 신장기능에 문제를 일으키지 않음을 확인한 연구입니다.



      (I) 안전성 관련 논문 - I2 : 독성 관련

      논문제목 Mutagenicity, carcinogenicity and teratogenicity of germanium compounds
      등재년도 1997년 12월
      저자 Gerber GB, Léonard A.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Spirogermanium)
      연구내용 준금속원소 게르마늄은 전자기기, 핵기술, 의료 방면에 널리 쓰이고 있으며, 일반적인 게르마늄의 독성은 낮으나 테트라하이드레이드 게르마늄은 독성이 있는 것으로 알려졌는데, 게르마늄은 암의 진전을 억제하고 암세포를 사멸시키는 것으로 관찰됨. 또한 특정 조건에서는 항돌연변이 작용도 있을 것으로 사료되고, 높은 함량에서는 배아흡수를 높이나 기형출산은 무기게르마늄의 경우에서만 관찰되어, 인체 복용에 위험도는 낮은 것으로 사료됨
      논문요약 The metalloid germanium has found widespread application in electronics, nuclear sciences and in medicine. General toxicity of germanium is low, except for the tetrahydride germane, and few observations on toxicity of germanium in man exist. Germanium is not carcinogenic and even appears to inhibit cancer development and, in the form of the organic germanium compound, spirogermanium, to destroy cancer cells. Germanium compounds have no mutagenic activity and may, under certain conditions, inhibit the mutagenic activity of other substances. High doses of germanium may result in an increased embryonic resorption, but possible malformations have been reported only after administration of dimethyl germanium oxide to pregnant animals. Germanium may thus be considered an element of rather low risk to man.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9439710
      설명 유기게르마늄으로 진행하였던 동물 실험입니다. 스피로게르마늄 Spirogermanium은 일본 Ge-132이 만들어진 뒤 나온, 변종 화학게르마늄으로 미국산입니다. 초기에 유기게르마늄으로 알려졌으나 유기금속복합물로 독성이 있는 것으로 판명 난 화학합성 게르마늄입니다. 1980년대에 임상실험을 진행하던 중 화학합성 구조가 안정적이지 않고 유기금속물의 구조가 독성이 있는 것으로 판명이 되어, 사용이 중단되었습니다. 아래 링크를 참고하시기 바랍니다. 각종 임상1상과 2상 실험에서 유효한 결과가 나오기도 하고 나오지 않기도 하였으나, 좋던 나쁘던 직접보시는 것이 도움이 된다고 판단하여 정리해 드립니다. (Spirogermanium is a synthetic organometallic compound containing the element germanium with possible antineoplastic activity. Spirogermanium exhibits significant toxicity, particularly neurotoxicity.)
      참고링크 https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/spirogermanium#section



      (I) 안전성 관련 논문 - I3 : 독성 관련

      논문제목 Determination and biokinetics of germanium in mouse tissues by atomic absorption spectrometry with electrothermal atomization
      등재년도 1989년 3월
      저자 Shinogi M, Masaki T, Mori I.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 무기게르마늄 (GeO2)
      연구내용 게르마늄의 복용 후 장기조직에 존재하는 게르마늄 양을 측정하였는데, 단일 경구 투여 후 흡수 생체 역학적 파라미터를 평가한 결과, 게르마늄은 혈액이나 조직에서 검출되지 않았고, 신장으로의 흡수는 용액 주입 후 다른 조직으로의 흡수보다 훨씬 많았음. 또한, 혈액과 조직에서 게르마늄이 소멸되는 속도는 매우 빨랐고, 주사 후 24 시간 이내에 어느 조직에서도 검출되지 않았음. 뇌에서의 생물학적 반감기는 6.3 시간이지만 다른 조직에서는 1.2 시간(혈액)과 4.5 시간(췌장)으로 뇌에서보다 짧았음. 게르마늄이 모든 조직으로부터 빠르게 배설된다는 사실과 장기조직에서 검출되지 않았음을 바탕으로 그 독성이 다른 금속보다 현저히 낮다는 것을 알 수 있음
      논문요약 There are few papers on the analysis of Ge in biomaterials. A highly sensitive method is required for such determination of Ge because its concentration is very low. We developed a sensitive analytical method for determining Ge in biomaterials by using 0.05 mol/l Co (NO3)2 media as a matrix modifier with flameless atomic absorption spectrometry. This method was applied to the determination of Ge in mouse tissues, and the biokinetic parameters of Ge in mouse tissues were evaluated using the data of uptake and retention after a single peroral administration of GeO2 solution. Ge was not detectable in the blood or tissues of normal mice. The uptake of Ge into kidney is much larger than that into other tissues after injection of GeO2 solution. The disappearance of Ge from blood and the tissues is very fast. It could hardly be detected in any of the tissues 24 h after injection. The biological half-life of Ge in brain is 6.3 h, but in other tissues--1.2 h (in blood) to 4.5 h (in pancreas)--it is shorter than in brain. By the fact that Ge is rapidly excreted from all tissues, it can be understood that Ge is not detected in normal mouse tissues and its toxicity is weaker than that of other metals.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2535316
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 게르마늄이 빠르게 배출되고 장기조직에 축적되지 않음을 확인한 실험입니다.



      (I) 안전성 관련 논문 - I4 : 신장독성 관련

      논문제목 Influence of propagermanium (SK-818) on chemically induced renal lesions in rats
      등재년도 1994년 10월
      저자 Asano K, Yamano M, Haruyama K, Ikawa E, Nakano K, Kurono M, Wada O.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Propagermanium)
      연구내용 화학적으로 유발된 신장 병변에 대한 유기게르마늄과 무기게르마늄의 영향을 조사하고자 병리조직학적 연구를 진행한 결과, 무기게르마늄을 투여한 그룹은 공포형성(빈세포)과 PAS양성 물질의 침착으로 특징지어질 수 있으나, 유기게르마늄을 투여한 그룹은 화학처리로 유도된 변화와 관여되지 않아, 이전 실험에서 유기게르마늄이 신장기능이 손상된 쥐의 신장기능에 생화학적 영향을 미치지 않는 다는 연구결과와 일맥상통하게 이번 실험에서도 신장기능이 고의로 손상된 실험쥐에게 고농도의 유기게르마늄을 투여하여도 신장기능장애를 더 악화시키지 않음을 보여줬기에, 인체 투여 시 신장기능이 안 좋은 사람도 안전하게 복용할 수 있음을 시사함
      논문요약 A histopathological study was performed to examine the influence of propagermanium and germanium dioxide (GeO2) on chemically induced renal lesions in rats. Animals were treated with adriamycin or mercuric chloride to induce glomerular or proximal tubular damage, and then given drinking water containing propagermanium (480 or 2,400 ppm solution) or GeO2 (300 or 1,500 ppm solution: equivalent to propagermanium in terms of germanium contents). The distal tubular epithelium after 8 weeks dosage with the 1,500 ppm solution of GeO2 was characterized by vacuolization and deposits of PAS-positive material not only in adriamycin-treated rats, but also in normal rats. In contrast, propagermanium administration was not associated with any alternation in the changes induced by adriamycin or mercuric chloride. We previously clarified that propagermanium had no biochemical influence on the renal function of these renal injured rats. The histological demonstration that this compound does not exert renal toxicity, even when given at a high dosage to renal injured rats, further indicates that it would not exacerbate renal dysfunction already present. This confirms that propagermanium may be a safe compound for use in individuals with compromised kidneys.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7830283
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 신장기능이 손상된 상태에서도 복용에 문제가 없음을 확인한 실험입니다.



      (I) 안전성 관련 논문 - I5 : 독성관련

      논문제목 Subacute and subchronic oral toxicity of beta-bis carboxyethyl sesquioxide of germanium in the rat
      등재년도 1991년 12월
      저자 Anger F, Anger JP, Guillou L, Sado PA, Papillon A.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Germanium Sesquioxide)
      연구내용 유기게르마늄의 아급성 및 아만성 구강투여 독성실험을 진행하였는데, 28일 및 6개월간 각기 진행하였으며, 6개월 후 수컷 실험군에서 약간의 체중감소 이외 특정적인 독성 반응이나 행동 장애는 없었음. 적혈구 생성의 경미한 감소와 세포대사의 일반적인 활성이 28일 후 관찰 되었고, 유일한 영향은 6개월 후 세관세포와 소엽의 팽창하는 실린더가 있는 관상질환 신장결핍이었고, 유기게르마늄의 뇨배설양은 농도의존적으로 배출되었고 일정하였음. 6개월 간의 구강투여 후 장기 축적은 관찰되지 않음
      논문요약 After a brief recall of toxicological data about germanium compounds, the authors relate subacute and subchronic oral toxicities of beta bis carboxyethyl-germanium sesquioxide in rats. During 28 days and six months, male and female animals have received 1 mg/kg/day. No particular toxic symptoms, no behaviour trouble except a small decrease of body weight, in male rats, at the end of the 6-month experimentation, were observed. A light decrease of erythropoiesis and a general stimulation of cellular metabolism has been noticed after 28 days. The only marked effect was a moderate renal deficiency characterized by a tubular disease with presence of cylinders, swelling of tubulus cells and floculus amounts after 6 months. Germanium urinary excretion was constant and linked to the received dose. Six months later, no preferential accumulation in organs was observed.
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1841079
      설명 유기게르마늄으로 진행한 동물실험으로 아급성 및 아만성 독성 실험입니다.



      (J) 임상실험 관련 (Spirogermanium)

      스피로게르마늄 Spirogermanium은 일본 Ge-132이 만들어진 뒤 나온, 변종 화학게르마늄으로 미국산입니다. 초기에 유기게르마늄으로 알려졌으나 유기금속복합물로 독성이 있는 것으로 판명 난 화학합성 게르마늄입니다. 1980년대에 임상실험을 진행하던 중 화학합성 구조가 안정적이지 않고 유기금속물의 구조가 독성이 있는 것으로 판명이 되어, 사용이 중단되었습니다. 아래 링크를 참고하시기 바랍니다. 각종 임상1상과 2상 실험에서 유효한 결과가 나오기도 하고 나오지 않기도 하였으나, 좋던 나쁘던 직접보시는 것이 도움이 된다고 판단하여 정리해 드립니다.

      Spirogermanium is a synthetic organometallic compound containing the element germanium with possible antineoplastic activity. Spirogermanium exhibits significant toxicity, particularly neurotoxicity.

      참조: Spirogermanium PubChem 홈페이지



      (J) 임상실험 관련 - J1 : 유방암 임상2상

      논문제목 Phase II study of spirogermanium in advanced breast cancer
      등재년도 1984년 12월
      저자 Kuebler JP, Tormey DC, Harper GR, Chang YC, Khandekar JD, Falkson G.
      연구대상 임상2상 실험 - 유방암 환자
      복용물질 유기게르마늄 (Spirogermanium)
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6509457



      (J) 임상실험 관련 - J2 : 전이성 전립선 암

      논문제목 Phase II study of spirogermanium in metastatic prostate cancer
      등재년도 1986년 9월
      저자 Dexeus FH, Logothetis C, Samuels ML, Hossan B.
      연구대상 임상2상 실험 - 전이성 전립선 환자
      복용물질 유기게르마늄 (Spirogermanium)
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3742495



      (J) 임상실험 관련 - J3 : 진행성 유방암

      논문제목 Phase II trial of spirogermanium for treatment of advanced breast cancer
      등재년도 1983년 2월
      저자 Falkson G, Falkson HC.
      연구대상 임상2상 실험 - 진행성 유방암 환자
      복용물질 유기게르마늄 (Spirogermanium)
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6825129



      (J) 임상실험 관련 - J4 : 전이성 유방암

      논문제목 Phase II study of spirogermanium in the treatment of metastatic breast cancer
      등재년도 1984년 9월
      저자 Pinnamaneni K, Yap HY, Legha SS, Blumenschein GR, Bodey GP.
      연구대상 임상2상 실험 - 전이성 유방암 환자
      복용물질 유기게르마늄 (Spirogermanium)
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6478457



      (J) 임상실험 관련 - J5 : 진행성 신장세포암

      논문제목 Therapy for advanced renal cell cancer with spirogermanium: a Southwest Oncology Group Study
      등재년도 1987년 2월
      저자 Saiers JH, Slavik M, Stephens RL, Crawford ED.
      연구대상 (동물) 쥐 실험
      복용물질 유기게르마늄 (Spirogermanium)
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3802117



      (J) 임상실험 관련 - J6 : 발전적 비소세포성 폐암

      논문제목 Phase II study of spirogermanium in advanced (extensive) non-small cell lung cancer
      등재년도 1986년 5월
      저자 Dhingra HM, Umsawasdi T, Chiuten DF, Murphy WK, Holoye PY, Spitzer G, Valdivieso M.
      연구대상 임상2상 실험 - 발전적 비소세포성 폐암 환자
      복용물질 유기게르마늄 (Spirogermanium)
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3708617



      (J) 임상실험 관련 - J7 : 발전적 콩팥 세포암

      논문제목 Phase II trial of spirogermanium in advanced renal cell carcinoma: a Cancer and Leukemia Group B study
      등재년도 1984년 10월
      저자 Schulman P, Davis RB, Rafla S, Green M, Henderson E.
      연구대상 임상2상 실험 - 발전적 콩팥 세포암 환자
      복용물질 유기게르마늄 (Spirogermanium)
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6525606



      (J) 임상실험 관련 - J8 : 발전적 악성종양

      논문제목 A phase II study of spirogermanium in advanced human malignancy
      등재년도 1985년 8월
      저자 Vogelzang NJ, Gesme DH, Kennedy BJ.
      연구대상 임상2상 실험 - 발전적 악성종양 환자 39명
      복용물질 유기게르마늄 (Spirogermanium)
      원문링크 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3909806



바이오게르마늄 클래식 제품에는 미라클이나 골드 제품과 동일하게 한 캡슐당 300mg의 바이오게르마늄이 들어있습니다.

바이오게르마늄 클래식 이 하나의 제품으로 보다 손쉽게 건강을 관리하시려는 분들을 위하여, 한국식약처가 기능성을 엄격히 확인하고 인정한 다양한 부원료들을 배합하였습니다.

비타민 등의 부원료 성분은, 고객 분들께서 정상적인 식사를 하신다는 가정하에 1일 영양소기준치의 25~30% 정도만 배합하였습니다. 따라서 아래 비타민 등의 부원료 성분은 권장섭취량보다 적은 양을 드시게 되기 때문에, 이들이 갖고 있는 기능성을 제품에 표기해 드릴 수는 없지만, 각 부원료 성분의 기능에 대한 문의를 많이 하셔서 인터넷에 나오는 내용을 아래에 표로 정리해 드리니 참고하시기 바랍니다.


원료명 냄새 성상 한국식약처가 공인한 기능성
비타민 A 연한 분유 맛 무취 미황색의 분말
  • 어두운 곳에서 시각 적응을 위해 필요
  • 피부와 점막을 형성하고 기능을 유지하는데 필요
  • 상피세포의 성장과 발달에 필요
비타민 B1 강한 쓴맛
약한 신맛
무취 흰색의 분말
  • 탄수화물과 에너지 대사에 필요
비타민 B2 쓴 맛 무취 오렌지색의 분말
  • 체내 에너지 생성에 필요
비타민 B6 강한 쓴맛
약한 신맛
무취 흰색의 분말
  • 단백질 및 아미노산 이용에 필요
  • 혈액의 호모시스테인 수준을 정상으로 유지하는데 필요
비타민 B12 무미 무취 적갈색의 분말
  • 정상적인 엽산 대사에 필요
비타민 C 강한 신맛 무취 흰색의 분말
  • 결합조직 형성과 기능유지에 필요
  • 철의 흡수에 필요
  • 유해산소로부터 세포를 보호하는데 필요
비타민 D 약간의 단맛 무취 흰색의 분말
  • 칼슘과 인이 흡수되고 이용되는데 필요
  • 뼈의 형성과 유지에 필요
  • 골다공증발생 위험 감소에 도움을 줌
비타민 E 무미 무취 미황색의 분말
  • 유해산소로부터 세포를 보호하는데 필요
비타민 K 무미 무취 미황색의 분말
  • 정상적인 혈액응고에 필요
  • 뼈의 구성에 필요
엽산 무미 무취 노랑색의 분말
  • 세포와 혈액생성에 필요
  • 태아 신경관의 정상 발달에 필요
  • 혈액의 호모시스테인 수준을 정상으로 유지하는데 필요
망간 무미 무취 연한 분홍빛 분말
  • 뼈 형성에 필요
  • 에너지 이용에 필요
  • 유해산소로부터 세포를 보호하는데 필요
아연 약한 쓴맛 무취 흰색의 분말
  • 정상적인 면역기능에 필요
  • 정상적인 세포분열에 필요
약한 쓴맛 무취 흰색의 분말
  • 체내 산소운반과 혈액생성에 필요
  • 에너지 생성에 필요
칼슘 무미 무취 미색의 분말
  • 뼈와 치아 형성에 필요
  • 신경과 근육 기능 유지에 필요
  • 정상적인 혈액응고에 필요
  • 골다공증발생 위험 감소에 도움을 줌



게란티제약의 바이오기술로 생합성한 바이오게르마늄은 생합성 공정의 특성으로 인하여 발효메주, 요구르트 등의 독특한 향이 있습니다.


또한, 우리 몸을 구성하는 중요 성분인 아미노산은 단백질의 특성상 생선 비린내 또는 식용유와 유사한 향이 나는 성분도 있습니다.


하지만, 당사는 제품에 화학 탈취제나 향을 내기 위한 화학 첨가제를 넣지 않기로 결정하였으니, 널리 양해해주시기 바랍니다.




아미노산명 냄새 성상 원료 설명
라이신 짭조름한 맛 약간의 비린내 흰색의 분말
  • 9개의 필수 아미노산 중의 하나
  • 고단백질 음식인 계란, 고기, 콩, 치즈 등에 많이 함유됨
  • 칼슘 흡수에 중요한 역할을 하고 근육을 생성하고 재생하는 역할을 담당함
메티오닌 약한 단맛
약한 신맛
약한 비린내
식용유 냄새
흰색의 결정분말
  • 9개의 필수 아미노산 중의 하나
  • 주로 깨, 땅콩 등의 씨앗열매에 많이 함유됨
  • 메티오닌 결핍은 흰머리, 손발톱 갈라짐 등의 현상과 연관됨
아스파틱산 약한 신맛 무취 흰색의 결정분말
  • 20개의 기본 아미노산 중의 하나
  • 주로 굴, 육류, 무순, 아스파라거스 등에 많이 함유됨
  • 신경전달물질로서 피로를 억제해서 지구력을 증가시키는 것으로 알려짐

* 아미노산관련 내용은 백과사전, 위키피디아, 네이버 등에서 취합된 내용입니다.

1940년경 프랑스 루르드 샘물이 다양한 난치병들을 치유하는데 그 원인이 게르마늄이라는 것이 밝혀진 뒤, 게르마늄은 만병통치약으로 인식이 되면서, 먹는 게르마늄 제품들이 출시되기 시작합니다. 1970년대 일본이 그 트렌드를 주도하였고, 아사이 박사가 화학합성을 통하여 무기게르마늄을 유기화시킨 Ge-132(또는 Carboxyethyl Germanium Sesquioxide, SK-818, Propa-germanium 등 다양한 이름이 사용됨)를 만들어 시장의 큰 주목을 받았습니다. 이에 자극을 받아 여러 회사들이 아사이 박사가 만들어낸 구조식에서 약간 변형된 화학게르마늄을 만들어내기 시작하였고, 많게는 50여종의 화학합성 게르마늄이 시장에 나오게 됩니다.

30~40여 년 전에는 유기와 무기 게르마늄의 구분이 제대로 되지 않을 시기였고, 무기게르마늄 돌가루를 그대로 넣은 건강기능식품도 시장에 많이 출시가 되었습니다. 아사이 게르마늄은 가격이 비싸고 특허 때문에 모방은 안되니, 변형된 화학합성 구조식을 만들지 못하는 회사들은 그냥 게르마늄 돌가루를 직접 넣어 무기로 된 제품을 만들었던 것입니다.

현재 미국이나 일본 등에서 판매되는 제품은 화학합성 게르마늄으로는 아사이게르마늄(Ge-132)과, 유통은 많이 되지 않으나 다른 화학방식으로 만든 세넘게르만(Sanumgerman) 그리고 스피로게르마늄(Spirogermanium)이 있습니다.

이들 제품은 화학합성 공정을 통해 만들어진 제품으로, 안전성이 검증되지 않은 제품들입니다. 미국 FDA는 자국민 보호를 위해 아사이게르마늄(Ge-132)을 포함한 모든 게르마늄 제품의 자국 수입을 금지하고 있습니다. 미국 내에서 일본 게르마늄 제품을 불법 수입할 경우, 미국 FDA는 이러한 위법 행위를 엄중히 처벌하고 있습니다.

이렇게 엄격한 미국 FDA의 규제에도, 게란티제약의 바이오게르마늄은 세계에서 최초로 그리고 유일하게 미국 FDA NDI 신원료 등재를 받았습니다. 이를 바탕으로 게르마늄 제품으로는 세계에서 유일하게 미국으로 수출되고 있습니다.

바이오게르마늄은 세계적으로 인정 받은 굴지의 기술력을 갖고 있습니다.

(a) 인터넷 댓글 : "일본 게르마늄 제품을 국내에서 판매하는 것은 불법이라는데 사실인가요?"

답변 : 네, 불법 맞습니다.

정확하게 설명을 드리자면, 화학합성으로 만든 화학게르마늄 제품은 일본 제품뿐만 아니라 미국 등 어느 나라에서 생산되던 상관없이 국내수입이 금지되어있습니다.

화학합성으로 만들어진 게르마늄 제품은 그 안전성이 검증되지 않아 한국 식품의약품안전처에서 판매와 유통을 엄격히 금지하고 있습니다.

하지만 일부 업자들이 검증되지 않은 제품들을 밀수입하여 국내에서 판매하고 있습니다. 인터넷이나 매장에서 판매되고 있는 것을 한국 식약처에 신고하시면, 식약처에서 판매금지 조치를 취하고 해당 사이트를 폐쇄조치 하고 있으니, 제품 구매 시 각별히 유의하시기 바랍니다.


(b) 인터넷 댓글 : "게르마늄 제품은 직구로 구매하는 것이 더 싼 것 같습니다."

답변 : 해외에서 판매되는 제품은 화학합성 게르마늄이니 잘 판단하셔서 직구 하시기 바랍니다. 참고로 식약처는 이러한 제품들의 수입을 금지하고 있습니다. 인터넷에 판매되는 경우는, 식약처로부터 수입인허가를 받은 공식판매상이 아니라 소량으로 개인이 들여와 판매하는 경우가 대부분입니다.


(c) 인터넷 댓글 : "한국에서 파는 게르마늄은 값만 비싸고, 일본제품은 훨씬 싼데, 둘 다 어차피 효과는 같지 않나요?"

답변 : 일본제품은 화학합성 공정을 통해 만들어진 제품으로, 안전성이 검증되지 않은 제품들입니다.

미국 FDA는 자국민 보호를 위해 아사이게르마늄(Ge-132)을 포함한 모든 게르마늄 제품의 자국 수입을 금지하고 있습니다. 미국 내에서 일본 게르마늄 제품을 불법 수입할 경우, 미국 FDA는 이러한 위법 행위를 엄중히 처벌하고 있습니다.

일본제품은 그 안전성이 검증되지 않아 한국 식품의약품안전처에서도 국내 판매와 유통을 엄격히 금지하고 있습니다. 하지만 일부 업자들이 검증되지 않은 일본제품을 보따리상을 통하여 밀수입한 후 국내에서 판매하고 있습니다.

인터넷이나 매장에서 판매되고 있는 것을 한국 식약처에 신고하시면, 식약처에서 판매금지 조치를 취하고 해당 사이트를 폐쇄조치 하고 있으니, 제품 구매 시 각별히 유의하시기 바랍니다.
당사의 PC 홈페이지에서 해외카드로 결제하실 수 있도록 시스템을 개편하였습니다. 해외 EMS 배송비용은 당사가 부담하오니 참고하시기 바랍니다.

바로가기 : 홈페이지의 제품소개 페이지


(1) PC 홈페이지에서 구매하실 제품을 선택하신 후, 하단의 [일반결제]를 선택해 주세요.


질의응답



(2) 주소를 입력하실 때, [해외주소사용] 체크박스를 클릭하신 후, 제품을 받으실 해외주소를 입력해 주세요.


질의응답



(3) 주소 입력을 끝내시면, 아래에서 [신용카드]를 선택하시고 [결제하기]를 클릭하시면, KG이니시스 결제창이 뜹니다.


질의응답



(4) KG이니시스 결제창에서, 상단의 이용약관에 동의하시고, 좌측 하단에 위치한, [그외카드]를 클릭하세요. 이 버튼을 잘 찾지 못하시는 경우가 종종 있습니다.


질의응답



(5) [그외카드]를 클릭 후, 목록 아래로 내려가시면, [해외비자][해외마스터][해외JCB]가 나옵니다. 이 중에서 사용하실 해외카드를 하나 선택하세요.


질의응답



(6) 카드 번호를 넣으시고 우측 하단에 [다음]을 누르시면 결제가 진행됩니다.


질의응답



결제가 잘 진행 되지 않으시면 본사로 문의 주시기 바랍니다.
현재 게란티제약의 홈페이지, 지사, 주요 도시의 대리점과 약국, 병원 등에서 바이오게르마늄 제품을 판매하고 있습니다. 자세한 제품구매 관련 문의는 고객지원 센터로 전화 (02-2226-9088) 주시면 상담해드리고 있습니다.

바로가기 : 홈페이지의 판매처 페이지
자주 묻는 질문
주의: 인체시험결과가 모든 사람에게 동일하게 적용되는 것은 아님 / 시험내용을 제품기능성으로 오인금지 / 질병치료에 효과 있는 의약품으로 오인금지 / 동물시험내용을 제품기능성으로 오인금지
출처: 인터넷, 구글, 네이버 검색 / 건강상식은 제품과 무관함